"Don't let them take it from above." Melancholy as a Political Imperative

Main Article Content

Natalia Taccetta

Abstract

This article proposes to return to the so-called "Basterra Report", the statement that Víctor Melchor Basterra, survivor of the clandestine detention center of the Navy School of Mechanics (former ESMA) offered at the Center for Legal and Social Studies (CELS) in 1984 with the aim of thinking about the affective matrix that underlies his testimonial vocation. In this sense, a double dimension of analysis is proposed: on the one hand, to think about Basterra's archival vocation in his will to declassify documents of the repressors; on the other hand, to explore his compulsion to remember in terms of an operant melancholy that functions as a political imperative.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Taccetta, N. (2023). "Don’t let them take it from above." Melancholy as a Political Imperative. Heterotopías, 6(12), 1–16. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/43600
Section
Inscriptions of the catastrophe
Author Biography

Natalia Taccetta, IIGG/UBA – CONICET

Natalia Taccetta holds a PhD in Social Sciences from the University of Buenos Aires (UBA), a PhD in Philosophy from the University of Paris 8 and a PhD in History from the Interdisciplinary School of Social Studies of the National University of San Martín (IDAES-UNSAM). She holds a master's degree in Sociology of Culture and Cultural Analysis (IDAES-UNSAM) and is a professor and graduate in Philosophy from the UBA. She is an adjunct researcher at CONICET, teacher and researcher at the UBA and the Universidad Nacional de las Artes.

References

Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. México: UNAM.

Basterra, V. (2020). La quinta copia. Córdoba: Asunción.

Basterra, V. (2005). Sacar fotos. (M. Brodsky), Memoria en construcción. El debate sobre la ESMA. Buenos Aires: La Marca editora.

Brady, E. & Haapala, A. (2003). Melancholy as an Aesthetic Emotion, Contemporary Aesthetics, 1(1).

Brodsky, M. (2005). La camiseta. (M. Brodsky), Memoria en construcción. El debate sobre la ESMA. Buenos Aires: La Marca editora.

Didi-Huberman, G. (2010). Ante la imagen. Pregunta formulada a los fines de una historia del arte. Murcia: Ad Litteram/CENDEAC.

Didi-Huberman, G. (2012). Arde la imagen. México: Ediciones Ve S. A. de C. V.

Feld, C. (2014). ¿Hacer visible la desaparición?: las fotografías de detenidos-desaparecidos de la ESMA en el testimonio de Víctor Basterra. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, 1, 28-51.

Flatley, J. (2008). Affective Mapping. Melancholia and the Politics of Modernism. Cambridge, Massachusetts y Londres: Harvard University Press.

García, L. I. & Longoni, A. (2013). Imágenes invisibles. Acerca de las fotos de desaparecidos. (J. Blejmar, N. Fortuny, L. I. García), Instantáneas de la memoria. Fotografía y dictadura en Argentina y América Latina. Buenos Aires: Libraria.

Gómez-Moya, C. (2012). Derechos de mirada. Arte y visualidad en los archivos desclasificados. Santiago de Chile: Palinodia.

Gómez-Moya, C. (2018). Desclasificación de archivos secretos: política y policía en el devenir de los derechos humanos, Revista Heterotopías, 1(2), 1-25.

Pensky, M. (2001). Melancholy Dialectics. Walter Benjamin and the Play of Mourning. Massachusetts: University of Massachusetts Press.

Pollock, G. (2013). After-affects / After-images. Trauma and aesthetic transformation in the virtual feminist museum. Manchester y Nueva York: Manchester University Press.

Prati, R. (2018). De la melancolía a la depresión: reflexiones en torno a un desplazamiento Reflexiones marginales, 6.

Taccetta, N. (2019). Poéticas de archivo. Acerca del melancólico operante. (I. Depetris Chauvin, N. Taccetta) Afectos, historia y cultura visual. Una aproximación indisciplinada. Buenos Aires: Prometeo libros.

Tandeciarz, S. (10 de mayo de 2019). Los archivos desclasificados permiten reconstruir la trama de represión que la Junta Militar quiso borrar. Andar. Agencia de noticias. Recuperado de: https://www.andaragencia.org/los-archivos-desclasificados-permiten-reconstruir-la-trama-de-represion-que-la-junta-militar-quiso-borrar/

Zibell, R. (30 de julio de 1985). El testimonio de la semana: Víctor Melchor Basterra, El Diario del Juicio, 10. Buenos Aires: Editorial Perfil.

Fuente testimonial

CELS (1984). Testimonio sobre el Centro clandestino de detención de la Escuela de Mecánica de la Armada Argentina (ESMA). Buenos Aires: Centro de Estudios Legales y Sociales.