Mothers with their own room: some contemporary Argentine poets

Main Article Content

Anahí Mallol

Abstract

The work analyzes, from the framework of gender theory, the poetry of some contemporary Argentine writers. After a brief theoretical and historical review, there is a reading of poems by Wittner, Iannamico, Mariasch, Bejerman, Vera, Arnolfi Villarraza, Larralde, Malusardi. Based on the poetics of each author, the way in which figurations and subjective positions about motherhood and writing appear is indicated. This journey allows us to point out the existence of a new way of conceiving the relationship of women with their desire to be mothers, their relationship with writing, with their partner, among others. This allows pointing out a new position, which, in the spectrum of freedom to decide, makes this choice a possibility to be lived with less conflict, and to appear in the poems neither as a claim nor as a complaint, but as a moment that is integrates a broader vision of the possibilities of women and their domestic and literary work.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mallol, A. (2023). Mothers with their own room: some contemporary Argentine poets. Heterotopías, 6(12), 1–21. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/43575
Section
Articles
Author Biography

Anahí Mallol, Universidad Nacional de la Plata

Anahí Mallol is a Professor and Bachelor of Letters from the National University of La Plata and Doctor of Letters from the National University of Buenos Aires. Magister in the Lacanian Clinic of the UNSAM. Specialist in poetry and literary theory. She is an Independent Researcher at CONICET, Professor of Poetry Workshop II at the National University of the Arts, Adjunct Professor of Argentine and Latin American Poetry II at UNA, Adjunct Professor of Literary Theory I at UNLP. He published numerous articles in national and foreign magazines, and the books: El poema y su doble, Simurg, 2003, and Poesía argentina entre dos siglos: 1990-2010. Hacia una nueva lírica, UNLP, 2016, in addition to ten books of poetry. He directs two research groups. He has received awards from the Antorchas Foundation and the Fondo nacional de las Artes, among others.

References

Arnolfi Villarraza, J. (2021). Campamento de supervivencia. Buenos Aires. Caleta Olivia.

Beauvoir, S. (2015). El segundo sexo. Valencia: Cátedra.

Bejerman, G. (2019). Aurelia. Buenos Aires. Nebliplateada.

Bignozzi, J. (2010). Si alguien tiene que ser después. Adriana Hidalgo, Buenos Aires,

Butler, J.. (2001). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós.

Genovese, A. (1998). La doble voz. Buenos Aires: Biblos.

Iannamico, A. (2000). Mamuschkas. Bahía Blanca: Vox.

Izzo, F. (2019). Maternidad y libertad. Buenos Aires: Gorla.

Kamenszain, T. (1986). La casa grande. Buenos Aires: Sudamericana.

Kamenszain, T. (2020). Las nuevas poetisas del siglo XXI. En Arnés, Dominguez y Punte (dirs.) Historia feminista de la literatura argentina. Villa María: Eduvim.

Kamenszain, T. (2020). Libros chiquitos. Buenos Aires: Ampersand.

Larralde, G. (2020). La trama materna. Buenos Aires. Caleta Olivia.

Lazarre, J. (2019). El nudo materno. Barcelona: Las afueras.

Lazarre, J. (2022). Una escritora en el tiempo. Barcelona: Las afueras.

Mallol, A. (2003). El poema y su doble. Buenos Aires: Editorial Simurg.

Mallol, A. (2010). Apuntes para una poética infante. En Actas del II Congreso Internacional de Literatura para Niños. Biblioteca Nacional. Secretaría de Cultura. Presidencia de la Nación.

Mallol, A. (2016). La poesía argentina entre dos siglos: 1990-2010. Hacia una nueva lírica. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/61068

Mallol, A. (2018). La performance de género como poética activa: de los poemas a la narrativa de Marina Mariasch. RILL Nueva Época, 23, 45-67.

Mallol, A. (2019). “Poeta que es y se dice mujer: las tensiones entre los géneros en la poética de Marina Mariasch”. Descentrada, 4 (1), e109

Malusardi, M. (2021). Mi madre es un piano triste. Buenos Aires: Las furias.

Mariasch, M. (2014). Paz o amor. Buenos Aires: Blatt & Ríos.

Mariasch, M. (2019). Sobre la marcha. Córdoba: La Sofía Cartonera.

Moreno, M. (2020). Contramarcha. Buenos Aires: Ampersand.

Rich, A. (1986). Nacemos de mujer. Valencia: Cátedra.

Robles Blaessinger, R. (2012). Maternidad: ¿Un deseo femenino en la teoría freudiana? Nomadías, 16, 119-135.

Rosenberg, M. (1988). Madam. Buenos Aires: Libros de Tierra firme.

Sarachu, J. (7 de julio de 2018). «Una lección de gramática para lectores expertos y sommeliers de la poesía argentina contemporánea». Julia Sarachu sobre «El filo del hacha», de Ximena Espeche. ClubHem. https://clubhemeditorxs.wordpress.com/2018/07/07/el-libro-de-espeche-es-una-leccion-de-gramatica-para-lectores-expertos-y-sommeliers-de-la-poesia-argentina-contemporanea-julia-sarachu-sobre-el-filo-del-hacha-de-ximena-espeche/

Tubert, S. (1999). Masculino/Femenino; Maternidad/Paternidad. En González de Chávez Fernández, M. A. (Coord.). Hombres y mujeres: subjetividad, salud y género (pp. 53-76) Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2271151

Vera, N. (2019). Colecho. Buenos Aires: El ojo de mármol.

Wittner, L. (2004). La tomadora de café. Bahía Blanca: Vox