The Anachronistic Baroque of Severo Sarduy

Authors

  • Ignacio Iriarte Universidad Nacional de Mar del Plata - CONICET

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v9.n14.22859

Keywords:

Baroque, Neo-baroque, anachronism, semiology, politics.

Abstract

The starting point of this work is a comparison between the books Barroco, by Severo Sarduy, and La cultura del Barroco , by José Antonio Maravall, both published almost the same year (1975 and 1974 respectively). Within this context, the article evaluates the scope of interpretations of the 17th century proposed by Sarduy. As a hypothesis, the text states that most of those interpretations are historically unfounded. But at the same time, and as a second hypothesis, it is proposed that this error is the basis from which Sarduy composes his anachronistic conception of neo-baroque. After demonstrating this proposal, the text analyzes the scope of this anachronic proposal to understand both the seventeenth century and the present.

Author Biography

  • Ignacio Iriarte, Universidad Nacional de Mar del Plata - CONICET

    Dr. en Letras. Investigador Adjunto de CONICET. Profesor Adjunto de Literatura y latinoamericanas I, Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata.

References

Aston, Trevor (1983) Crisis en Europa (1560-1660), Madrid, Alianza.

Benjamin, Walter (1988) El concepto de crítica de arte en el romanticismo alemán, Barcelona, Península.

Bergin, Joseph (editor) (2002) El siglo XVII, Barcelona, Crítica.

Borges, Jorge Luis (1998) “Pierre Menard, autor del Quijote”. En Ficciones, Madrid, Alianza, 1998, pp. 41-55

Calderón de la Barca, Pedro (1983) Autos sacramentales, Buenos Aires, Kapeluz.

Cambaceres, Eugenio (1995) En la sangre, Buenos Aires, Colihue.

Darío, Rubén (1976) Autobiografías, Buenos Aires, Ediciones Marymar.

-------- (1986) “Trébol”. En Poesía completa, tomo II, Buenos Aires, Biblioteca Ayacucho, pp. 38-40.

Deleuze, Gilles (1989) El pliegue. Leibniz y el barroco, Barcelona, Paidós.

Didi-Huberman, Georges (2011) Ante el tiempo, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.

Diego, Gerardo (1924) “Un escorzo de Góngora”. En Revista de Occidente, año II, nº 7, Madrid, pp. 76-89.

Egido, Aurora (2009) El barroco de los modernos. Despuntes y pespuntes, Valladolid, Cátedra Miguel Delibes.

Erasmo de Rotterdam (1969) Elogio de la locura, Buenos Aires, Centro Editor de América Latina.

Foucault, Michel. (1995). “¿Qué es la crítica? (Crítica y Aufklärung)”. En Revista de Filosofía, 8, pp. 5-25.

Foucault, Michel (1999) “¿Qué es un autor?”. En Obras esenciales, volumen I, Barcelona, Paidós, pp. 329-360.

González Echevarría, Roberto (1987) La ruta de Severo Sarduy, Hanover, Ediciones del Norte.

Gracián, Baltasar (1943) Obras completas, Buenos Aires, Poblet.

Hobsbawm, Eric (1983) “La crisis del siglo XVII”. En Aston, T. (comp.) Crisis en Europa, Madrid, Alianza, pp. 15-71.

Iriarte, Ignacio, Del Concilio de Trento al sida. Una historia del barroco, Buenos Aires, Prometeo, 2017.

-------- (2012) “Católicos, poetas y místicos en Nadie parecía”. En Ciberletras, 28.

Lacan, Jacques (1999) “Subversión del sujeto y dialéctica del deseo”. En Escritos /2, Buenos Aires, Siglo XXI, pp. 773-807.

------- (1999) Las formaciones del inconsciente, Buenos Aires, Paidós.

------- (2001) Aun, Buenos Aires, Paidós.

------- (2013) Las psicosis, Buenos Aires, Paidós.

Laclau, Ernesto y Mouffe, Chantal (1987) Hegemonía y estrategia socialista, Madrid, Siglo XXI.

Lancina, Juan Alfonso (1687) Comentarios políticos, Madrid: Oficina de Melchor Álvarez.

Lefort, Claude (2007) “Maquiavelo y la veritá effettuale”.En El arte de escribir y lo político, Barcelona, Herder, pp. 233-277.

López de Ayala, Ignacio (comp. y trad.) (1845) El sacrosanto y ecuménico Concilio de Trento, Barcelona, Imprenta de Benito Espona.

Lozano Navarro, Julián (2005) La Compañía de Jesús y el poder en la España de los Austrias, Madrid, Cátedra.

Maquiavelo, Nicolás (1979) El príncipe, Madrid, Espasa-Calpe.

---------------. (2012) Discursos sobre la primera década de Tito Livio, Madrid, Alianza.

Marchart, Oliver (2009) El pensamiento político posfundacional, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Montaldo, Graciela (1994) La sensibilidad amenazada. Fin de siglo y modernismo, Rosario, Beatriz Viterbo.

Nancy, Jean-Luc (2000) La comunidad inoperante, Santiago de Chile, Escuela de Filosofía ARCIS.

Pérez, Joseph (2003) Breve historia de la Inquisición en España, Barcelona, Crítica.

Prieto, Abel (1985) “Sucesiva o las coordenadas habaneras. Apuntes para el proyecto utópico de Lezama”. En Casa de las Américas, 152, La Habana, pp. 133-165.

Puyol Buil, Carlos (1994) Inquisición y política en el reinado de Felipe IV, Madrid, CSIC.

Quevedo, Francisco (1994) El buscón, Barcelona, Edicomunicación.

Reyes, Alfonso (1958) “Sabor de Góngora”. En Obras completas, tomo VII, México, Fondo de Cultura Económica, pp. 171-198.

Ribadeneyra, Pedro (1595) Tratado del Príncipe Cristiano, Madrid, Imprenta P. Madrigal.

Rojas, Rafael, “Mariposeo sarduyano”. En La vanguardia peregrina, México, Fondo de Cultura Económica, pp. 60-89.

Romanos, Melchora (1992) “El discurso contra las navegaciones en Góngora y sus comentaristas”. En Arellano, I., Las Indias en la literatura del Siglo de Oro: homenaje a Jesús Cañedo , Barcelona, Reichenberger, pp. 37-49.

Roudinesco, Elisabeth (2005) Lacan, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Ruiz Peréz, Pedro (2010) El siglo del arte nuevo, Barcelona, Crítica.

Saavedra Fajardo, Diego (1976) Empresas políticas, Madrid, Biblioteca de la literatura y el pensamiento hispánicos.

Sarduy, Severo (1999) Obra Completa, Madrid, Archivos.

Schwartz Lerner, Lía (1984) “Quevedo junto a Góngora: recepción de un motivo clásico”. En Schwartz Lerner, L. y Lerner, I. Homenaje a Ana María Barrenechea, Madrid, Castalia, pp. 313-325.

Silva, Guadalupe (2013) “Lezama Lima y la ciudad. Crónicas de “La Habana”. En Basile, T. y Calomarde, N., Lezama Lima: Orígenes, revolución y después, Buenos Aires, Corregidor, pp. 287-300.

Trevor-Roper, Hugh (1983) “La crisis general del siglo XVII”. En Aston, T. (comp.) Crisis en Europa, Madrid, Alianza, pp. 72- 111.

Published

2018-12-15

How to Cite

The Anachronistic Baroque of Severo Sarduy. (2018). Recial, 9(14). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v9.n14.22859

Similar Articles

11-20 of 24

You may also start an advanced similarity search for this article.