Six tragic portraits to decipher the enigmatic relationship between childhood and the production of statehood. Dialogue rehearsal with the play “Julius Caesar” by William Shakespeare

Main Article Content

Gabriel Emiliano Atelman

Abstract

This article aims to reflect on the relationship between Childhood, State, and Society in contemporary Latin America. To do this, we take Shakespeare's tragic work "Julius Caesar," written in the 14th century, and construct portraits from dialogues between this literary work and from the field of childhood and feminism. These portraits, which are intrinsically related, intend to dismantle problematic knots around the production of childhood. We understand that the signing of the Convention on the Rights of the Child represents an important moment that tensions historical discourses and interventions in this field. From this point, we invite you to explore the reading of the six portraits as a correlate that allows identifying and elaborating reflections on childhood as a historical production situated in different disputes for hegemony. To conclude, we list some reflections in order to open debates and continue studying childhood from a critical reading based on the literary work of William Shakespeare as a contribution to rethinking the social.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Atelman, G. E. (2024). Six tragic portraits to decipher the enigmatic relationship between childhood and the production of statehood. Dialogue rehearsal with the play “Julius Caesar” by William Shakespeare. Heterotopías, 7(13), 1-16. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/45397
Section
Dossier
Author Biography

Gabriel Emiliano Atelman, InES (CONICET - UNER) Facultad de Trabajo Social - UNER

Doctoral intern at the Institute of Social Studies (National Council for Scientific and Technical Research - National University of Entre Ríos). PhD candidate in Social Sciences at the National University of Entre Ríos. Research focus on early childhood, care, and statehood production. Bachelor's degree in Social Work, graduated from the Faculty of Social Work at the National University of Entre Ríos. Lecturer in Social Work and Everyday Life, and researcher and outreach worker at the Faculty of Social Work of the National University of Entre Ríos.

How to Cite

Atelman, G. E. (2024). Six tragic portraits to decipher the enigmatic relationship between childhood and the production of statehood. Dialogue rehearsal with the play “Julius Caesar” by William Shakespeare. Heterotopías, 7(13), 1-16. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/45397

References

Ariés, P. (1988). El descubrimiento de la infancia. El niño y la vida familiar en el antiguo régimen. Taurus. Madrid.

Carli, S.M.E. (abril, 2010); Notas para pensar la infancia en la Argentina (1983-2001):

Figuras de la historia reciente. Educacao em Revista; 26; 1; 4-2010; 351-381. Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Educação. Brazil. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/188237

Gené, M.; Heredia, M. & Perelmiter, L. (2021). El carácter múltiple de la racionalidad estatal: ministerios, funcionarios y desafíos de gobierno en la Argentina. Sociohistórica, 48, e139, septiembre-febrero. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1852-16062021000200139&script=sci_abstract

Llobet, V. (2015). La infancia y su gobierno: una aproximación desde las trayectorias investigativas de argentina. Política & trabalho Revista de Ciências Sociais, n.º 43, Julho/Dezembro de 2015, p. 37-48. Brazil. Recuperado de https://notablesdelaciencia.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/71056CONICET_Digital_Nro.dda4f96d-bc05-47a3-9a10-7db0bba69330_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Llobet, V. & Medan, M. (junio, 2015). Políticas sociales y violencias hacia las y los niños y jóvenes en Argentina. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas; 7; 11; 7-2015; 127-140. Asociación Latinoamericana de Sociología. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/56528

Llobet, V. (2020). Las regulaciones del cuidado y los derechos de niños y niñas. Un debate situado. Améfrica Ladina XXXVIII LASA.

Merklen, D. (2005). Pobres ciudadanos. Gorla. Buenos Aires. Pérez Alvarez, J. (2022). La producción de estatalidad en el campo de intervención de la infancia pobre: reflexiones a partir de una investigación empírica en barrios populares. En: Villalta, C. & Martínez, M.J. (2022) Estado, infancias y familias. Estudio de Antropología Política y Jurídica. CELS, FFyL UBA. CABA.

Recuperado de: https://www.teseopress.com/estadoinfanciasyfamilias/chapter/la-produccion-de-estatalidad-en-el-campo-de-la/

Rinesi, E. (2021). ¡Qué cosa, la cosa pública! Ubu. Buenos Aires.

Shabel, P. (septiembre, 2019). Todo es política (de infancia). Observatorio Participativo de Políticas Públicas en Educación (OPPPEd)- FFyL UBA. Buenos Aires. Recuperado de http://www.iice.institutos.filo.uba.ar/sites/iice.institutos.filo.uba.ar/files/Shabel.pdf

Shakespeare, W. (2014). Julio César. Versión de Alejandra Rojas. Tragedias. Obra Completa. Traducción de: Andreu Jaume et all. Debolsillo. Barcelona.

Tzeiman, A. (2021). La fobia al Estado en América Latina: Reflexiones teórico-políticas sobre el desarrollo y la dependencia. Instituto de Investigaciones Gino Germani. FCS UBA. Buenos Aires.

Recuperado de https://iigg.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/22/2021/04/La-fobia-al-Estado.pdf

Villalta, C. (mayo-octubre, 2021). Antropología de las intervenciones estatales sobre la infancia, la adolescencia y la familia. Cuadernos De antropología Social, (53), 21-37. Recuperado de https://doi.org/10.34096/cas.i53.10169

Graziano, F., & Grinberg, J. (mayo-octubre, 2021). La administración de la infancia y la adolescencia hoy. Cuadernos De antropología Social, (53), 7-19. Recuperado de: https://doi.org/10.34096/cas.i53.10177

Zibbechi, C. (enero-junio, 2022). ¿Nuevas formas de sociabilidad y politicidad en torno a los cuidados? Los movimientos sociales desde la perspectiva de los cuidados. La ventana vol.6 no.55 371-388. https://doi.org/10.32870/lv.v6i55.7410