Mode(s) of Existence of Dance
Keywords:
research in arts, dance philosophy, laboratory, virtual existenceAbstract
When epistemological perspectives become insufficient to contain objects that escape that privileged point of view, it is necessary to review the reasons for these insufficiencies, and propose other plans, other cuts that can offer a fuller reality on the modes of existence that are weak for those epistemologies. In the development of this writing we will try to remove the obstacles that the modes of existence of dance encounter, making alliances with philosophers like Étienne Souriau (2017, 2021), who offers us the concept of virtual existence in a mobile ontology, which can “see” and make others see, these forms of weak existences of dance, but yet full of potency.
Downloads
References
Bardet, M. (2018). Mirar, escuchar, tocar y dejarse tocar. Desplazamientos epistemológicos en investigaciones en danza. Investiga+, 1(1), pp. 29-32. https://repositorio.upc.edu.ar/handle/123456789/214
Benitez, E. (2021). Bailar, perder la cara, pensar con el culo. Diálogo con Marie Bardet. Revista Almagro. https://www.almagrorevista.com.ar/bailar-perder-la-cara-pensar-con-el-culo-dialogo-con-marie-bardet
Condró, L. (2016). Prácticas. Buenos Aires: s/d.
del Estal, E. (2010). Historia de la mirada. Buenos Aires: Atuel.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2005). ¿Qué es la filosofía? (7° ed.). Barcelona: Editorial Anagrama.
Derrida, J. (1975). La farmacia de Platón. En La diseminación (pp. X-X). Madrid: Fundamentos.
Grotowski, J. (1992). Hacia un teatro pobre (16° ed.). México: Siglo XXI.
Harman, G. (2015). Hacia el realismo especulativo. Buenos Aires: Caja Negra.
Lang, S. (2019). Manifiesto de la Práctica Escénica. En El tiempo es lo único que tenemos. Actualidad de las artes performativas (pp. 113-122). Buenos Aires: Caja Negra.
Langer, S. (1966). Los problemas del arte. Buenos Aires: Infinito.
Lapoujade, D. (2018). Las existencias menores. Buenos Aires: Cactus.
Lepecki, A. (2008). Introducción. La ontología política del movimiento. En Agotar la danza. Performance y política del movimiento. Barcelona: Centro Coreográfico Galego/Mercat de les Flors/Universidad de Alcalá.
Martínez Roger, Á. (2000). Appia: Un Visionario Viviente. En A. Appia, La música y la puesta en escena. Madrid: Asociación de Directores de Escena de España.
Popper, K. R. (1980). Las experiencias perceptivas como base empírica: El psicologismo. En La Lógica de la Investigación Científica (pp. 89-106). Madrid Tecnos.
Pouillaude, F. (2004). D’une Graphie qui ne dit Rien. Les Ambiguïtés de la Notation Chorégraphique. Poétique, 1(137), pp. 99-123. https://doi.org/10.3917/poeti.137.0099
Pouillaude, F. (2009). Le Désoeuvrement Choréographique, étude sur la notion d’oeuvre en danse. París: Librairie Philosophique J. Vrin.
Schneider, R. (2011). El performance permanece. En Estudios Avanzados del Performance. México DF: FCE, Instituto Hemisférico de Performance y Política, Tisch School of the Arts, New York University.
Souriau, É. (2017). Los diferentes modos de existencia. Buenos Aires: Cactus.
Souriau, É. (2021). Tener un alma, ensayo sobre las existencias virtuales. Buenos Aires: Cactus.
Spinoza, B. (2005). Ética: demostrada según el orden geométrico. Buenos Aires. Quadrata.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Adrián Maximiliano Ferreyra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.