VOLVERSE BARRO: Contemporary Artistic Practices in Territory, Victoria Entre Ríos. Artivisms, performance and vital arts

Main Article Content

Kekena Corvalán

Abstract

In this article we will take as a starting point the experience of the First National Meeting of SOSBARRO Artists, made of hills, (Victoria, Entre Ríos, from March 26 to 31, 2023) based on affective curatorship as territorialization of desire, analyzing its performative location situated and artivist, its possibility of sensitive critical theoretical production, its testing of ways and strategies to share performance encounters and contemporary artistic practices in our country. Based on ethnographic and autoethnographic investigations, theoretical, methodological and epistemological aspects will be worked on to think about the singular and collective articulation in a community experience of undisciplined research.

Article Details

How to Cite
VOLVERSE BARRO: Contemporary Artistic Practices in Territory, Victoria Entre Ríos. Artivisms, performance and vital arts. (2023). Heterotopías, 6(11), 1-16. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/41659
Section
Dossier
Author Biography

Kekena Corvalán, Universidad del Museo Social Argentino

Kekena Corvalán, @kekenacorvalan, teacher, writer and feminist curator. She is a professor at the Universidad del Museo Social Argentino. He has carried out numerous curatorial narratives, in spaces and museums in the city of Buenos Aires, La Plata, Bahía Blanca, Coronel Suárez, Rosario, Córdoba, Santiago del Estero, Neuquén, Río Gallegos, Resistencia, Caracas, Lima and Montevideo.

Managed and curated two editions (2019-2020) of the collective, transfeminist and federal exhibition #paratodestode. He held the exhibition Sala Propia (2018), at the National Museum of Fine Arts of Neuquén, where he achieved a comprehensive reading of all the works of female artists and dissidences present in the heritage of a museum. He designed and curated four editions of the Campamento Artístico Curatorial in Río Gallegos (Santa Cruz, 2019) Coronel Suárez (Prov. Buenos Aires, 2020), Resistencia (Chaco 2021) and Costa Riojana (La Rioja, 2022). Director of the Cuarencharlas, a daily virtual space for the meeting of artists, educators, managers, curators during the pandemic. It forms part of the curatorial collective Curadoras en Trance, since it produces exhibitions together with the Museo Pettoruti de La Plata.

Published Latin American Artists, a tour of conceptual dialogues (Wifredo Lam, Cuba), Historias de Cabeza Partida (Ediciones del Bien), Afective Curatoría (Cariño Ediciones), Curadurías del Fin del Mundo (Autoras en Tienda), participating in several compilations of texts national and international.

How to Cite

VOLVERSE BARRO: Contemporary Artistic Practices in Territory, Victoria Entre Ríos. Artivisms, performance and vital arts. (2023). Heterotopías, 6(11), 1-16. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/41659

References

Corvalán, Kekena, (2020). Curaduría Afectiva. La Plata, Buenos Aires. Cariño Ediciones.

Corvalán, Kekena. (2022). Curaduría Afectiva. Para todes tode y Artivismos, activismos, artepolítica, arte político: múltiples nombres para una práctica artística ubicua y rebelde. En El amor como una poética de la relación, discusiones feministas y artivismos decoloniales, Karina Bidaseca y Marta Sierra (coords). Buenos Aires. Ediciones El Mismo Mar / CLACSO.

Corvalán, Kekena, (2022). Curadurías del Fin del Mundo. Buenos Aires, Editorial Autoras en Tienda.

Corvalán, Kekena y Medrano, Celeste, (en prensa). Epistemología Mechera. La Plata, Provincia de Buenos Aires, Cariño Ediciones.

Deleuze, Gilles y Guattari, Félix (1990). Kafka. Por una literatura menor. México. Ediciones Era Naciente.

Esteban, M. L., (2004), “Antropología encarnada. Antropología desde una misma”, en Papeles del CEIC, nº 12, CEIC (Centro de Estudios sobre la Identidad Colectiva), Universidad del País Vasco, http://www.ehu.es/CEIC/papeles/12.pdf

Genette, Gerard (1985). Transtextualidades. MALDOROR- Revista de la

ciudad de Montevideo-Nº 20- Pág. 53.

Halberstam, Jack, (2018). El arte queer del fracaso. Madrid: Egales.

Haraway, Donna, (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Valencia, España. Cátedra.

Lugones, María, (2021). Peregrinajes, teorizar una coalición contra múltiples opresiones. Argentina. Del Signo.

Medrano, Celeste y Pazzarelli, Francisco eds, (2022). Afectación, estar-en-la-trampa: etnografías en América del Sur. Vicente López, Buenos Aires. Red Editorial.

Polti, Vic (2022) “Y el miedo…? Que arda!”: performatividad sonora en artivismos transfeministas en Buenos Aires: el caso de ARDA. Revista Transcultural de Música. Trans 26. Dossier: al son de la marea feminista.

Nietzsche, Wilhelm Friedrich. De la Gaya Ciencia. Versión digital recuperada en https://www.guao.org/sites/default/files/biblioteca/La%20gaya%20ciencia%20.pdf

Taylor Diana (2016). ¡Presente! La política de la presencia. En Investigación Teatral Vol. 8, Núm. 12 Agosto - Diciembre 2017.