What are they talking about when they talk about “gender ideology”? The construction of the total enemy
Main Article Content
Abstract
Through the mobilization of the “gender ideology” discourse, neoconservative actors are promoting a transnational questioning of gender policies and theories. This discourse has gained relevance in recent years and is having an impact on various institutions and public processes. This article seeks to synthetically analyze the main ideas that make up the “gender ideology” discourse, focusing on how it builds a boundary between “us” and “other”. To do this, the texts produced from the 1990s to date by various neoconservative actors in the Americas and Europe are analyzed, paying special attention to those that had the most impact and dissemination. After making a brief genealogy of the “gender ideology” discourse, the concept of “total enemy” is proposed to highlight how this discourse produces an imaginary where the “other” is thought in epistemic, ideological, moral, and geopolitical terms, shaping the image of an adversary that evokes various moral panics that encourage mobilization. “Gender ideology”, more than a concept aimed at describing a phenomenon, is a mobilization and convocation strategy, a model of political subjectivation.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Astrolabio, Nueva Época está protegida bajo licencia Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional. La propiedad intelectual de los artículos pertenece a los autores y los derechos de edición y publicación a la revista. Los artículos publicados podrán ser usados libremente para propósitos científicos y académicos, siempre y cuando se realice una correcta citación de los mismos. Cualquier persona física o jurídica que desee reimprimir parte o la totalidad de algún artículo, deberá obtener permiso escrito de los editores de Astrolabio Nueva Época, quien lo otorgará con el consentimiento del autor.
How to Cite
References
ANIĆ, Jadranka Rebeka. (2015). “Gender, Gender «Ideology» and Cultural War: Local Consequences of a Global Idea – Croatian Example”. Feminist Theology, 24-1, 7-22.
BADEN, Sally y GOETZ, Anne Marie. (1997). “Who Needs [Sex] When You Can Have [Gender]? Conflicting Discourses on Gender at Beijing”. Feminist Review, 56-1, 3-25.
BALIEIRO, Fernando de Figueiredo. (2018). “«Não se meta com meus filos»: a construção do pânico moral da criança sob ameaça”. Cadernos Pagu, 53, sin paginación. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/cpa/a/KttpD5GkPYPjH69DZxw6VcL/?lang=pt [consulta: 15 de marzo de 2021].
BÁRCENAS, Karina. (2018). “Pânico moral e de gênero no México e no Brasil: rituais jurídicos e sociais da política evangélica para desativar os princípios de um estado laico”. Religião & Sociedade, 38-2, 85-118.
BERGONZO DE ARCAGNI, Silvia. (1995). La Conferencia Regional de América Latina y El Caribe. En Cristina González de Delgado et al., La mujer hoy. Después de Pekín, pp. 79-83. Rosario: JC Ediciones.
BIROLI, Flávia. (2020). Gênero, “valores familiares” e democracia. En Flávia Biroli, Maria das Dores Campos Machado y Juan Marco Vaggione, Gênero, neoconservadorismo e democracia. Disputas e retrocessos na América Latina, pp. 135-187. São Paulo: Boitempo.
BLUM, Alice. (2015). Germany. En Eszter Kováts y Maari Põim (eds.), Gender as symbolic glue, pp. 40-61. Brussels: FEPS.
CAREAGA-PÉREZ, Gloria. (2016). “Moral Panic and Gender Ideology in Latin America”. Religion & Gender, 6-2, 251-255.
CASE, Mary Anne. (2016). “The Role of the Popes in the Invention of Complementarity and the Vatican’s Anathematization of Gender”. Religion & Gender, 6-2, 155-172.
CASTAÑEDA, Adolfo. (1994). “¿Qué es la «perspectiva de género»?”. Escoge la Vida, noviembre/diciembre. Recuperado de: http://www.notivida.com.ar/Articulos/Genero/Perspectiva%20de%20Genero.html [consulta: 15 de marzo de 2021].
CONFERENCIA EPISCOPAL PERUANA. (1998). La ideología de género. Sus peligros y alcances. Lima: Autor. Recuperado de: https://www.aciprensa.com/controversias/genero.htm [consulta: 15 de marzo de 2021].
CORNEJO-VALLE, Mónica y PICHARDO, Ignacio. (2017). “La «ideología de género» frente a los derechos sexuales y reproductivos. El escenario español”. Cadernos Pagu, 50, sin paginación. Recuperado de: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-83332017000200501&lng=en&nrm=iso&tlng=es [consulta: 15 de marzo de 2021].
FASSIN, Éric. (2016). “Gender and the Problem of Universals: Catholic Mobilizations and Sexual Democracy in France”. Religion & Gender, 6-2, 173-186.
GARBAGNOLI, Sara. (2016), “Against the Heresy of Immanence: Vatican’s «Gender» as a New Rhetorical Device Against the Denaturalization of the Sexual Order”. Religion & Gender, 6-5, 187-204.
GONZÁLEZ DE DELGADO, Cristina; SCALA, Jorge; SIEBERT, Marta; PASCUAL, Lorenzo; BERGONZO DE ARCAGNI, Silvia; SANAHUJA, Juan; DELGADO, Juan Manuel. (1995). La mujer hoy. Después de Pekín. Rosario: JC.
GONZÁLEZ VÉLEZ, Ana Cristina; CASTRO, Laura; BURNEO SALAZAR, Cristina; MOTTA, Angélica; y AMAT y LEÓN, Oscar. (2018). Develando la retórica del miedo de los fundamentalismos. La campaña “Con mis hijos no te metas” en Colombia, Ecuador y Perú. Lima: Flora Tristán.
GRAFF, Agnieska. (2016). “«Gender Ideology»: Weak Concepts, Powerful Politics”. Religion & Gender, 6-2, 268-272.
GRZEBALSKA, Weronika. (2015). Poland. En Eszter Kováts y Maari Põim (eds.), Gender as symbolic glue, pp. 83-103. Brussels: FEPS.
GRZEBALSKA, Weronika. y PETŐ, Andrea. (2018). “The gendered modus operandi of the illiberal transformation in Hungary and Poland”. Women's Studies International Forum, 68, 164-172.
HANKIVSKY, Olena y SKORYK, Marfa. (2014). “The Current Situation and Potential Responses to Movements against Gender Equality in Ukraine”. East/West: Journal of Ukrainian Studies, 1-1, 19-43. Recuperado de: https://ewjus.com/index.php/ewjus/article/view/Hankivsky-Skoryk [consulta: 15 de marzo de 2021].
HOFF SOMMERS, Christina. (1994). Who Stole Feminism? How Women Have Betrayed Women. New York: Simon & Schuster.
IRRAZÁBAL, Gabriela. (2013). La retaguardia bioética católica. ¿Diferenciaciones en el campo del conservadurismo religioso en Argentina? En Juan Marco Vaggione y Jaris Mujica (comps.), Conservadurismos, religión y política. Perspectivas de investigación en América Latina, pp. 237-271. Córdoba - Lima: Ferreyra.
KALIL, Isabela. (2020). Políticas antiderechos en Brasil: neoliberalismo y neoconservadurismo en el gobierno de Bolsonaro. En Ailynn Torres Santana (ed.), Derechos en riesgo en América Latina. 11 estudios sobre grupos neoconservadores, pp. 35-53. Quito: Desde Abajo.
KOROLCZUK, Elżbieta y GRAFF, Agnieszka. (2018). “Gender as «Ebola from Brussels»: The Anticolonial Frame and the Rise of Illiberal Populism”. Signs, 43-4, 797-821.
KOVÁTS, Eszter y PÕIM, Maari (eds.). (2015). Gender as symbolic glue. Brussels: FEPS.
KUBY, Gabriele. (2017). La revolución sexual global. La destrucción de la libertad en nombre de la libertad. Madrid: Didaskalos.
KUHAR, Roman. (2014). “Playing with science: Sexual citizenship and the Roman Catholic Church counter-narratives in Slovenia and Croatia”. Women's Studies International Forum, 49, 84-92.
KUHAR, Roman y ZOBEC, Aleš. (2017). “The Anti-Gender Movement in Europe and the Educational Process in Public Schools”. Center for Educational Policy Studies Journal, 7-2, 29-46.
LACLAU, Ernesto. (2015). La razón populista. Buenos Aires: FCE.
LÓPEZ, José Antonio. (2020). La “ideología de género” y las resistencias frente a los derechos LGBT en América Latina. En Teodoro Verdugo Silva y Claudia Astudillo Ambrosi (comps.), Género, feminismo y derechos humanos. Reflexiones desde el sur, pp. 57-76. Ecuador: Universidad de Cuenca.
LOZA, Jorgelina y LÓPEZ, Magdalena. (2020). Representaciones y repertorios de expresiones conservadoras organizadas contra el aborto en Argentina (2018-2020). En Ailynn Torres Santana (ed.), Derechos en riesgo en América Latina. 11 estudios sobre grupos neoconservadores, pp. 55-74. Quito: Desde Abajo.
LUNA, Naara. (2013). “O direito à vida no contexto do aborto e da pesquisa com células-tronco embrionárias: disputas de agentes e valores religiosos em um estado laico”. Religião e Sociedade, 33-1, 71-97.
MALLIMACI, Fortunato. (2015). El mito de la Argentina laica. Catolicismo, política y Estado. Buenos Aires: Capital Intelectual.
MÁRQUEZ, Nicolás y LAJE, Agustín. (2016). El libro negro de la nueva izquierda. Ideología de género o subversión cultural. Buenos Aires: Grupo Unión.
MAYER, Stefanie y SAUER, Birgit. (2017). “Gender ideology” in Austria: Coalitions around an empty signifier. En Roman Kuhar y David Paternotte (eds.), Anti-Gender Campaigns in Europe. Mobilizing against Equality, pp. 23-40. New York: Rowman & Littlefield.
MISKOLCI, Richard y CAMPANA, Maximiliano. (2017). “«Ideologia de gênero»: notas para a genealogia de um pânico moral contemporáneo”. Sociedade e Estado, 32-3, 725-748.
MONTES FERRER, Alicia Beatriz. (2018). Frente a la ideología de género, educar en la libertad desde la infancia. Barcelona: Universo de Letras.
MORÁN FAÚNDES, José Manuel. (2017). De vida o muerte. Patriarcado, heteronormatividad y el discurso de la vida del activismo “Pro-Vida” en la Argentina. Córdoba: CEA.
MORÁN FAÚNDES, José Manuel. (2019). “The geopolitics of moral panic: The influence of Argentinian Neo-conservatism in the genesis of the discourse of «Gender Ideology»”. International Sociology, 34-4, 1-16.
MOTTA, Angélica y AMAT Y LEÓN, Oscar. (2018). “Ideología de género”: fundamentalismos y retóricas de miedo. En Ana Cristina González Vélez et al., Develando la retórica del miedo de los fundamentalismos. La campaña “Con mis hijos no te metas” en Colombia, Ecuador y Perú, pp. 93-139. Lima: Flora Tristán.
MOUFFE, Chantal. (2009). En torno a lo político. Buenos Aires: FCE.
O’LEARY, Dale. (1995). Gender: The Deconstruction of Women. Providence. Recuperado de: https://digitalcollections.library.gsu.edu/digital/collection/arwg/id/19589 [consulta: 15 de marzo de 2021].
O’LEARY, Dale. (1997). The Gender Agenda: Redefining Equality. Lafayette: Vital Issues Press.
PANOTTO, Nicolás. (2020). “Incidencia religiosa en clave multilateral: la presencia de redes políticas evangélicas en las asambleas de la OEA”. Cultura y Religión, 14-1, 100-120.
PASCUAL, Lorenzo. (1995). Refutación de la teoría del género. En Cristina González de Delgado et al., La mujer hoy. Después de Pekín, pp. 47-60. Rosario: JC.
PATERNOTTE, David. (2015). Blessing the Crowds. Catholic Mobilisations against Gender in Europe. En Sabine Hark y Paula-Irene Villa (eds.), Anti-Genderismus. Sexualität und Geschlecht als Schauplätze aktueller politischer Auseinandersetzungen, pp. 129-148. Bielefeld: Transcript Verlag.
PEÑAS DEFAGO, María Angélica. (2010). Los estudios en bioética y la Iglesia Católica en los casos de Chile y Argentina. En Juan Marco Vaggione (comp.), El activismo religioso conservador en Latinoamérica, pp. 47-76. Córdoba: Ferreyra.
PONTIFICIO CONSEJO PARA LA FAMILIA. (1999). Familia y derechos humanos. Roma: Santa Sede. Recuperado de: http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_councils/family/documents/rc_pc_family_doc_20001115_family-human-rights_sp.html [consulta: 15 de marzo de 2021].
RODRÍGUEZ RONDÓN, Manuel Alejandro. (2017). “La ideología de género como exceso: pánico moral y decisión ética en la política colombiana”. Sexualidad, Salud y Sociedad, 27, 128-148.
ROMERO, José Luis. (2000). Prólogo. En José Luis Romero y Luis Alberto Romero (comps.), Pensamiento conservador 1815 – 1898, pp. I-XXXVIII. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
SANAHUJA, Juan Carlos. (2012). Poder Global e Religião Universal. Campinas: CEDET.
SCALA, Jorge. (2010). La ideología de género o el género como herramienta de poder. Rosario: Logos.
SCHOOYANS, Michel. (2000). El evangelio frente al desorden mundial. Ciudad de México: Diana. (Edición original, 1997.)
SCHOOYANS, Michel. (2002). La cara oculta de la ONU. Ciudad de México: Diana.
SEMÁN, Pablo. (2019). “¿Quiénes son? ¿Por qué crecen? ¿En qué creen? Pentecostalismo y política en América Latina”. Nueva Sociedad, 280, 26-46.
SERRANO AMAYA, Fernando. (2017). “La tormenta perfecta: ideología de género y articulación de públicos”. Sexualidad, Salud y Sociedad, 27, 149-171.
TORRES SANTANA, Ailynn. (2020). Neoconservadurismos en América Latina: análisis desde la crisis. Introducción. En Ailynn Torres Santana (ed.), Derechos en riesgo en América Latina. 11 estudios sobre grupos neoconservadores, pp. 9-34. Quito: Desde Abajo.
TRONCOSO, Lelya y STUTZIN, Valentina. (2019). “La agenda heteropatriarcal en Chile: cruces entre política, moral y religión en la lucha contra la «ideología de género»”. Nomadías, 28, 9-41.
VAGGIONE, Juan Marco. (2005). “Reactive Politicization and Religious Dissidence: The Political Mutations of the Religious”. Social Theory and Practice, 31-2, 233-255.
VAGGIONE, Juan Marco y CAMPOS MACHADO, Maria das Dores. (2020). “Religious Patterns of Neoconservatism in Latin America”. Politics & Gender, 16-1, 6-10.
VIVEROS VIGOYA, Mara y RODRÍGUEZ RONDÓN, Manuel Alejandro. (2017). “Hacer y deshacer la ideología de género”. Sexualidad, Salud y Sociedad, 27, 118-127.
Otras fuentes
DELGADO, Cristina. (1994). Reporte sobre la conferencia regional de Mar del Plata. Material inédito recopilado durante un trabajo de campo.