The Times of the Present: A Case Against Immediacy (the definitive edition of Mariana Eva Pérez's Diary of a Montonera Princess)

Main Article Content

Alejandra Laera

Abstract

In this essay, I analyse the conditions and effects of immediacy –a term conceptualized by authors as Anna Kornbluh- in certain cultural productions of the present (self-surrender, affective immersion, annulment of critical distance), and its relationship with the capitalist circulation of experience. Subsequently, I propose other narrative possibilities that depart from immediacy to construct the present through specific procedures that reinscribe distance. To do this, I refer in particular to the latest and definitive edition of Diary of a Montonera Princess. 110% Truth, by Mariana Eva Perez, and I analyse it with the notions of sincerity and transtemporality. There, immediacy, instead of flattening the present through the action of the “here and now” of the self, is worked through compositional and formal tensions, which produce the necessary distance to traverse empathetic affectivity and activate questions and debates.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Laera, A. (2024). The Times of the Present: A Case Against Immediacy (the definitive edition of Mariana Eva Pérez’s Diary of a Montonera Princess). Heterotopías, 7(13), 1-20. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/45389
Section
Dossier
Author Biography

Alejandra Laera, Universidad de Buenos Aires- CONICET

Alejandra Laera es Directora del Instituto de Literatura Argentina de la Universidad de Buenos Aires, Profesora Titular de Literatura Argentina en la UBA, Investigadora Principal del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet) y codirectora de la Maestría en Periodismo Narrativo de la Universidad de San Martín; dictó cursos y conferencias en diversas universidades del país y del exterior. Es autora de El tiempo vacío de la ficción. Las novelas argentinas de Eduardo Gutiérrez y Eugenio Cambaceres (FCE, 2004), Ficciones del dinero. Argentina, 1890-2001 (FCE, 2014), el ensayo Húmeda, susurrada, afectiva, creativa (Editorial de la Universidad Nacional del Litoral, 2022) y ¿Para qué sirve leer novelas? Narrativas del presente y capitalismo (FCE, 2024). Dirigió el tomo El brote de los géneros para la Historia crítica de la literatura argentina (Emecé, 2010), realizó la antología de literatura y arte Una historia de la imaginación en la Argentina (Museo Nacional de Arte Moderno, 2019) y codirigió A History of Argentine Literature (Cambridge UP, 2024). También publicó numerosos artículos y dossiers en revistas especializadas; participó de libros de referencia (Latin American Literature in Transition (1870-1930) y The Routledge Companion to 20th and 21th Century Latin American Literary and Cultural Forms, entre otros); coeditó varios volúmenes colectivos, realizó ediciones críticas de clásicos argentinos y  seleccionó y prologó antologías como El arte de viajar de Manuel Mujica Lainez (FCE, 2007) e Instantáneas de mundo de Alfonsina Storni (FCE, 2023). Además dirige la serie Viajeras/Viajeros para FCE y la Revista Crítica de Literatura Argentina. El Matadero (ILA, FFyL, UBA).

How to Cite

Laera, A. (2024). The Times of the Present: A Case Against Immediacy (the definitive edition of Mariana Eva Pérez’s Diary of a Montonera Princess). Heterotopías, 7(13), 1-20. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/45389

References

Barthes, Roland, (2011) El grado cero de la escritura y Nuevos ensayos críticos. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Blejmar, Jordana, Playful Memories. (2016) The Autofictional Turn in Post-Dictatorship Argentina. Liverpool, U.K: Palgrave Macmillan.

Blejmar, Jordana y Natalia Fortuny, (2013) “Introduction”, en J. Blejmar y N. Fortuny, Revisiting Postmemory: The Intergenerational Transmission of Trauma in Post-Dictatorship Latin American Culture. Journal of Romance Studies, 13.3, 1-5.

Crary, Jonathan, (2013) 24/7. El capitalismo tardío y el fin del sueño. Buenos Aires: Paidós.

Groys, Boris, (2014) “La producción de sinceridad”, Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra, 27-47.

Jameson, Frederic, (1991) “La lógica cultural del capitalismo tardío” (1984), Ensayos sobre el posmodernismo. Buenos Aires: Imago Mundi.

Kohan, Martín, (2014) “Pero bailamos”. Katatay. Latinoamericana, vol. 9, 11-12, setiembre, 23-27.

Laera, Alejandra, (2023) “Narrativa transtemporal”. Transas. Letras y Artes de América Latina, Unsam, noviembre.

Mandolessi, Silvana, (2016) “Política e intimidad en Diario de una princesa montonera”. Letras Hispanas, vol. 12.

Kornbluh, Anna, (2023) Inmediacy or, The Style of Too Late Capitalism. London-New York: Verso.

Perez, Mariana Eva, (2021) Diario de una princesa montonera. 110% verdad. Buenos Aires: Planeta.

Safranski, Rüdiger, (2017) Tiempo. La dimensión temporal y el arte de vivir (2015). Buenos Aires, Tusquets Editores.

Szurmuk, Mónica, (2021) “Cartographies of Intimacy. Countermemories of Terror in a Buenos Aires Neighborhood”, vol XX, n. 3, Spring/Summer.