Analysis and interpretation of Córdoba rock art in late XIX through late XX centuries publications
DOI:
https://doi.org/10.31048/1852.4826.v1.n0.5394Keywords:
rock-art representation, scientific literature, similar forms, geographic vision, cultural homogeneityAbstract
The paintings and engravings found in the Córdoba province, have been studied partially and sporadically. This article intents to be a bibliographic synthesis of the publications, which starts with the first publications that circulate in the end of the 19th century, until the beginning of the 1980 s’, when a new period of investigations sets off marked by theoretical and methodological advances that turns away from individual descriptions and comparisons between figures. The synthesis considers the sites prioritized for their study and the criteria most used for their analysis and interpretation.Downloads
References
Berberián, E y Nielsen, A. 1985. El Arte Rupestre de la Región Serrana de la Pcia. de Córdoba (República Argentina). Revista Comenchingonia, N5. pp.17-30.
Brackebusch, L. 1875. Informe sobre un viaje geológico, hecho en el verano del año 1875, por las Sierras de Córdoba y de San Luis. Boletín de la Academia de Ciencias Exactas de Córdoba. Tomo II. pp. 167-216.
Cocilovo, J., A. Marcelino. 1975. Dos nuevos grupos pictográficos de la provincia de Córdoba. Actas y Trabajos del Primer Congreso de Arqueología Argentina. Museo Histórico Provincial «Dr. Julio Marc». pp. 271-285. Buenos Aires De Aparicio, F. 1936. La Antigua Provincia de los Comenchimgones. De la historia de la Nación Argentina. Junta de Historia y Numismática Americana. Tomo I, pp. 289-427. Buenos Aires.
Gay, H. 1957. Pictografías del Cerro Intihuasi. Notas del Museo de Ciencias Naturales «Bartolomé Mitre». pp. 1-7.
Gardner, G. 1931. Rock-Painting of North West Córdoba. Oxford. pp.1-147.
González, A. 1940. Las pinturas rupestres del Cerro Colorado. Revista Geográfica Americana. Año VIII, vol. XIV. pp. 333-34.
González, A. 1956/58. Reconocimiento arqueológico de la zona de Copacabana (Córdoba). Separata de la Revista do Museo Paulista, Nova Serie. Volumen X. pp. 174-212. Sao Paulo.
González, A. 1965. Las pinturas indígenas del Cerro Colorado. Revista Gacetita 79, Año VIII, pp. 25-26.
González, A. 1977. Arte precolombino de la Argentina. Filmediciones Valero, pp. 79-96. Buenos Aires.
Lugones, L. 26 de marzo de 1903. Las grutas pintadas del Cerro Colorado. Suplemento ilustrado, Diario La Nación.
Magnin, J. 1941. «Notas Indianas regionales de la región central de Córdoba del Tucumán». Congreso de Historia Argentina del Norte y Centro. Arqueología, Lingüística y Folclore, pp. 198.
Murra, J. 1965. Sobre el hallazgo de petroglifos en las Sierras de Lomas Negras. Notas del Museo de Ciencias Naturales Bartolomé Mitre, pp. 1-5.
Pascua Turriòn, J. 2005. El Arte Paleolítico: Historia de la investigación, escuelas interpretativas, y problemática sobre su significado. Arqueoweb. http://www.ucm.es/info/arqueoweb/numero7_2/conjunto7_2.htm. (Última consulta: 1/09/2008).
Pedersen, A. 1953-1954. El infrarrojo y su aplicación en la investigación de las pinturas rupestres. Runa. Volumen VI, pp 216-219.
Pedersen, A. 1960. Pinturas Rupestres de la Argentina. Ministerio de Educación y Justicia. Dirección General de Cultura, pp. 1-9. Buenos Aires.
Pérez Gollán, J. 1968. Arte Rupestre de Cerro Colorado, pp. 5-21. Filmediciones Valero, Buenos Aires.
Outes, F. 1911. Los tiempos prehistóricos y protohistóricos en la provincia de Córdoba. Revista del Museo de La Plata, VIII, pp 317.
Rocchietti, A. 2000. Arte Rupestre de la Sierra de Comechingones (Cba). Síntesis Regional. «En: Arte en las Rocas». Editado por: Podestá Maria y De Hoyos Maria, pp.127. Buenos Aires.
Romero, C., E. Arguello y A. Uanini. 1973. El arte Rupestre en Córdoba. Revista Proyecciones, Nro.8, Ika Renault.
Romero, C., A. Uanini. 1978. Los grabados rupestres del Sitio Ampiza 1 (Aguas de Ramón. Dpto Minas. Pcia de Córdoba). Revista del Instituto de Antropología, Tomo VI, pp. 111-133.
Serrano, A. 1945. Los Comenchingones. Serie aborígenes argentinos VI. Instituto de Arqueología, Lingüística y Folclore, pp. 125-138, UNC, Córdoba.
Vignati, M. 1939. El arte parietal indígena en Mascaras. Al norte de la provincia de Córdoba. Notas del Museo de La Plata, Tomo IV, N° 14, pp. 264-284.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this Journalaccept the following terms:
a. Authors will retain their copyrights and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution License (Licencia de reconocimiento de Creative Commons) that allows third parties to share the work as long as its author and his first publication in this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the version of the published work (eg, deposit it in an institutional electronic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work on the Internet (eg in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Effect of Open Access - El efecto del acceso abierto)