Medicalization as an international health problem. written media online on ADHD in Argentina (2001-2017)

Main Article Content

Eugenia Bianchi
http://orcid.org/0000-0003-2311-7490
Silvia Adriana Faraone
http://orcid.org/0000-0002-6773-8267
Milagros Luján Oberti
http://orcid.org/0000-0002-9889-0712
Costanza Leone
http://orcid.org/0000-0001-9865-3605

Abstract

In the context of changes in the globalization process, medicalization constitutes a central problem in the international health agenda.


During the 1990s, the international expansion of the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) began, among other factors, due to the growing relevance of non-medical actors in the process, and specific legislation for diverse diagnosis.


The paper seeks to contribute to an analysis of the space provided by the online written press, to the processes of medicalization of ADHD in Argentina in the 21st century. It also seeks to provide a panoramic reading of the processes in the region and at an international level. Additionally we intend the paper to function as a contribution to a vacancy area in social studies in this regard.


For this paper, we analyzed 236 on line articles of Argentine newspapers of national and provincial scope between 2001 and 2017. For the survey, selection and filter mechanisms were designed, with criteria and tools for search and processing of news. Regularity estimates were made of emerging topics, and partial information processing was required, including among other dimensions: year, jurisdiction, medium, date, section, title, category, characteristics of the note, keywords, concept or name of the problem, drug, treatment, social actors and recommendations, among others.


With the article we are interested to swell the still few studies that contribute to the understanding of how the diagnosis of ADHD is migrating to different regions of the globe, and more specifically, how it is positioning itself as an international health problem.


The results show that, in the medicalization processes of ADHD in boys and girls, the Argentine written press (national and provincial) becomes a relevant non-medical actor both in the institutionalization of the problem, and in the presentation of therapeutic lines to follow and in actions aimed at promoting specific legislation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bianchi, E., Faraone, S. A., Oberti, M. L., & Leone, C. (2020). Medicalization as an international health problem. written media online on ADHD in Argentina (2001-2017). Astrolabio, (24), 17–51. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n24.24961
Section
Dossiert
Author Biographies

Eugenia Bianchi, Instituto de Investigaciones Gino Germani. Facultad de Ciencias Sociales (UBA). Área de Salud y Población

Dra. en Ciencias Sociales (UBA). Mágister en Investigación en Ciencias Sociales (UBA). Lic. en Sociología (UBA). Investigadora Asistente en CONICET. Docente de grado y posgrado. Trabaja en el análisis de los procesos de diagnóstico y tratamiento de padecimientos mentales como estrategias de gobierno de individuos y poblaciones, que incluyen tecnologías farmacológicas y manuales de categorización, desde una perspectiva socio-histórica que conecta con los enfoques de la medicalización, biomedicalización y gubernamentalidad. Más recientemente se orientó al análisis desde las perspectivas de la sociología del diagnóstico y la farmacologización de la sociedad.

Silvia Adriana Faraone, Instituto de Investigaciones Gino Germani. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Buenos Aires

Lic. en Trabajo Social (UBA). Mgs. en Salud Pública (UBA). Dra. en Ciencias Sociales (UBA). Docente de grado y posgrado. Investigadora y Coordinadora del Grupo de Estudios sobre Salud Mental y Derechos Humanos del Instituto de Investigaciones Gino Germani, de la Facultad de Ciencias Sociales de la UBA. Miembro titular del Consejo Consultivo Honorario de Salud Mental. Autora de publicaciones en libros y revistas nacionales e internacionales. Directora de proyectos de investigación en UBA.

Milagros Luján Oberti, Instituto de Investigaciones Gino Germani. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Buenos Aires

Profesora de Enseñanza Media y Superior en Ciencias de la Comunicación Social. Estudiante de la carrera de grado de Comunicación Social en la Facultad de Ciencias Sociales de la UBA, con tesina en proceso de aprobación, denominada El Dispositivo de Salud Mental: Análisis del saber, el poder y la subjetivación en la coyuntura de la Ley Nacional de Salud Mental Nº 26.657/10.  Forma parte de la Cátedra Problemática de la Salud Mental en Argentina de la carrera de Trabajo Social (FSOC-UBA) y del Grupo de Estudios en Salud Mental y Derechos Humanos (GESMyDH). Actualmente investiga temas relacionados a la salud mental, la educación y las infancias. Trabaja en educación socio-comunitaria con niños y niñas en contextos vulnerables.

Costanza Leone, Instituto de Investigaciones Gino Germani. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Buenos Aires

Tesista de la Licenciatura de Ciencias de la Comunicación por la Facultad de Ciencias Sociales en la Universidad de Buenos Aires. Integrante del Área de comunicación del Programa de Salud Sexual y Reproductiva del Ministerio de Salud de la Nación.