‘Salones Municipales’ in Córdoba (1941-1945). Art, critique and politics
Keywords:
New Art, Artists, Salones Municipales, Critique, 1941-1945Abstract
The article focuses on the art exhibitions organized by the communal government of the city of Córdoba during the first five years of the 1940s. It explores these events in a context marked by sabattinismo’s politics, a growing institutionalization of the provincial artistic field, and the intensification of modern debates about new art. These artistic expositions would play a key role in the future collection of the Municipal Museum of Fine Arts created a year later.
The privileged aspects to analyze these art exhibitions are: the composition of the jury, the artworks presented, the award criteria, the artists’ associations and the role of the critique. By drawing attention to these aspects, we shed light on the nuances in the debates carried out. In addition, we observe the fluctuations that take place from the creation of this exhibitions to its institutionalization.
The development of these exhibitions was characterized by permanent tension marked by contacts between the local and the national. These contacts are, from our point of view, crucial for the analysis of the complex factors that intervened in the formation of these specific art exhibition spaces in the city and their differentiation from other provincial or national art circulation spaces.
Downloads
References
Agüero, A. C. (2012). Coleccionismo estatal, mercados del arte y contacto cultural: la colección plástica de la Provincia de Córdoba entre 1911 y 1930. En M. I. Baldasarre y S. Dolinko (Coords.), Itinerarios de la imagen. Historias de las artes visuales en la Argentina (pp. 265-298). Buenos Aires: Eduntref-CAIA.
Alderete, A. S. (2020). La Asociación de Pintores y Escultores de Córdoba: arte moderno, emprendimientos institucionales y compromiso social entre 1937 y 1945 [tesis doctoral, Universidad Nacional de Córdoba]. Recuperado el 18/04/2022 de https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/16506.
Iglesias, P. y López, M. V. (2010). El salón Fasce a comienzos del siglo XX. Sociabilidad de elite y un paréntesis futurista [ponencia]. XIV Jornadas de Investigación del Área de Artes del CIFFYH. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.
López, M. V. (2010). Instituciones, asociaciones y formaciones de “alta cultura” en el giro de siglo cordobés: entre universalismo y especialización. En A. Agüero y D. García (Eds.), Culturas Interiores: Córdoba en la geografía nacional e internacional de la cultura (pp. 29-49). La Plata: Al Margen.
Penhos, M. (1999). Nativos en el Salón. Artes plásticas e identidad en la primera parte del siglo XX. En M. Penhos y D. Wechsler (Coords.), Tras los pasos de la norma (pp. 111-146). Buenos Aires: Ediciones del Jilguero.
Rocca, M. C. (2007). La Casa Soneira: arte, educación y política en la encrucijada de los años ‘40. Avances, 10, pp. 173-183.
Rocca, M. C. (2018). Artistas y reformistas en la cultura de Córdoba (1933-1943). Córdoba: Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba.
Roitenburd, S. (2000). Nacionalismo Católico. Córdoba (1862-1943). Educación en los dogmas para un proyecto global restrictivo. Córdoba: Ferreyra Editor.
Romano, C. (2017). El arte nuevo de Mauricio Lasansky: contextos de su producción artística inicial. Separata, (XV)20, pp. 24-41. Recuperado el 19/04/2022 de https://drive.google.com/file/d/1P6YsiIyhrBNw3Pb8P9dTR_plvCWmNOeB/view.
Romano, C. y Rocca, M. C. (2009a). Grupo de los seis en el Genaro Pérez: estrategias colectivas para un arte moderno en Córdoba [ponencia]. Actas del VI Encuentro Interdisciplinario de Ciencias Sociales y Humanas. CIFFYH, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Recuperado el 19/04/2022 de https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/1965.
Romano, C. y Rocca, M. C. (2009b). Apuntes sobre el pensamiento visual de Roberto Juan Viola. Avances, (15)2, pp. 241-257.
Romano, C. y Rocca, M. C. (2012). Avatares de los Salones Municipales de Córdoba en la conformación del campo artístico en los años cuarenta. Actas de las VI Jornadas Nacionales “Espacio, Memoria e Identidad”. Rosario: UNR Editora, CD ROM.
Tcach, C. (Comp.) (2010). Retrato político de la Córdoba de los treinta. En Córdoba Bicentenaria. Claves de su historia contemporánea (pp. 185-215). Córdoba: Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba.
Wechsler, D. (2004). Un registro moderno del arte en Córdoba. En La Voz del Interior y Museo Caraffa, 100 años de plástica en Córdoba 1904-2004 (pp. 117-124). Córdoba: La Voz del Interior y Museo Caraffa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.