The Complexity of Relationships Between Animals: the Contribution of Empathy and Gender to the Understanding of Animal Abuse

Main Article Content

Mariana Moll
https://orcid.org/0009-0003-2286-2525
Rocío Fernández
https://orcid.org/0009-0009-6331-6591
María Isabel Morales
https://orcid.org/0009-0004-7623-2956
Patricia Mariel Sorribas

Abstract

Problem: Traditionally, both the environment and other animals have been excluded from the sphere of moral consideration, even though humans’ positive relationship with them brings benefits for the health of both creatures and promotes the development of empathy and the display of prosocial behaviors (Ngai, Yu, Chau, Lee & Wong, 2021). In fact, in recent decades there have been cases of zoonoses, inappropriate use of resources, deterioration of the environment and an increase in recorded cases of animal abuse. Animal abuse, a complex and multi-determined phenomenon, frequently works as a precursor or indicator of other behaviors classified as “antisocial”, violent and non-violent. There is conflicting evidence regarding the role that empathy plays in the emission or inhibition of aggressive behaviors and how generalizable interspecies empathy is. In this respect, three phenomena of interest stand out: empathic erosion, progressive desensitization to violence and compassion fatigue. Objective: To determine whether the levels of empathy, the willingness to behave abusively against other animals, and actual animal abuse behavior are related to the context of pre-professional training, self-perceived gender, and current and/or previous ownership of other companion animals in university students who are in the final stage of their training to obtain their university degree in Psychology. Methodology: Retrospective ex post facto single case design (N=241). A self-administered questionnaire was applied that included the Interpersonal Reactivity Index, the Animal Empathy Scale, the Animal Abuse Proclivity Scale and the quantity and frequency of effective animal abuse behaviors. Contribution: the contribution of self-perceived gender to the relationship between various measures of empathy and abuse towards other animals is evidenced, and the thesis of the non-generalizability of interspecies empathy is reinforced.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Moll, M., Fernández, R., Morales, M. I., & Sorribas, P. M. (2024). The Complexity of Relationships Between Animals: the Contribution of Empathy and Gender to the Understanding of Animal Abuse. Astrolabio, (33), 184–216. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n33.41238
Section
Dossiert
Author Biographies

Mariana Moll, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba

CV: Lic. en Psicología - Universidad Nacional de Córdoba (2013-actualidad). Profesorado en Psicología - Universidad Nacional de Córdoba (2021-actualidad). Especialización en Terapia Dialéctico Conductual (DBT) - Fundación Validar (abril 2023-actualidad). Nivel 2 RO-DBT - CATC (mayo 2023-actualidad). Nivel 1 RO-DBT - CATC (abril 2023-mayo 2023). Diplomado en Terapias Comportamentales Contextuales con orientación en Terapia de Aceptación y Compromiso (ACT) y Terapia Analítico Funcional (FAP) - CIPCO (abril 2021-febrero 2023). Coordinadora de Entrenamiento en Habilidades basadas en DBT - Pulsión de Vida - @pulsiondevida.psi (octubre 2022-actualidad). Coordinadora de Entrenamiento en Habilidades basadas en DBT - Construyendo Vidas Valiosas - @vidasvaliosas.dbt (junio 2021-actualidad). Coordinadora de Entrenamiento en Habilidades basadas en DBT - Válida Mente - @valida.mente (octubre 2021-mayo 2022).

Rocío Fernández, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba

CV: Lic. en Psicología- Universidad Nacional de Córdoba (2015-actualidad). Tec. en Acompañante Terapéutico- Universidad Nacional de Córdoba (2021-actualidad). Postgrado en Terapia Cognitiva Conductual- Universidad Nacional de Córdoba (2022). Diplomado en Acompañantes Comunitarias/os contra la Violencia de Género- Ministerio de la Mujer de la Provincia de Córdoba (2021). Promotora en Programa de Intervenciones Asistidas con Animales- PIAA (2019). Coordinadora de Entrenamiento en Habilidades basadas en DBT - Pulsión de Vida - @pulsiondevida.psi (octubre 2022-actualidad). Coordinadora de Entrenamiento en Habilidades basadas en DBT - Construyendo Vidas Valiosas - @vidasvaliosas.dbt (junio 2021-actualidad).

María Isabel Morales, Secretaría de Asuntos Académicos. Universidad Nacional de Córdoba y Facultad de Psicología (UNC).

CV: Lic. en Psicología por la Universidad Nacional de Córdoba. Maestranda en Bioética (UNC). Docente a cargo de Fundamentos y modalidades de la violencia interespecie. Secretaria técnica - Especialización en Psicología Jurídica. Coordinadora del Programa de Extensión en Intervenciones Asistidas con Animales de la Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba. Directora de Fortalecimiento en la calidad de los procesos de vinculación académica y extensión universitaria. SAA-UNC. Miembro del Comité Académico de la Diplomatura en Formación de Promotores para la prevención de la violencia de género, de las Unión de universidades latinoamericanas y el Ministerio de la Mujer de la Provincia de Córdoba (2018-2020). Miembro del equipo de investigación sobre Gestión de la diversidad en las organizaciones, financiado por OIE con la participación de la UNC, la Universidad de Porto, la  UDELAR y Conicet (2021-2023). Secretaría de Extensión de la Facultad de Psicología (2021-2022). Coordinadora del Programa de ODS. SEU-UNC (2019-2021). Directora del Programa de seguimiento de graduados. SAA-UNC (2016-2019). Coordinadora de graduados. Facultad de Psicología-UNC (2012-2016). Coordinadora Programa de empoderamiento de la Secretaría de la Mujer (2015-2016). Coordinadora de equipos técnicos de la Subsecretaría de Familia - SENAF (2010-2015) Gobierno de la Provincia de Córdoba.

Patricia Mariel Sorribas, Instituto de Estudios en Comunicación, Expresión y Tecnologías (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas - Universidad Nacional de Córdoba) y Facultad de Psicología (UNC).

CV: Lic. y Dra. en Psicología por la Universidad Nacional de Córdoba. Mgter. en Sociología (Centro de Estudios Avanzados -UNC). Doctoranda en Ciencias Políticas (UNC). Prof. en Universidad Nacional de Córdoba. Prof. en Facultad de Ciencia Políticas y RRII de la Universidad Católica de Córdoba (2005-2015). Prof. en Facultad de Ciencias de la Administración, Instituto Universitario Aeronáutico (2013). Becaria de SeCyt/UNC (2005-6 y 2013-4); Fundación Carolina (2011-2); Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo (2010); CONICET (2006-11); Red de Macrouniversidades Públicas de América Latina y el Caribe (2008). Co directora del observatorio de Conflictividad Laboral y Socioambiental de la Provincia de Córdoba (2013-5). Coordinadora del Grupo Democracia Local de la Red Ciudadana Nuestra Córdoba (2017 a la actualidad). 2° puesto en la III edición del Premio a la Innovación y Mejoramiento de las Políticas Públicas (2012), categoría Doctorado, organizado por la Dirección de Investigaciones, del Instituto Nacional de la Administración Pública INAP, Sec. de Gabinete y Coordinación Administrativa de la Nación. Socia de SAAP (desde 2011), de AILPP (desde 2020); de ALACIP (desde 2015) y de Asociación Civil Nuestra Córdoba (desde 2017).  Integrante de la Red  INCASI; del Grupo de Investigación de Participación Política (ALACIP) y de la red Red Comunnitas América Latina, de la Universidad Autónoma del Estado de México.

References

AGNEW, Robert. (1998). “The causes of animal abuse: a social-psychological analysis”. Theoretical Criminology, 2-2, 177-209. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1362480698002002003 [consulta: diciembre de 2022].

ALLEYNE, Emma y PARFITT, Charlotte. (2018). “Factors that distinguish aggression toward animals from other antisocial behaviors: Evidence from a community sample”. Aggressive Behavior, 44-5, 1-10. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ab.21768 [consulta: diciembre de 2022].

ALLEYNE, Emma; TILSTON, Laura; PARFITT, Charlotte; y BUTCHER, Roxanne. (2015). “Adult-perpetrated animal abuse: Development of a proclivity scale”. Psychology, Crime, & Law, 21-6, 570-588. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1068316X.2014.999064 [consulta: diciembre de 2022].

APA (American Psychiatric Association). (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). Fifth Edition. Washington: APA. Disponible en: http://www.psychiatry.org/dsm5 [consulta: diciembre de 2022].

APARICIO, Dilia; RAMOS, Enrique; MENDOZA, Jesús; UTSMAN-ABARCA, Robert; CALZADILLA-NÚNEZ, Aracelis; y DÍAZ-NARVÁEZ, Víctor. (2019). “Levels of empathy, empathy decline and differences between genders in medical students of Cartagena (Colombia)”. Educación Médica, 20-S2, 136-143. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181318302134?via%3Dihub [consulta: diciembre de 2022].

ARLUKE, Arnold. (2003). “Childhood origins of supernurturance: the social context of early humane behavior”. Anthrozoös, 16-1, 3-27. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/233664949_Childhood_origins_of_supernurtance_The_social_context_of_early_humane_behavior [consulta: diciembre de 2022].

ARLUKE, Arnold e IRVINE, Leslie. (2017). The Palgrave International Handbook of Animal Abuse Studies. London: Springer. Disponible en: https://doi.org/10.1057/978-1-137-43183-7_3 [consulta: diciembre de 2022].

ARLUKE, Arnold; LANKFORD, Adam; y MADFIS, Eric. (2018). “Harming animals and massacring humans: Characteristics of public mass and active shooters who abused animals”. Behavioural Science & Law, 36-6, 657-785. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30306624/ [consulta: diciembre de 2022].

ARLUKE, Arnold y SAX, Boria. (1992). “Understanding Nazi Animal Protection and the Holocaust”. Anthrozoös, 5-1, 6-31. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/1992-23148-001 [consulta: diciembre de 2022].

ASCIONE, Frank. (1993). “Children Who Are Cruel to Animals: A Review of Research and Implications for Developmental Psychology”. Anthrozoös, 6-4, 226-247. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.2752/089279393787002105?needAccess=true [consulta: diciembre de 2022].

ASCIONE, Frank y ARKOW, Phil. (1999). Child Abuse, Domestic Violence, and Animal Abuse: Linking the Circles of Compassion for Prevention and Intervention. West Lafayette: Purdue University Press. Disponible en: https://www.press.purdue.edu/9781557531438/ [consulta: diciembre de 2022].

ASCIONE, Frank; MCDONALD, Shelby; TEDESCHI, Philip; y WILLIAMS, James. (2018). “The relations among animal abuse, psychological disorders, and crime: Implications for forensic assessment”. Behavioral Science and Law, 36-6, 657-785. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/bsl.2370 [consulta: diciembre de 2022].

ASCIONE, Frank; THOMPSON, Teresa, y BLACK, Tracy. (1993). “Childhood cruelty to animals: assessing cruelty dimensions and motivation”. Anthozoös, 10-4, 170-177. Disponible en: https://www.semanticscholar.org/paper/Childhood-Cruelty-to-Animals%3A-Assessing-Cruelty-and-Ascione-Thompson/a6a038d32b9498dc0a27c6852bba970d455e7e9e [consulta: diciembre de 2022].

ASCIONE, Frank y WEBER, Claudia. (1996). “Children’s attitudes about the humane treatment of animals and empathy: one-year follow up of a school-based intervention”. Anthrozoös, 9-4, 188-195. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2752/089279396787001455 [consulta: diciembre de 2022].

AUNÉ, Sofía; ABAL, Facundo; y ATTORRESI, Horacio. (2015). “Antagonismos entre concepciones de empatía y su relación con la conducta prosocial”. Revista de Psicología, 17-2, 137-149. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/292190479_ANTAGONISMOS_ENTRE_CONCEPCIONES_DE_EMPATIA_Y_SU_RELACION_CON_LA_CONDUCTA_PROSOCIAL [consulta: diciembre de 2022].

BAILEY, Shannon; SIMS, Valerie; y CHIN, Matthew. (2016). “Predictor of Views about Punishing Animal Abuse”. Anthrozoös, 29-1, 21-33. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08927936.2015.1064217 [consulta: diciembre de 2022].

BEIRNE, Piers. (1999). “For a nonspeciecist criminology: animal abuse as an object of study”. Criminology, 37-1, 117-148. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1745-9125.1999.tb00481.x [consulta: diciembre de 2022].

BETANCOURT FRAIRE, María Elena. (2015). La dignidad de los animales como premisa para abolir la violencia contra ellos basado en los pensamientos de Peter Singer. México: INACIPE.

BUIL GIL, David. (2016). “¿Qué es la criminología? Una aproximación a su ontología, función y desarrollo”. Derecho y Cambio Social, 13-44, 1-56. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5456246 [consulta: diciembre de 2022].

CALDERÓN-AMOR, Javiera; LUNA-FERNÁNDEZ, Daniela; y TADICH, Tamara. (2017). “Study of the Levels of Human–Human and Human–Animal Empathy in Veterinary Medical Students from Chile”. Strategies and barriers, 44-1, 179-186. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/313816428_Study_of_the_Levels_of_Human-Human_and_Human-Animal_Empathy_in_Veterinary_Medical_Students_from_Chile [consulta: diciembre de 2022].

CALZADILLA NÚÑEZ, Aracelis; DÍAZ NARVÁEZ, Víctor; DÁVILA PONTÓN, Yolanda; AGUILERA MUÑOZ, Juan; FORTICH MESA, Natalia; APARICIO MARENCO, Dilia; y REYES-REYES, Alejandro. (2017). “Erosión empática durante la formación médica según el género. Estudio transversal”. Archivos Argentinos de Pediatría, 115-6, 556-561. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S0325-00752017000600007&script=sci_abstract [consulta: diciembre de 2022].

CHIBLE VILLADANGOS, María J. (2016). “Introducción al derecho animal: elementos y perspectivas en el desarrollo de una nueva área del derecho”. Ius et Praxis, 22-2, 373-414. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/pdf/iusetp/v22n2/art12.pdf [consulta: diciembre de 2022].

CRAGNOLINI, Mónica. (2014). “Extraños animales: la presencia de la cuestión animal en el pensamiento contemporáneo”. Revista Latinoamericano de Estudios Críticos Animales, 1-2, 15-33. Disponible en: https://revistaleca.org/index.php/leca/article/view/13 [consulta: diciembre de 2022].

DAVIS, Mark. (1983). “Measuring Individual Differences in Empathy: Evidence for a Multidimensional Approach”. Journal of Personality and Social Psychology, 44-1, 113-126. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/1983-22418-001 [consulta: diciembre de 2022].

DÍAZ VIDELA, Marcos e IRURZUN, Juan. (2018). Psicopatía, criminalidad y maltrato animal. En Marcos Díaz Videla y María A. Olarte (eds.), Antrozoología, multidisciplinario campo de investigación, pp. 112-133. Buenos Aires: Akadia. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/328812086_Psicopatia_criminalidad_y_maltrato_animal [consulta: diciembre de 2022].

ECKARDT ERLANGER, Ann y TSYTSAREV, Sergei. (2012). “The Relationship between Empathy and Personality in Undergraduate Students’ Attitudes toward Nonhuman Animals”. Society & Animals, 20-2012, 21-38. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2012-01760-002 [consulta: diciembre de 2022].

ELLINGSEN, Kristian; ZANELLA, Adroaldo; BJERKÅS, Ellen; e INDREBØ, Astrid. (2010). “The Relationship between Empathy, Perception of Pain and Attitudes toward Pets among Norwegian Dog Owners”. Anthrozoös, 23-3, 231-243. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2752/175303710X12750451258931 [consulta: diciembre de 2022].

FLYNN, Clifton. (1999). “Animal abuse in childhood and later support for interpersonal violence in families”. Society & Animals: Journal of Human-Animal Studies, 7-2, 161-172. Disponible en: https://brill.com/view/journals/soan/7/2/article-p161_5.xml [consulta: diciembre de 2022].

FLYNN, Clifton. (2011). “Examining the links between animal abuse and human violence”. Crime, Law and Social Change, 55-5, 453-468. Disponible en: https://link.springer.com/article/10.1007/s10611-011-9297-2 [consulta: diciembre de 2022].

FRASER, Heather; TAYLOR, Nik, y SIGNAL, Tania. (2017). “Young people empathizing with other animals: reflections on an Australian RSPCA Humane Education program”. Aotearoa New Zealand Social Work, 29-3, 5-16. Disponible en: https://anzswjournal.nz/anzsw/article/view/384 [consulta: diciembre de 2022].

GALÁN JIMÉNEZ, Jaime; CALDERÓN MAFUD, José; SÁNCHEZ-ARMÁSS CAPPELLO, Omar; y GUZMÁN SESCOSSE, Mario. (2022). “Exposición y desensibilización a la violencia en jóvenes mexicanos en distintos contextos sociales”. Acta de Investigación Psicológica, 12-3, 5-17. Disponible en: https://www.revista-psicologia.unam.mx/revista_aip/index.php/aip/article/view/458 [consulta: febrero de 2023].

GARAIGORDOBIL, Maite y MAGANTO, Carmen. (2016). “Conducta antisocial en adolescentes y jóvenes: prevalencia en el País Vasco y diferencias en función de variables socio-demográficas”. Acción Psicológica, 13-2, 57-68. Disponible en: https://revistas.uned.es/index.php/accionpsicologica/article/view/17826 [consulta: diciembre de 2022].

GILBERT, Paul y CHODEN, Kunzang. (2013). Mindful compassion. London: Constable & Robinson.

GÓMEZ-LEAL, Raquel; COSTA, Ana; MEGÍAS-ROBLES, Alberto; FERNÁNDEZ-BERROCAL, Pablo; y FARIA, Luísa. (2021). “Relationship between emotional intelligence and empathy towards humans and animals”. PeerJ, 9-4, 1-19. Disponible en: https://peerj.com/articles/11274/ [consulta: diciembre de 2022].

GULLONE, Eleonora. (2012). Animal Cruelty, Antisocial Behaviour and Aggression. En Andrew Linzey y Priscilla Cohn (eds.), The Palgrave Macmillan Animal Ethics Series, pp. 1-175. Melbourne: Monash University. Disponible en: https://link.springer.com/book/10.1057/9781137284549 [consulta: diciembre de 2022].

HEIN, Sascha; RÖDER, Mandy; y FINGERLE, Michael. (2016). “The role of emotion regulation in situational empathy-related responding and prosocial behavior in the presence of negative affect”. International Journal of Psychology, 53-6, 477-485. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27978597/ [consulta: diciembre de 2022].

HENRY, Bill. (2004). “The Relationship between Animal Cruelty, Delinquency, and Attitudes toward the Treatment of Animals”. Animal Cruelty, Delinquency, and Treatment of Animals, 123-3, 185-208. Disponible en: https://brill.com/view/journals/soan/12/3/article-p185_1.xml [consulta: diciembre de 2022].

HENRY, Bill (2006). “Empathy, home environment, and attitudes toward animals in relation to animal abuse”. Anthrozoös, 19-1, 17-34. Disponible en: https://www.semanticscholar.org/paper/Empathy%2C-home-environment%2C-and-attitudes-toward-in-Henry/2885265ba866dca1c83230411cad743555fbd8a3 [consulta: diciembre de 2022].

HENSLEY, Christopher y TALLICHET, Suzanne. (2008). “The effect of inmates’ self-reported childhood and adolescent animal cruelty: Motivations on the number of convictions for adult violent interpersonal crimes”. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 52-2, 175-184. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17615432/ [consulta: diciembre de 2022].

HIGUERA, Eduardo. (2011). “Algunas razones filosóficas contra el maltrato animal. ¿Por qué los animales humanos deberíamos considerar moralmente a los animales no humanos?”. Polisemia, 7-11, 76-89. Disponible en: https://revistas.uniminuto.edu/index.php/POLI/article/view/157 [consulta: diciembre de 2022].

HILLS, Adelma. (1995). “Empathy and Belief in the Mental Experience of Animals”. Anthrozoös, 8-3, 132-142. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2752/089279395787156347 [consulta: diciembre de 2022].

HOJAT, Mohammadreza; VERGARE, Michael; MAXWELL, Kaye; BRAINARD, George; HERRINE, Steven; ISENBERG, Gerald; VELOSKI, Jon; y GONNELLA, Joseph. (2009). “The Devil is in the Third Year: A Longitudinal Study of Erosion of Empathy in Medical School”. Academic Medicine, 84-9, 1.182-1.191. Disponible en: https://journals.lww.com/academicmedicine/fulltext/2009/09000/the_devil_is_in_the_third_year__a_longitudinal.12.aspx [consulta: diciembre de 2022].

HOLOYDA, Brian. (2018). “Animal maltreatment law: Evolving efforts to protect animals and their forensic mental health implications”. Behavioural Science and Law, 36-6, 675-686. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/bsl.2367 [consulta: diciembre de 2022].

HUGHES, Gordon y LAWSON, Claire. (2011). “RSPCA and the criminology of social control”. Crime, Law and Social Change, 55-5, 375-389. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/225666124_RSPCA_and_the_criminology_of_social_control [consulta: diciembre de 2022].

KOERNER, Kelly. (2011). Doing Dialectical Behavioral Therapy. New York: The Guilford Press. Disponible en: https://www.guilford.com/excerpts/koerner.pdf [consulta: diciembre de 2022].

KOMOROSKY, Dawna y O’NEAL Keri. (2015). “The development of empathy and prosocial behavior through humane education, restorative justice, and animal-assisted programs”. Contemporary Justice Review, 18-4, 395-406. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10282580.2015.1093684 [consulta: diciembre de 2022].

LAGOS, Javiera; ROJAS, Manuel; RODRIGUES, Joao; y TADICH, Tamara. (2021). “Perceptions and Attitudes towards Mules in a Group of Soldiers”. Animals, 11-4, 1-14. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33916720/ [consulta: diciembre de 2022].

LEVITT, Lacey. (2018). “Animal maltreatment: Implications for behavioral science professionals”. Behavioral Sciences & the Law, 36-6, 766-785. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/bsl.2371 [consulta: diciembre de 2022].

LEVITT, Lacey; HOFFER, Tia, y LOPER, Ann. (2016). “Criminal histories of a subsample of animal cruelty offenders”. Aggression and Violent Behavior, 30, 48-58. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S135917891630043X [consulta: diciembre de 2022].

LÓPEZ ORTEGA, María. (2011). “Crueldad hacia los animales: importante indicador de posible crueldad posterior hacia los seres humanos”. Ponencia presentada en Interpsiquis. 12° Congreso Virtual de Psiquiatría. Febrero-marzo. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/305638709_Crueldad_hacia_los_animales_importante_indicador_de_posible_crueldad_posterior_hacia_los_seres_humanos [consulta: diciembre de 2022].

LUNA, David; GARCÍA REYES, Sandra; RAMÍREZ MOLINA, Víctor; ÁVILA ROJAS, Milton; GARCÍA HERNÁNDEZ, Bricelda; SORIA GONZÁLEZ, Erika; LEZANA FERNÁNDEZ, Miguel; y MENESES GONZÁLEZ, Fernando. (2022). “Empatía en estudiantes mexicanos de odontología: asociación con asertividad y funcionamiento familiar”. CONAMED, 27-1, 5-11. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/360061278_Empatia_en_estudiantes_mexicanos_de_odontologia_asociacion_con_asertividad_y_funcionamiento_familiar [consulta: febrero de 2023].

LUNA, David; VÁSQUEZ, Rodrigo; y TADICH, Tamara. (2019). “Exploring the Relationship between Socio-Demographic Background and Empathy toward Nonhuman Animals in Working Horse Caretakers”. Society and Animals, 29-5/6, 1-20. Disponible en: https://brill.com/view/journals/soan/29/5-6/article-p5396.xml [consulta: diciembre de 2022].

MAYER, Sarah; JUSYTE, Aiste; KLIMECKI-LENZ, Olga; y SCHONENBERG, Michael. (2018). “Empathy and altruistic behavior in antisocial violent offenders with psychopathic traits”. Psychiatry Research, 269, 625-632. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30208352/ [consulta: diciembre de 2022].

MCPHEDRAN, Samara. (2009). “A review of the evidence for associations between empathy, violence, and animal cruelty”. Aggression and Violent Behavior, 14-1, 1-4. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S135917890800058X [consulta: diciembre de 2022].

MESTRE ESCRIVÁ, Vicenta; FRÍAS NAVARRO, María; y SAMPER GARCÍA, Paula. (2004). “La medida de la empatía: análisis del Interpersonal Reactivity Index”. Psicothema, 16-2, 255-260. Disponible en: http://www.psicothema.com/pdf/1191.pdf [consulta: diciembre de 2022].

MOLINUEVO ALONSO, Beatriz. (2014). “Trastorno disocial y DSM-5: cambios y nuevos retos”. Cuadernos de Medicina Psicosomática y Psiquiatría de Enlace, 110, 53-57. Disponible en: https://editorialmedica.com/download.php?idart=597 [consulta: abril de 2023].

MONAGHAN, Holly; ROHLF, Vanessa; SCOTNEY, Rebekah; y BENNETT, Pauleen. (2020). “Compassion Fatigue in People Who Care for Animals: An Investigation of Risk and Protective Factors”. Traumatology. Advance on line publication, 1-9. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/339887838_Compassion_fatigue_in_people_who_care_for_animals_An_investigation_of_risk_and_protective_factors [consulta: diciembre de 2022].

MORENO BATALLER, Cecilia; SEGATORE PITTÓN, María; y TABULLO TOMAS, Ángel. (2019). “Empatía, conducta prosocial y bullying. Las acciones de los alumnos espectadores”. Estudios en Educación, 37, 113-134. Disponible en: https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/35265 [consulta: diciembre de 2022].

MÜLLER, Mariela; UNGARETTI, Joaquín; y ETCHEZAHAR, Edgardo. (2015). “Evaluación multidimensional de la empatía: Adaptación del Interpersonal Reactivity Index (IRI) al contexto argentino”. Revista de Investigación en Psicología Social, 3-1, 42-53. Disponible en: https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/111427/CONICET_Digital_Nro.40771ecb-d7e7-4913-816e-efbb4059d442_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y [consulta: diciembre de 2022].

NELL, Víctor. (2006). “Cruelty’s rewards: The gratifications of perpetrators and spectators”. Behavioral and Brain Sciences, 29-3, 211-257. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17214016/ [consulta: diciembre de 2022].

NEWBERRY, Michelle. (2017). “Associations between different motivations for animal cruelty, methods of animal cruelty and facets of impulsivity”. Psychology, Crime & Law, 24-5, 500-526. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1068316X.2017.1371305 [consulta: diciembre de 2022].

NGAI, Joe; YU, Rose; CHAU, Kathy; LEE, Jean; y WONG, Paul (2021). “The Implementation Process of an Animal-Assisted Humane Education Programme in Hong Kong”. Journal of Veterinary Medicine and Animal Sciences, 4-1, 1-8. Disponible en: https://www.semanticscholar.org/paper/The-Implementation-Process-of-an-Animal-Assisted-in-Ngai-Yu/4592e7c2a92d8268abb26885eab6b5667fc5569c [consulta: diciembre de 2022].

NORRING, Marianna; WIKMAN, Ingela; HOKKANEN, Ann-Helena; KUJALA, Miiamaaria; y HÄNNINEN, Laura. (2014). “Empathic veterinarians score cattle pain higher”. The Veterinary Journal, 200, 186-190. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24685101/ [consulta: diciembre de 2022].

OLAZ, Fabián y POLK, Kevin (2021). La Matrix, manual de usuario: entrenando la flexibilidad psicológica en tres pasos por medio de la terapia de aceptación y compromiso - ACT. Córdoba: Brujas.

ORTEGA-CAMPOS, Elena; VARGAS-ROMÁN, Keyla; VELANDO-SORIANO, Almudena; SULEIMAN-MARTOS, Nora; CAÑADAS-DE LA FUENTE, Guillermo; ALBENDÍN-GARCÍA, Luis; y GÓMEZ-URQUIZA, José. (2020). “Compassion Fatigue, Compassion Satisfaction, and Burnout in Oncology Nurses: A Systematic Review and Meta-Analysis”. Sustainability, 12-72, 1-12. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/338118291_Compassion_Fatigue_Compassion_Satisfaction_and_Burnout_in_Oncology_Nurses_A_Systematic_Review_and_Meta-Analysis [consulta: diciembre de 2022].

ORTEGA PEÑAFIEL, Sebastián; MALDONADO CABRERA, María; BEJARANO PAZ, Leiner; y FREIRE GOYES, Victoria. (2021). “Infracciones, penas y multas por maltrato animal en América Latina”. Socialium, 5-1, 226-241. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/348997556_Infracciones_penas_y_multas_por_maltrato_animal_en_America_Latina [consulta: diciembre de 2022].

PAGANI, Camila; ROBUSTELLI, Francesco; y ASCIONE, Frank. (2007). “Italian Youths’ Attitudes toward, and Concern for Animals”. Anthrozoös, 20-3, 275-293. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2007-13585-006 [consulta: diciembre de 2022].

PALIX, Julie; ABU-AKEL, Ahmad; MOULIN, Valérie; ABBIATI, Milena; GASSER, Jacques; HASLER, Christopher; MARCOT, Dominique; MOHR, Christine; y DAN-GLAUSER, Elise. (2022). “The Utility of Physiological Measures in Assessing the Empathic Skills of Incarcerated Violent Offenders”. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 66-1, 98-122. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33567952/ [consulta: febrero de 2023].

PARFITT, Charlotte y ALLEYNE, Emma. (2016). “Taking It Out on the Dog Psychological and Behavioral Correlates of Animal Abuse Proclivity”. Society & Animals: Journal of Human-Animal Studies, 24-1, 1-16. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2016-11714-001 [consulta: diciembre de 2022].

PARKES, Denise y SIGNAL, Tania. (2017). “Revisiting a Link: Animal Abuse, Bullying, and Empathy in Australian Youth”. Human-Animal Interaction Bulletin, 5-1, 26-40. Disponible en: https://www.cabidigitallibrary.org/doi/full/10.1079/hai.2017.0004 [consulta: diciembre de 2022].

PAUL, Elizabeth. (2000). “Empathy with Animals and with Humans: Are They Linked?”. Anthrozoös, 13-4, 194-202. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2752/089279300786999699 [consulta: diciembre de 2022].

PREYLO, Brooke y ARIKAWA, Hiroko. (2008). “Comparison of Vegetarians and Non-Vegetarians on Pet Attitude and Empathy”. Antrhozoös, 21-4, 387-395. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2008-18554-006 [consulta: diciembre de 2022].

QUEROL VIÑAS, Nuria. (2008). “Violencia hacia animales por menores... ¿cosas de niños?”. Revista de Bioética y Derecho, 13, 12-28. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/783/78339713005.pdf [consulta: diciembre de 2022].

SCHWARTZ, Rebecca; FREMOUW, William; SCHENK, Allison; y RAGATZ, Laurie. (2012). “Psychological Profile of Male and Female Animal Abusers”. Journal of Interpersonal Violence, 27-5, 846-861. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22007108/ [consulta: diciembre de 2022].

SPRINKLE, Julie. (2008). “Animals, Empathy, and Violence: Can Animals Be Used to Convey Principles of Prosocial Behavior to Children?”. Youth Violence and Juvenile Justice, 6-47, 47-58. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2007-19417-003 [consulta: diciembre de 2022].

TAYLOR, Nicola y SIGNAL, Tania. (2005). “Empathy and attitudes to animals”. Anthrozöos, 18-1, 18-27. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2752/089279305785594342 [consulta: diciembre de 2022].

THOMPSON, Kelly y GULLONE, Eleonora. (2003). “Promotion of Empathy and prosocial behavior in children through humane education”. Australian Psychologist, 38-2, 175-182. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/228690635_Promotion_of_Empathy_and_Prosocial_Behaviour_in_Children_Through_Humane_Education [consulta: diciembre de 2022].

TRESPADERNE DEDEU, Ariadna. (2023). “Terrorismo y radicalización violenta: violencia hacia los animales”. Clase virtual del módulo 6 del Curso Superior Universitario Violencia contra los Animales - Green Criminology (edición: 22-23). Institut de Formació Contínua-IL3, Universitat de Barcelona, 22 al 25 de marzo.

ULLOQUE María; VILLALBA Silvina; VARELA DE VILLALBA, Teresa; FANTINI, Adrián; QUINTEROS, Susana; y DÍAZ-NARVÁEZ, Víctor. (2019). “Niveles de empatía en estudiantes de medicina de Córdoba, Argentina”. Archivos Argentinos de Pediatría, 117-2, 81-86. Disponible en: https://sap.org.ar/uploads/archivos/general/files_ao_ulloque_12-2pdf_1550008972.pdf [consulta: diciembre de 2022].

VAUGHN, Michael; FU, Qiang; DELISI, Matt; BEAVER, Kevin; PERRON, Brian; TERRELL, Katie; y HOWARD, Matthew. (2009). “Correlates of cruelty to animals in the United States: Results from the National Epidemiologic Survey on Alcohol and Related Conditions”. Journal of Psychiatric Research, 43, 1.213-1.218. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19467669/ [consulta: diciembre de 2022].

VERMEULENA, Hannelie y ODENDAALA, Johannes. (1993). “Proposed Typology of Companion Animal Abuse”. Anthrozöos, 6-4, 248-257. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2752/089279393787002178 [consulta: diciembre de 2022].

VIZEK-VIDOVIC, Vlasta; ARAMBASIC, Lidija; KERESTES, Gordana; KUTEROVAC-JAGODIC, Gordana; y VLAHOVIC-STETIC, Vesna. (2001). “Pet Ownership in Childhood and Socio-emotional characteristics, work values and professional choices in early adulthood”. Anthrozoös, 14-4, 224-231. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2752/089279301786999373 [consulta: diciembre de 2022].

WALTERS, Glenn. (2013). “Testing the specificity postulate of the violence graduation hypothesis: Meta-analyses of the animal cruelty–offending relationship”. Aggression and Violent Behavior, 18-6, 797-802. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1359178913001031 [consulta: diciembre de 2022].

WEINBORN, Romy; BRUNA, Braulio; CALVENTUS, Joan; y SEPÚLVEDA, Gerardo. (2019). “Burnout syndrome prevalence in veterinarians working in Chile”. Austral Journal of Veterinary Sciences, 51, 91-99. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-81322019000200091&lng=en&nrm=iso&tlng=en [consulta: abril de 2024].

WEISS, Kenneth; FROMM, Laurentine; y GLAZER, Joel (2018). “Assignment of culpability to animals as a form of abuse: historical and cultural perspectives”. Behavioral Science & Law, 36-6, 661-674. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/bsl.2372 [consulta: diciembre de 2022].

WRIGHT, Jeremy y HENSLEY, Christopher. (2003). “From Animal Cruelty to Serial Murder: Applying the Graduation Hypothesis”. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 47-1, 71-88. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0306624X02239276 [consulta: diciembre de 2022].

YOUNG, Ashley; KHALIL, Kathayoon; y WHARTON, Jim. (2018). “Empathy for animals: a review of the existing literature”. Curator-the Museum Journal, 61-2, 327-343. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cura.12257 [consulta: diciembre de 2022].