Changos and Burritos. Local Inflections of a Social Art
Keywords:
Social Art, Printmaking, Anti-fascism, Art criticismAbstract
This paper makes an approach to the local inflections of a social art in Córdoba during the ‘30s. The strategy is considering this problem through two cases. One is the analysis of a critical note written by Miguel Gómez Echea against bourgeois art. The other is to consider five art pieces made by Lasansky and his pedagogical experience as a director in the Escuela Libre de Bellas Artes in Villa María. Both cases allow us to observe some tensions relative to the emergence of a social art in the local space. One as well as the other can be analysed in order to identify the particular inflections of the crucial issues that mark national and international debates on the matter in question.
Downloads
References
Agosti, H. (1936, enero). Facio Hebecquer, artista del proletariado. Unidad. Por la defensa de la cultura, 1(1), p. 12.
Agüero, A. C. (2008). La fuerza del paisaje. Representación histórica y pictórica de Córdoba. En D. Roca, Obra reunida. II Estética y crítica (pp. XXXVII-XLVII). Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
Bergel, M. (2012) Flecha o las animosas obsesiones de Deodoro Roca. En D. Roca, Obra reunida. IV Escritos políticos (pp. XXIII-LXIX). Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
Calderaro, J. (1932, 28 de junio). Fernando Fader. Revista Atlántida, (720), p. s/d.
Castillo, T. (1919, 5 de julio). De arte: palos y palmas. Variedades: revista semanal ilustrada, 15(592), pp. 546-547.
Cockcroft, E. (1988). Los Estados Unidos y el arte latinoamericano de compromiso social: 1920-1970. En L. R. Cancel et al., El espíritu latinoamericano: arte y artistas en los Estados Unidos, 1920-1970, (pp. 184-221). New York: Museo de Artes del Bronx- Harry N. Abrams.
Córdova Iturburu, C. (1936, enero). Hacia una plástica revolucionaria. Unidad. Por la defensa de la cultura, I(1), p. 13.
Cugini, R. (1923, diciembre). Fernando Fader. Inicial. Revista de la nueva generación, I(3), pp. 71-77.
Dolinko, S. (2012). Arte plural. El grabado entre la tradición y la experimentación, 1955-1973. Buenos Aires: Edhasa Ediciones.
Donnis, C. (1930). Fernando Fader. Revista Nosotros, XIV(254-255), pp.147-149.
Friedman, W. [con la colaboración de Wittchen, A.] (1959). Introducción. En M. Lasansky, Intaglios. México DF: Editado por el Servicio de Información de Estados Unidos.
Gómez Echea, M. (1935, julio). Fernando Fader, maestro del Arte Burgués. América Libre, I(2), p. 28.
Huyssen, A. (2006). Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Lazarte, J. (1936, 1 de mayo). Las masas y el 1° de mayo. Flecha. Por la paz y la libertad de América, II(11), p. 1.
Lasansky, M. (1936, abril). Prisioneros [epígrafe a la publicación del grabado]. Revista Impulso! Crítica, letras, polémica, I(5), p. 6.
Pedone, A. (1937, 29 de noviembre). En torno a los comentarios de la muestra artística infantil. Diario Córdoba, p. 12.
Roca, D. (1936, 1 de mayo). El balance de América. Flecha. Por la paz y la libertad de América, II(11), p. 1.
Romano, C. (2017, diciembre). El arte nuevo de Mauricio Lasansky: contextos de su producción artística inicial. Revista Separata, Segunda Época, XV(20), pp. 25-41.
Sarlo, B. (1988). Respuestas, invenciones y desplazamientos. Una modernidad periférica: Buenos Aires 1920 y 1930. Buenos Aires: Nueva Visión.
Sosa, J. (1935). Vida de un maestro. Montevideo: Trilce.
Wechsler, D. (1991). Paisaje, crítica e ideología. Ciudad/Campo en las artes de Argentina y Latinoamérica. Buenos Aires: CAIA.
Williams, R. (2017). El campo y la ciudad. Buenos Aires: Prometeo libros.
Zablosky, C. (2011, octubre). Fragmentos para una historia del paisaje en Córdoba. Revista Separata, XI(16), pp. 3-20.
Zigrosser, C. (1960) Mauricio Lasansky. New York: The American Federation of Arts.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.