The affected authorship of the protagonist of La mujer sin nombre (2021) by Vanessa Montfort

Authors

  • Susana Delgado Universidad Nacional de Mar del Plata

Keywords:

emotions, gender, cultural reproduction, affective economy

Abstract

In 2021, Vanessa Montfort published the novel La mujer sin nombre, whose blurb expresses: “The mystery of the woman who wrote in the shadows some of the most important works of the 20th century.” The story tells the life of María Lejárraga who participated in the literary Madrid of the 1920s, in the Paris of the Belle Epoque, in the political struggle of women during the second republic, in exile during the Civil War, and later during the Franco regime, having the friendship of cultural personalities such as Manuel de Falla, Juan Ramón Jiménez and Federico García Lorca, among others. The novel focuses on the protagonist to unravel the mystery that implies having written all her production and signed it with the name of her husband: Gregorio Martínez Sierra. From a framework linked to the affective turn and gender studies, we understand that the mystery to unravel displaces, in the novel, social problems towards a sphere of sacralization. If we think that emotions expose a reproductive circuit that allows us to explain how they are socially generated, how they are reproduced and how they are distributed through the economy of affections, we can understand how in parallel they generate, legitimize and accept inequalities of genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Susana Delgado, Universidad Nacional de Mar del Plata

National University of Mar del Plata- Faculty of Humanities- Department of History. Group: History and Memory (Mar del Plata- Buenos Aires-Argentina). National Institute of Humanities and Social Sciences (INHUS). Center for Historical Studies (CEhis). Group: History and Memory. Argentine Association of Women's History and Gender Studies Researchers (AAIHMEG).

References

Ahmed, Sara (2014). La política cultural de las emociones. UNAM.

Aguilera Sastre, Juan (2004). María Martínez Sierra, Artículos feministas a las mujeres republicanas. Berceo núm. 147, pp. 7- 40.

Acosta Mota, Alejandra y Castells Molina, Isabel (2022). Firmado Lejárraga de Vanessa Montfort: la autorización de una escritora fantasma. Revista de Filología núm. 44; pp. 105-124. https://doi.org/10.25145/j.refiull.2022.44.07

Álvarez, María Teresa (2018). Ellas mismas. Mujeres que han hecho historia contra viento y marea. La Esfera de los Libros.

Berlant, Lauren (2020). El optimismo cruel. Caja Negra.

Boltanski, Luc (2000). El amor y la justicia como competencias. Tres ensayos de sociología de la acción. Amorrortu.

Blanco, Alda (1989). Introducción. En María Martínez Sierra, Una mujer por caminos de España, (pp. 7-46). Castalia.

González Peña, María Luz y Aguilera Sastre, Juan (2019). Epistolario Manuel de Falla -María Lejárraga y Gregorio Martínez Sierra (1913-1943). EUG

Johnson, Roberta (2016). La teoría feminista en Tu eres la paz de María Martínez Sierra. Actas del XIV Congreso AIH (Vol. III). Centro Virtual Cervantes. https://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/14/aih_14_3_038.pdf

Lizarraga Vizcarra, Isabel (2020). Luz ajena. El enigma de María Lejárraga. Espuela de Plata.

Macón, Cecilia (2020). Prólogo. Laurent Berlant: el sonido, la furia y los afectos. En Lauren Berlant, El optimismo cruel. Caja Negra

Macón, Cecilia (2018). Rebeliones feministas contra la configuración afectivo-patriarcal. Un relato posible para la agencia. Heterotopias, vol. 3, núm, 5. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/29038

Macón, Cecilia (2013). Sentimus ergo sumus: el surgimiento del “giro afectivo” y su impacto sobre la filosofía política. Revista Latinoamericana de Filosofía Política, vol. II, núm. 6, pp. 1-32. http://rlfp.org.ar/wp-content/uploads/2013/07/Sentimus-ergo-sumus-Cecilia-Macon.pdf

Martínez Sierra, Gregorio (1915). Carta a las mujeres de España. Renacimiento http://bibliotecavirtual.larioja.org/bvrioja/es/catalogo_imagenes/grupo.do?path=154352

Martínez Sierra, María (2000 [1953]). Gregorio y yo. Medio siglo de colaboración. Pre-Textos.

Montfort, Vanessa (2021). La mujer sin nombre. Penguin Random House.

Montfort, Vanessa (2019). Firmado Lejárraga. Centro Dramático Nacional.

Moraña, Mabel (2012). Postscriptum. El afecto en la caja de herramientas. En Mabel Moraña e Ignacio Sánchez Prado, El lenguaje de las emociones. Afecto y cultura en América Latina (pp. 313-339). Iberoamérica.

Nevado, Luci (2022, 1 de marzo). Una escritora que tuvo que hacer desaparecer su nombre. lacallemayor.net. https://lacallemayor.net/una-escritora-que-tuvo-que-hacer-desaparecer-su-nombre/

O’Connor, Patricia W. (2013) María Martínez Sierra y sus paraísos perdidos: Algunas obras desconocidas. En María Teresa González de Garay Fernández y José Díaz-Cuesta Galián (coord.), El exilio literario de 1939, 70 años después: actas (pp. 99-111). Universidad de La Rioja. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4536775.pdf

O’Connor, Patricia (2002). Sortilegio de amor y los trágicos triángulos amorosos en la vida y obra de Martínez Sierra. En Juan Aguilera Sastre (coord.), María Martínez Sierra y la República: ilusión y compromiso. II Jornadas sobre María Lejárraga. Instituto de Estudios Riojanos. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=818933

O’Connor, Patricia (1987). Gregario y María Martínez Sierra. Crónica de una colaboración. La Avispa.

Pollock, Griselda (2013). Visión y diferencia. Feminismo, feminidad e historias del arte. Fiordo.

Rancière, Jacques (2010). El espectador emancipado. Manantial.

Rodrigo, Antonina (1994). María Lejárraga, una mujer en la sombra. Vosa.

Sánchez Blanco, Laura y Hernández Huerta, José Luis (2012). La educación femenina en el sistema educativo español (1857-2007). El futuro del pasado núm. 3. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3941222

Solé, Joan (2015). Spinoza. La filosofía al modo geométrico. Arcángelo Maggio.

Trapiello, Andrés (1997). Los nietos del Cid. La nueva Edad de Oro de la literatura española (1898-1914). Planeta.

Published

2022-11-25

How to Cite

Delgado, S. (2022). The affected authorship of the protagonist of La mujer sin nombre (2021) by Vanessa Montfort. Polémicas Feministas, 6, 1–23. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/polemicasfeminista/article/view/39423

Issue

Section

Thematic Dossier