Light marks, traces of the instant: registration, rewriting and legibility of digital audiovisual records

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Isaura Sánchez

Abstract

This work deals with what we still generically call digital "photography", that is, the proliferation of meticulous daily records, countless electronic traces –visual and audiovisual– that articulate new practices, rituals and routines, as archival traces of the present, problematic temporal zone, diffuse and in permanent displacement. Images-information whose flow shapes new memory economies and signifies the production of contemporary subjectivities.


When questioning the destinies of the daily audio-visual records, based on their inscriptionality in digital new media, we try to situate the problem of the archive and the memory-forgetting tensions in the context of the current sociotechnical conditions, since we consider, it is not only at stake the availability and readability of these traces, but the horizon of negotiation and dispute over the control of filing processes.


 


 

Article Details

How to Cite
Light marks, traces of the instant: registration, rewriting and legibility of digital audiovisual records. (2019). Heterotopías, 2(3). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/24759
Section
Dossier
Author Biography

Isaura Sánchez, Comunicación y Política de la Universidad Autónoma Metropolitana

Licenciada en Sociología por la Universidad de Guadalajara con especialización en Comunicación Social. Maestra en Comunicación y Política, en la línea Dinámica de campos culturales, nuevas tecnologías y medios de comunicación, por la Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco. Doctora en Ciencias Sociales, en el área de Comunicación y Política por la mencionada casa de estudios.

Miembro fundador del Laboratorio de Estudios sobre Violencia, adscrito al Departamento de Sociología del Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades perteneciente a la Universidad de Guadalajara. Miembro del Comité Aacadémico y coordinadora de la línea de trabajo e investigación del siglo XX y XXI perteneciente al Congreso y Seminario Internacional de lo Sobrenatural de la Escuela de Antropología e Historia (ENAH). Integrante del Círculo de Estudios sobre Subcultura Japonesa en México, coordinado por el posgrado en Antropología Social (ENAH), co-organizadora del seminario permanente Japón y los Imaginarios Transculturales.

Asistente académica de la Maestría en Comunicación y Política de la Universidad Autónoma Metropolitana, unidad Xochimilco y docente en la Universidad Autónoma de la Ciudad de México y en la Universidad Simón Bolívar en la Maestría en Comunicación para la Acción Política y Social y en la Licenciatura en Comunicación Multimedia.

 

How to Cite

Light marks, traces of the instant: registration, rewriting and legibility of digital audiovisual records. (2019). Heterotopías, 2(3). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/24759

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