AN APPROACH TO THE AESTHETIZATION OF POLITCS IN ARGENTINIAN CONTEMPORARY TELEVISION OFFER

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María Eugenia Boito
Sebastian Horacio Gago
Milva Natali Valor

Abstract

This article is a partial presentation of a larger research entitled Oriented Investigation Project (PIO) “The politicization of spectacle: production, texts and reception of entertainment television shows” (2015-2018), financed by CONICET and the Public’s Defense in Audiovisual Communication Services. For this research, we selected television shows Bailando por un sueño (Dancing for a dream), Intratables (Untreatables), and El show de la mañana (The Morning show), and analyzed some expressions of the participants of discussion groups conducted in the cities of  Buenos Aires, Rosario and Cordoba during October, November and December 2016.

In times of “mediatized democracy”, these TV shows are important for the modeling of politics, but in a very different way of the “video politics” in the 90’s. One of the transformations to be considered refers to the impact of Internet and its associated devices leading to a certain live “mediatized participation”, that substantially changes  the place and position of spectators of old media. At the same time, and concerning to the “object” of these shows, it is possible to identify and reconstruct a modeling of what is said and how it is said. This ideological construction finds in a panel-type format a way of adducing “diversity of voices” and building, through the bondage of esthetics and politics, a strong “truth” of the current political context.

The exposition and argumentative strategy comprises: 1) a structural presentation and characterization of the selected shows, linking them with expressions taken from the focus groups; 2) the selection of some dimensions for comparison that allow us to detect recurrent thoughts and expressions in the groups; and 3) the results of such description and analysis, exposing features and dynamics of the novel forms of aesthetization of politics —in the Benjaminian sense of the term— as a process for the masses —individuals, in our case— express their demands.

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How to Cite
Boito, M. E., Gago, S. H., & Valor, M. N. (2017). AN APPROACH TO THE AESTHETIZATION OF POLITCS IN ARGENTINIAN CONTEMPORARY TELEVISION OFFER. Astrolabio, (19), 69–95. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n19.18038
Section
Dossiert
Author Biographies

María Eugenia Boito, Facultad de Ciencias de la Comunicación y Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y Universidad Nacional de Córdoba.

Sebastian Horacio Gago, CIECS-Conicet y UNC

Sebastian Gago es Licenciado en Comunicación Social (UNC) y Doctor en Estudios Sociales de América Latina (Centro de Estudios Avanzados, UNC). Profesor asistente de la materia Teorías Sociológicas I de la Licenciatura en Comunicación Social, Escuela de Ciencias de la Información, UNC. Adscripto docente en el Seminario de Cultura Popular y Cultura Masiva de la carrera Licenciatura en Comunicación Social (UNC). Miembro del programa de investigación “Ideologías, prácticas sociales y conflictos (experiencias contemporáneas de/en la Ciudad de Córdoba, primera década del S. XXI)” (CIECS-Conicet, UNC) dirigido por la Dra. Eugenia Boito, y el proyecto de investigación "Estudios y Crítica de la Historieta Argentina" (UNC - Secretaría de Ciencia y Tecnología de la UNC), dirigido por el Dr. Roberto von Sprecher. Desde 2010 hasta 2015 fue becario doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Conicet). Actualmente es becario postdoctoral del Conicet, con el proyecto “Experiencias de lecturas de historietas en la escuela secundaria. La producción de sentidos por alumnos y profesores en el consumo de la obra de Héctor Germán Oesterheld (Córdoba, 2014)”. Su tesis doctoral, finalizada y aprobada, se denomina Sesenta años de lecturas de la obra de Héctor Germán Oesterheld (DESAL, CEA-UNC). 

Milva Natali Valor, Facultad de Ciencias de la Comunicación, Universidad Nacional de Córdoba. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas y Universidad Nacional de Córdoba.