Exhibition regulations: young people on instagram

Main Article Content

Magdalena Lemus

Abstract

During the last two decades, virtual social networks have become important places for young people to share information, communicate with friends, and show everyday life. Taking Goffman’s dramaturgical theory, many researchers have addressed young practices online: what they do, why, and with whom. But little has been said about the norms behind teenagers’ behavior on virtual social networks.


In this paper, we analyze the presentation of the self on Instagram by teenagers from the upper-middle class in La Plata (Buenos Aires province, Argentina). Our main goal is to identify the social norms and meanings that underlie their specific use of Instagram. Also, we try to understand how young people deal with different social norms and peer pressure to engage in virtual social networks.


Our methodology combined the biographical method and virtual ethnography. We conducted interviews with 27 boys and girls from 3 secondary schools in La Plata and followed their posts on Instagram for 7 months.


Our main findings indicate that the two major rules regarding posting on Instagram concerns body image and lifestyle. In terms of body image, we found that gender stereotypes and the drive to be thin and achieve muscular bodies tend to be reproduced on Instagram. This results in pressure among teenagers, especially girls, to look trendy, be thin, fit, and pretty. Related to lifestyles, there is a trend to imitate famous people, making efforts to show a fun and interesting daily life by going out for dinner and dancing, buying clothes and traveling around the world.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Lemus, M. (2021). Exhibition regulations: young people on instagram. Astrolabio, (26), 312–342. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n26.25144
Section
Artículos de investigación
Author Biography

Magdalena Lemus, Instituto de Investigación en Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Nacional de La Plata, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Becaria Postdoctoral para Temas Estratégicos CONICET con lugar de trabajo en el CIMeCS (IdIHCS, UNLP-CONICET).

References

BENÍTEZ LARGHI, S.; AGUERRE, C.; CALAMARI, M.; FONTECOBA, A.; MOGUILLANSKY, M.; y PONCE DE LEÓN, J. (2011). “De brechas, pobrezas y apropiaciones. Juventud, sectores populares y TIC en la Argentina”. Versión. Estudios de Comunicación y Política, 27, 1-24.

BENÍTEZ LARGHI, S; LEMUS, M.; WELSCHINGER LASCANO, N.; MOGUILLANSKY, M.; y PONCE DE LEÓN, J. (2013). “Habilitaciones y ubicuidades. Repensando la sociabilidad juvenil en los nuevos medios digitales. Un estudio comparativo a partir del Programa Conectar Igualdad”. Ponencia presentada en el XXIX Congreso Latinoamericano de Sociología ALAS. Santiago de Chile, 29 de setiembre al 4 de octubre.

BOTTERO, W. (2007). “Social Inequality and Interaction”. Sociology Compass, 1-2, 814-831.

BOYD, d. m. (2007). Why Youth (Heart) Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life. En David Buckingham (ed.), Youth, Identity, and Digital Media , pp. 119-142. Cambridge, MA: MIT Press.

BOYD, d. m. (2014). It’s complicated. The social lives of networked teens. New Haven, London: Yale University Press.

CABELLO, R. (2014). “Reflexiones sobre inclusión digital como modalidad de inclusión social”. Ponencia presentada en las VIII Jornadas de Sociología de la UNLP. La Plata, 3 al 5 de diciembre. Recuperado en: http://jornadassociologia.fahce.unlp.edu.ar/viii-jornadas/viii-jornadas-2014/PONmesa44Cabello.pdf/view?searchterm=None [consulta: julio de 2019].

CABRERA PAZ, J. (2009). “Profesores analógicos, estudiantes digitales: Una tensión cultural para la gestión pública de las TIC en Educación”. Ponencia presentada en la 3rd ACORN-REDECOM Conference. México D.F., 4 y 5 de setiembre.

CARON, A. H. y CARONIA, L. (2007). Moving cultures. Mobile Communication in Everyday Life. Montreal: McGill Queen's University Press.

CIALDINI, R. y TROST, M. (1998). Social influence: social norms, conformity and compliance. En S. T. Fiske, D. T. Gilbert y G. Lindzey (eds.), The Handbook of Social Psychology. Volume 2, pp. 151-192. New York: McGraw-Hill.

CROGHAN, R.; GRIFFIN, C.; HUNTER, J.; y PHOENIX, A. (2006). “Style Failure: Consumption, Identity and Social Exclusion”. Journal of Youth Studies, 9-4, 463-478.

DE CERTEAU, M. (2006). La invención de lo cotidiano. México: Universidad Iberoamericana.

DILLON, A. (2013). “Los vínculos y la conversación 2.0: miradas de adolescents argentines sobre Facebook”. Global Media Journal México, 10-19, 43-68.

DIPOLITTO DE OLIVEIRA SCIRE, C. (2016). “Corpos em fluxo e gestão da vida conectada: notas sobre a constituição de si a partir das práticas de uso de telefones celulares”. Astrolabio – Nueva Época, 16, pp. 33-60.

DOUGLAS, M. y ISHERWOOD, B. (1990). El mundo de los bienes. Hacia una antropología del consumo. México: Grijalbo.

DUEK, C. (2016). “El juego contemporáneo y las nuevas plataformas: la construcción de nuevos espacios de juego y de interacción”. Intercom, Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 39-1, 193-210.

FINQUELIEVICH, S. y PRINCE, A. (2007). El (involuntario) rol social de los cibercafés. Edición digital. Recuperado en: http://www.oei.es/tic/rolcibercafes.pdf [consulta: julio de 2019].

FORTIER, A. y BURKELL, J. (2016). “Display and control in online social spaces: Towards a typology of users”. New Media & Society, 20-3, 845-861.

FUCHS, C. (2009). “Some Reflections on Manuel Castells’ Book «Communication Power»”. Triple C, 7-1, 94-108.

FUENTES, S. (2013). “Elecciones escolares: moral y distinción en la relación familia-escuela”. Cadernos de Pesquisa, 43-149, 682-703.

FUENTES, S. (2015). “La formación de los cuerpos jóvenes y su diversidad: un estudio sobre la producción social de los cuerpos masculinos y distinguidos en el rugby de Buenos Aires”. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 7-18, 66-82.

GALPERIN, H. y MARISCAL, J. (2007). Digital Poverty. Latin American and Caribbean Perspectives. Ottawa: Practical Action Publishing and IDRC.

GESSAGHI, V. (2013). “Familias y escuelas: construcción del sentido de la escuela y la escolarización en «la clase alta argentina»”. Runa, 34-1, 73-90.

GIL-JUÁREZ, A.; VALL-LLOVERA, M. y FELIU, J. (2010). “Consumo de TIC y subjetividades emergentes: ¿Problemas nuevos?”. Intervención Psicosocial, 19-1, 19-26.

GIORDANENGO, C. (2013). “El consumo de radio y nuevas tecnologías en los jóvenes de Villa María”. Ponencia presentada en el VI Encuentro Panamericano de Comunicación. Córdoba, Argentina, 5 y 6 de junio.

GLASER, B. y STRAUSS, A. (1967). The discovery of grounded theory. Chicago: Aldine.

GOFFMAN, E. (2012). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu.

GOUGH, K. V. y FRANCH, M. (2005). “Spaces of the street: socio spatial mobility and exclusión of youth in Recife”. Children’s Geographies, 3-2, 149-166.

HELSPER, E. J. (2016). The Social Relativity of Digital Exclusion: Applying Relative Deprivation Theory to Digital Inequalities. CommunicationTheory, 27-3, 223-242.

HINE, C. (2004). Etnografía virtual. Barcelona: UOC.

HO, S. H.; LEE, E. W. J.; y LIAO, Y. (2016). “Social Network Sites, Friends, and Celebrities: The Roles of Social Comparison and Celebrity Involvement in Adolescents’ Body Image Dissatisfaction”. En Social Media + Society, 2-3, 1-11.

HOGAN, B. (2010). “The Presentation of Self in the Age of Social Media: Distinguishing Performances and Exhibitions Online”. Bulletin of Science, Technology & Society, 30-6, 377-386.

ITO, M.; BAUMER, S.; BITTANTI, M.; BOYD, D.; CODY, R.; HERR-STEPHENSON, B.; HORST, H. A.; LANGE, P. G.; MAHENDRAN, D.; MARTÍNEZ, K. Z.; PASCOE, C.J.; PERKEL, D.; ROBINSON, L.; SIMS, C. y TRIPP, L. (2010). Hanging out, messing around, and geeking out. kids living and learning with New Media. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.

JEFFERSON, L. D. y STAKE, J. E. (2009). “Appearance self-attitudes of African American and European American women: Media comparisons and internalization of beauty ideals”. Psychology of Women Quarterly, 33, 396-409.

KRCMAR, M.; GILES, S.; y HELME, D. (2008). “Understanding the process: How mediated and peer norms affect young women’s body esteem”. Communication Quarterly, 56, 111-130.

LAMONT, M. y MOLNÁR, V. (2002). “The study of boundaries in the social sciences”. Annual Review of Sociology, 28-1, 167-195.

LASÉN DÍAZ, A. (2009). “Tecnologías afectivas: de cómo los teléfonos móviles participan en la constitución de subjetividades e identidades”. En G. Gatt, I. Martínez de Albéniz y B. Tejerina (eds.), Tecnología, cultura experta e identidad en la sociedad del conocimiento, pp. 215-248. Bilbao: Universidad del País Vasco.

LINNE, J. (2014). “Usos comunes de Facebook en adolescentes de distintos sectores sociales en la Ciudad de Buenos Aires”. Comunicar, 22-43, 189-197.

LOBINGER, K. y BRANTNER, C. (2015). “In the Eye of the Beholder: Subjective Views on the Authenticity of Selfies”. International Journal of Communication, 9, 1848-1860.

LUNT, P. K. y LIVINGSTONE, S. M. (1992). The meaning of possessions. En Mass consumption and personal identity, pp. 59-85. Buckingham: Open University Press.

MARENTES, M.; PALUMBO, M.; y BOY, M. (2016). “«Me clavó el visto»: los jóvenes y las esperas en el amor a partir de las nuevas tecnologías”. En Astrolabio – Nueva Época, 17, 303-330.

MARRADI, A.; ARCHENTI, N.; y PIOVANI, J. I. (2010). Metodología de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Cengage Learning Argentina.

MARTÍNEZ, M.; VILLA, A.; y SEOANE, V. (2009). Jóvenes, elección escolar y distinción social. Investigacionesen Argentina y Brasil. Buenos Aires, Prometeo.

MAYOL, P. (1999). El barrio. En M. de Certeau, G. Luce y P. Mayol. La invención de lo cotidiano. Habitar, cocinar. Tomo 2, pp. 5-12. México: Universidad Iberoamericana.

MEIKSINS WOOD, E. (1983). “El concepto de clase en E. P. Thompson”. Cuadernos Políticos, 36, 87-105.

MORDUCHOWICZ, R. (2012). Los adolescentes y las redes sociales. La construcción de la identidad juvenilen Internet. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

MORENO, F. N. (2013). “Adolescentes en la red social: usuarios prematuros, sociales y trayectorias de vida en Facebook”. Questión, 1-37, 359-368.

MUÑIZ TERRA, L. (2012). “Carreras y trayectorias laborales: una revisión crítica de las principales aproximaciones teórico-metodológicas para su abordaje”. RelMeCS, 2-1, 36-65.

MUROLO, N. L. (2015). “Escuchando música en el transporte público. Sobre usos de la telefonía móvil por parte de jóvenes”. Intercom, Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 38-2, 81-98.

PAPACHARISSI, Z. (2011). A Networked Self. Identity, Community, and Culture on Social Network Sites. New York, London: Routledge.

PRIELER, M. y CHOI, J. (2014). “Broadening the scope of social media effect research on body image concerns”. Sex Roles, 71, 378-388.

REGUILLO, R. (2012). “Navegaciones errantes. De músicas, jóvenes y redes: de Facebook a Youtube y viceversa”. Comunicación y Sociedad, 18, 135-171.

SARAVÍ, G. (2015). Juventudes fragmentadas. Socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad. México: Flacso.

SAUTÚ, R. (2012). El método biográfico. Buenos Aires: Lumiére.

SERRANO-PUCHE, J. (2016). “Internet y emociones: nuevas tendencias en un campo de investigación emergente”. Comunicar, 24-46, 19-26.

SIBILIA, P. (2013). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

STUBER. J. (2006). “Talk of Class. The Discursive Repertoires of White Working- and Upper-Middle-Class College Students”. Journal of Contemporary Ethnography, 35-3, 285-318.

THOMPSON, E. P. (1977). La formación de la clase obrera en Inglaterra. Barcelona: Laia.

THOMPSON, J. (1998). Los media y la modernidad. Barcelona: Paidós.

TURKLE, S. (1997). La vida en la pantalla. Barcelona: Paidós.

URRESTI, M. (2008). Ciberculturas juveniles. Los jóvenes, sus prácticas y representaciones en la era de Internet. Buenos Aires: La Crujía.

URRESTI, M.; LINNE, J.; y BASILE, D. (2015). Conexión total. Buenos Aires: Grupo Editor Universitario.

VAN DIJCK, J. (2013). “«You have one identity»: performing the self on Facebook and LinkedIn”. Media Culture Society, 35-2, pp. 199-215.

VAN DIJCK, J. (2016). La cultura de la conectividad: una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo XXI.

VAN ZANTEN, A. (2009). The sociology of elite education. En M. W. Apple, S. J. Ball y L. A. Gandin, The Routledge international handbook of the sociology of education, pp. 329-339. London, New York: Routledge.

WARSCHAUER, M. y AMES, M. (2010). “Can One Laptop Per Child saveworld'spoor?”. Journal of International Affairs, 64-1, 33-51.

WATERLOO, S. F.; BAUMGARTNER, S. E.; JOCHEN, P.; y VALKENBURG, P. M. (2017). “Norms of online expressions of emotion: Comparing Facebook, Twitter, Instagram, and WhatsApp”. New Media & Society, 20-5, 1813-1831.

WELSCHINGER, N. (2015). “Nuevas tecnologías digitales en acción: «estar conectado» en la experiencia de jóvenes de sectores populares en el marco del Programa Conectar Igualdad en el Gran La Plata”. Astrolabio – Nueva Época, 14, 435-460.

WELSCHINGER, N. (2020). Qué hacen los jóvenes con la digitalización. La conexión como plataforma de la tecno-sociabilidad juvenil. En F. de Marziani y M. Scarnatto (coords.), Investigar en cuerpo, arte y comunicación. Perspectivas e intersecciones en la producción de conocimiento. Buenos Aires: Teseo.

WHITE, D. S. y LE CORNU, A. (2011). “Visitors and Residents: A new typology for on line engagement”. First Monday, 16-9, sin paginación. Recuperado en: https://firstmonday.org/article/view/3171/3049 [consulta: julio de 2019].

WINOCUR, R. (2007). “La apropiación de la computadora e Internet en los sectores populares urbanos”. Versión, 19, 191-216.

WINOCUR, R. (2009). Robinson Crusoe ya tiene celular: la conexión como espacio de control de la incertidumbre. México: Siglo XXI.