Reading and writing in the passage from high school to university level. Reflections from a socio-anthropological point of view.
Main Article Content
Abstract
This article presents some socio-anthropological reflections on the academic reading and writing practices of students who have just entered into the university. For this purpose, the contributions of studies on written culture are taken up insofar as they contribute to the construction of a socio-anthropological perspective on reading and writing. In the light of these contributions, two interviews conducted with two young students and focused on restoring both their senses around writing and academic reading as well as their broad life contexts are analyzed. Based on this analysis, it is proposed that subjects display knowledge and strategies around academic written culture that are linked to their broad life contexts, in which multiple identities and concerns are forged. Finally, it reflects on the importance of knowing these contexts and recognizing those knowledge and strategies in order to enrich the teaching practice and academic literacy processes of young people.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite la generación de obras derivadas siempre que no se haga con fines comerciales. Tampoco se puede utilizar la obra original con fines comerciales.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).