The Human Rights Museum of the Human Rights Ombudsman's Office of Colombia

An itinerant and interactive proposal for human rights education

Authors

Keywords:

Human Rights, travelling museum, collective creation, education, human rights activists, Colombia

Abstract

This text aims to present the proposal for the Itinerant Museum, conceived as part of the training and outreach efforts of the Ombudsman’s Office of Colombia. It highlights the context in which the museum project emerged and its thematic focus areas. It explains the participatory and co-creative methodology that led to its creation, and finally addresses the impact and influence this tool has had so far, with particular emphasis on its potential and challenges.

Author Biographies

  • Carolina Vergel Tovar, Defensoría del Pueblo de Colombia

    Doctora en derecho summa cum laude de la Universidad de Paris Ouest – Nanterre y de la Escuela de Altos Estudios en Ciencias Sociales en Francia. Master en “Théorie et analyse du droit” de Paris X, la ENS y la EHESS. Docente del Departamento de Derecho Constitucional de la Universidad Externado de Colombia. Su tesis doctoral sobre los usos del derecho a propósito de la problemática de las mujeres víctimas del conflicto armado en Colombia obtuvo el Premio Nacional en Ciencias Sociales y Humanas de la Fundación Alejandro Ángel Escobar. Research Gate: https://www.researchgate.net/profile/Carolina-Vergel-Tovar

  • Paula Andrea Orozco Roa, Defensoría del Pueblo de Colombia

    Politóloga y profesional en Gestión y Desarrollo Urbano. Especialista en planificación y gestión del desarrollo social. Especialista en derechos humanos y derecho internacional humanitario. Candidata a Magíster en derecho del Estado con énfasis en gobierno y gestión de entidades territoriales.

References

COMISIÓN DE LA VERDAD DE COLOMBIA. (2022). 01 planeador sinQr [PDF]. Comisión de la Verdad. https://www.comisiondelaverdad.co/sites/default/files/2022-06/01-planeador-sinQr.pdf

BLUARD, C. «Réorganisation», ICOFOM Study Series [En ligne], 49-2 | 2021, mis en ligne le 24 mai 2022, consulté le 04 juin 2023. URL: http://journals.openedition.org/iss/3514; DOI: https://doi.org/10.4000/iss.3514

DEFENSORÍA DEL PUEBLO DE COLOMBIA (2021). Modelo pedagógico institucional para la Educación en Derechos Humanos. https://campusvirtual.defensoria.gov.co/assets/pdfs/Modelo_pedag%C3%B3gico_DH_Modulo_1_Baja.pdf

GARCÍA- SAMPEDRO, M. & GUTIÉRREZ BERCIANO, S. (2018). El museo como espacio multicultural y de aprendizaje algunas experiencias inclusivas. Liño: Revista anual de historia del arte, 24, 117-128.

MARANDA, L. (2022). “Decolonization within the Museum”, ICOFOM Study Series [Online], 49-2 | 2021, Online since 24 May 2022, connection on 03 June 2022. URL: http://journals.openedition.org/iss/3863; DOI: https://doi.org/10.4000/iss.3863

PÉREZ, L (2023). El giro hacia el visitante Construcción de significados, participación y bienestar en el museo. Actas del Congreso Internacional del Museo Nacional del Prado, octubre de 2021.

Downloads

Published

2025-03-10

Issue

Section

Dossier

How to Cite

The Human Rights Museum of the Human Rights Ombudsman’s Office of Colombia: An itinerant and interactive proposal for human rights education. (2025). EducaMuseo, 4, 1-11. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/EducaMuseo/article/view/48332