Drugs, work, literature: the dealer’s figure in the wild detectives by Roberto Bolaño

Main Article Content

Dario Flores

Abstract

Our reading of Bolaño’s novel reveals the literary dealer-poet-detective figure and his revulsive capacity to outwit the productivist labor imperative and the art consecration, at the same time. We shift the focus of a certain romanticization of the psychoactive stimuli in relation to the artistic creation to attend the posibilities of a liberation economy that restores the aesthetics dimention of his very own existence to the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Flores, D. (2019). Drugs, work, literature: the dealer’s figure in the wild detectives by Roberto Bolaño. Heterotopías, 2(4), 1-12. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/27275
Section
Articles
Author Biography

Dario Flores, Universidad Nacional de San Juan

Docencia

  • Profesor Ordinario Adjunto con dedicación Semiexclusiva (Código 21407) en la cátedra Teoría Literaria de las carreras Profesorado y Licenciatura en Letras (Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de San Juan). Resolución Nº 1779/19-FFHA.

Investigación

  • Adscripto como becario doctoral al Proyecto de Investigación “Entre semiótica y literatura: pensar el presente desde el matiz”, dirigido por la Dra. María Gabriela Simón y radicado en el Instituto de Literatura “Ricardo Güiraldes” de la FFHA-UNSJ. Proyecto bianual: 2018-2019. Código: 21/F-1087.

How to Cite

Flores, D. (2019). Drugs, work, literature: the dealer’s figure in the wild detectives by Roberto Bolaño. Heterotopías, 2(4), 1-12. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/27275

References

Bolaño, R. (1998). Los detectives salvajes. Barcelona: Anagrama.

Bolaño, R. (2013). Entre paréntesis. Barcelona: Anagrama.

Braithwaite, A. (2011). Bolaño por sí mismo. Entrevistas escogidas. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.

Buck-Morss, S. (octubre, 1992). Aesthetics and Anaesthetics: Walter Benjamin’s Artwork Essay Reconsidered, 62, pp. 3-41.

Carneiro, H. (julio, 2002). A fabricação do vicio. Ponencia en la conferencia La construcción del vicio como enfermedad. XIII Encuentro Regional de Historia (Anpuh, MG), Belo Horizonte.

Careri, F. (2002). Walkscapes. El andar como práctica estética. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2012). Tratado de nomadología: la máquina de guerra. En Mil mesetas (capitalismo y esquizofrenia). Valencia: Pre-textos.

Derrida, J. (1995). Retóricas de la droga. Revista Colombiana de Psicología, 4, pp. 33-44.

Labrador Méndez, G. (2009). Letras arrebatadas. Poesía y química en la transición española. Madrid: Devenir Ensayo.

Madariaga, M. (2010). Bolaño infra: 1975-1977. Los años que inspiraron “Los detectives salvajes”. Santiago de Chile: RIL Editores.

Maffesoli, M. (2005). El Nomadismo. Vagabundeos iniciáticos. México DF: Fondo de Cultura Económica.

Marez, C. (2004). Drug Wars: The Political Economy of Drug Wars. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Paz, O. (2005). Los hijos del limo. Guadalajara: Ligeia.

Piglia, R. (2014). Crítica y ficción. Buenos Aires: Contemporánea.

Rancière, J. (2011). Política de la literatura. Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Simón, G. y otros (2012). El vocabulario de Roland Barthes. Córdoba: Comunicarte.