Potpourri Semiotic Reflections on Nature and Subject in children's literature

Main Article Content

Susana Gómez

Abstract

Literary discourses that artistically manifest the link between nature and childhood show different ways to maintain the inclusion of childhood in the aestheticization of nature. The links between the natural and the human are observed as a representation of the social function of art created for children. We introduce concepts that bring us closer to an eco-criticism of literature, in contemporary texts, poetry, literary traditions and the picture book.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez, S. (2022). Potpourri: Semiotic Reflections on Nature and Subject in children’s literature. Heterotopías, 5(9). Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/38134
Section
Articles
Author Biography

Susana Gómez, Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba

Susana Gómez received her PhD in Literature from the National University of Córdoba, where she is a professor of Theory and Methodology II in the Faculty of Philosophy and Humanities. She also holds a Master degree in Children's Literature, she founded the Seminar on Literature for Children and Adolescents and the Program for the Promotion and Encouragement of Reading and Writing (Propale), aimed at sharing literature in community spaces. She has published works on literature for children, as well as developed interdisciplinary actions in this cultural area.

Since 2009, she has been scientific head of the Cortázar Fund at the University of Poitiers, France, where she has been a resident and guest researcher. She has published numerous works on this author, including the books Julio Cortázar y la revolución cubana. La Legibilidad política del ensayo and Julio Cortázar, Catálogo y cercanías. She has participated in collective books with works on humor theory, semiotics, archive and literary studies.

She has been director of the research team Khôra: Problemas de la investigación literaria y de sus fronteras (Problems of literary research and its frontiers).

 

References

Agamben, G. (2003). Homo Sacer. El poder soberano y la nuda vida. Valencia: Pre-textos.

Atak. (2017). El jardín. (Trad. Rafael Spregelburd). Buenos Aires: Niño editor.

Barei, S. (2013). Fronteras naturales /fronteras culturales: nuevos problemas/nuevas teorías. En Tópicos del Seminario, 29, UNAM México. Recuperado de http://www.topicosdelseminario.buap.mx/index.php/topsem/article/view/62

Barthes, R. ([1957] 1999). Mitologías. México: Siglo XXI.

Castoriadis, C. (1975). La institución imaginaria de la sociedad. Barcelona: Tusquets.

Cuesta Abad, J: M. (2001). La escritura del instante. Una poética de la temporalidad. Madri: Akal.

De Sarlo, G. (2017). El despertar de la conciencia ecológica a través de la literatura infantil y juvenil. Didáctica de la literatura y educación medioambiental. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 12(35), 217-228. Recuperado de http://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/28

Delboy, F. (2017). Soy un jardín. Buenos Aires: Periplo.

Giménez, E. A. y Afonso Estéves, C. (2004). Como agua. Buenos Aires: Del eclipse.

Giménez, E. A. y Afonso Estéves, C. (2016) Justo cuando. Córdoba: Comunicarte. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812013000200017

Lapoujade, D. (2017). Las existencias menores. Buenos Aires: Cactus.

Lurie, A. (1989). No se lo cuentes a los mayores. Literatura infantil, un espacio subversivo. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Mantilla, L. (2017). El lugar de la infancia en la biopolítica contemporánea. En Mansilla, Stolkiner y MinicelIi. Biopolítica e infancia: niños, niñas e instituciones en el contexto latinoamericano. México: Universidad de Guadalajara.

Martín Vidal, B. (2016). Caperuza. Barcelona: Thule.

Martos Núñez, E. y Martos García, A. (2012). Los imaginarios del agua y sus lecturas pansemióticas. En Revista Álabe, (6), 1-15. Recuperado de www.revistaalabe.com

Merchán-Basabe, J. G. (2019). Estetización y Estética de la Naturaleza. En Pensamiento palabra y obra, (21), 94-111. Recuperado de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/revistafba/article/download/9467/7023

Orenstein, C. (2002). Caperucita roja al desnudo. Barcelona: Ares y mares.

Ostría González, M. (2010). Notas sobre ecocrítica y poesía chilena. Atenea (Concepción), (502), 181-191.https://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622010000200010

Pardo, Z. (2016). Bosques flores y jardines. Locus amoenus y locus horridus en algunas obras de literatura infantil. Pontificia Universidad Javeriana. Colombia. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/343376607_Bosques_flores_y_jardines_Locus_amoenus_y_locus_horridus_en_algunas_obras_de_literatura_infantil_zpardo

Pizarro Clemo, A. (2016). Júbilo. Romance del jardinero. Buenos Aires: Limonero.

Punte, M. J. (2013). El retorno a los bosques encantados: infancia y monstruosidad en ficciones del sur. Aisthesis, (54), 287-301.

Serra, A. (2013). Caperucita Roja. D. F. México: Fondo de Cultura Económica.

Souriau, E. ([1943] 2009) Los diferentes modos de existencia. Buenos Aires: Cactus.

Souriau, E. (1998). Diccionario Akal de estética. Madrid: Akal.

Zipes, F. (2014). El irresistible cuento de hadas Historia cultural y social de un género. México: FCE.