Action and detention: notes for the study of the popular actor in Argentina and Mexico

Main Article Content

Martín Rodríguez

Abstract

The purpose of this article is to develop some key concepts for the comparative study of popular Argentine and Mexican actors within what we call the Revolutionary Model of Periodization. It is a way of thinking of popular actors as producers (as opposed to what we call actors creators) and of putting them in relation to two fundamental categories, “tierra” y “mugre”, closely linked to detention and to a particular way of conceiving time.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez, M. (2020). Action and detention: notes for the study of the popular actor in Argentina and Mexico. Heterotopías, 3(6), 1–22. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/31613
Section
Dossier
Author Biography

Martín Rodríguez, Universidad de Buenos Aires.

Ph.D. in Arts (University of Buenos Aires) and Master in Sociology of Cultureand Cultural Analysis (IDAES-Universidad Nacional de San Martín) He is Professor ofthe subject Panorama del Teatro Latinoamericano at the UNA (Universidad Nacional dethe Arts) and Assistant Researcher of the National Council of Science andTechnology (CONICET). He is a member of the Doctorate of Arts Commission of the UNA and hasdirected research projects financed by CONICET and the National Agencyof Scientific and Technological Promotion. During 2010 he was awarded a scholarship forconduct post-doctoral research on Mexican and Argentinean popular actorsat the National Autonomous University of Mexico. Between the years 2011 and 2015 hedirected the Argentine and Ibero-American Theatre Study Group (GETEA) and theTeatro XXI magazine together with Marina Sikora. In the year 2016,he becameDirector of the Institute of Theatre Research of the National Universityof the Arts.

References

Benjamin, W. (1989a). Experiencia y pobreza. EnBenjamin W. Discursos interrumpidos I. (165-173). Madrid: Taurus.

Benjamin, W. (1989b). Tesis de filosofía de la historia. En Benjamin W. Discursos interrumpidos I. (175-191). Madrid: Taurus.

Benjamin, W. (1991). La enseñanza de lo semejante. En Benjamin. W. Para una crítica de la violencia y otros ensayos. Iluminaciones IV. (pp. 85-89). Madrid: Alfaguara.

Benjamin, W. (2002). El autor como productor. En Benjamin, W. Ensayos. Tomo V. (pp. 111-129).Madrid: Editora Nacional.

Benjamin, W. (2002b). ¿Qué es el teatro épico? (Primera versión). En Benjamin, W. Ensayos. Tomo V. (pp. 7-19).Madrid: Editora Nacional.

Catalán, A. (2002). “Producción de sentido actoral”. Teatro XXI, 12 (pp. 15-20).

Deleuze, G. (2009). La imagen-tiempo. Buenos Aires: Paidós.

Deleuze, G. (2017). Cine I. Bergson y las imágenes. Buenos Aires: Cactus

Deleuze, G. (2018). Cine III. Verdad y tiempo. Potencias de lo falso. Buenos Aires: Cactus.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2004). Mil mesetas. Valencia: Pre-Textos.

Ferreyra, S. (2019). Estética de lo inefable. Hacia una genealogía materialista del teatro argentino. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Ferreyra. S. y Rodríguez, M. (en prensa). El actor como productor: hacia un análisis materialista de la actuación en Buenos Aires. Apuntes de teatro, 143.

García Brunelli, O. (2015). La cuestión del fraseo en el tango. Zama, 7.

Gonzalez, M. (2010). La mugre en el tango. Punto tango, 46.

Lapoujade, D. (2016). Deleuze. Los movimientos aberrantes. Buenos Aires: Cactus.

Monjeau, F. y Filipelli, R. (2006). Fue lindo mientras duró. Contribuciones a una crítica del tango. Punto de Vista, 86.

Mosivais, C. (1992). Las mitologías del cine mexicano. Revista Inter Medios, 2.

Nietzsche, F. (2008). La genealogía de la moral.Buenos Aires: Alianza Editorial.

Nietzsche, F. (2001). La gaya ciencia. Madrid: Akal.

Pelinsky, R. (2000). Invitación a la etnomusicología. Quince fragmentos y un tango. Madrid: Akal.

Rodríguez, M. (2015). El actor nacional argentino y el cómico mexicano: hacia un modelo revolucionario de periodización. En Sureda-Cagliani, S. (dir.). Representaciones estéticas en Argentina y en el Río de la Plata siglos XIX, XX, XXI. Política, fiestas y excesos. Perpignan: Presses Universitaires de Perpignan.

Russo, F. (2011). El tango cantado. Una lectura acerca del canto en la Escuela Gardeliana. Buenos Aires: Corregidor.

Svampa, M. (1994). El dilema argentino: civilización o barbarie. De Sarmiento al revisionismo peronista. Buenos Aires: El cielo por asalto.