Materialities and expressiveness in Latin American short films with stop motion techniques

Authors

  • María-Constanza Curatitoli Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) / Universidad Nacional de Villa María / Universidad Nacional de Córdoba https://orcid.org/0000-0001-5709-6590

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n10.2022.39166

Keywords:

Animation, materials, objects, stop motion, latin american short films

Abstract

Author independent animation is an open window to a multiform space of technical, thematic and stylistic explorations. With condensed narratives under a short film format, the practice of animation allows dialogues and tensions to be framed between the materials used, conventions about the “know-how” and ruptures with predominant statements in other artistic expressions.

The richness of the images that are part of this corpus, invites us to look at the use of the various materials that build the universes of each short film. In this article we will review the construction of the staging and the expressive function of materialities as an expressive object within four independent Latin American stop motion short films: Padre (Grasso, 2013, Argentina), Bestia (Covarrubias, 2021, Chile), Guaxuma (Normande, 2018, Brazil) and Meat (Kater, 2019, Brazil). Although the two Brazilian short films present a mixture of techniques, the emphasis will be placed on the stop motion animation present in the four case studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María-Constanza Curatitoli, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) / Universidad Nacional de Villa María / Universidad Nacional de Córdoba

Lic. en Cine y Tv. Becaria Doctoral CONICET (CIT/UNVM). Doctoranda en Artes (FA/UNC); Prof. Asistente en las Cátedras Animación y Elementos de Gráfica y Animación (FA/UNC). Integrante del equipo de investigación Travesías por la audiovisualidad de Córdoba: El espacio y los espacios (2010-2020)-SECyT-UNC. Productora del Festival Internacional de Animación de Córdoba ANIMA y Foro Académico Internacional de Animación de Córdoba – FAIA.

References

Aguilar Moreno, J. (2007). El cine y la metáfora. Sevilla: Renacimiento.

Buchan, S. (2020). Memoria Rerum: Animated Materiality, Memory, and Amnesia. En M. van Gageldonk et al. (Eds.), Animation and Memory (pp. 23-43). Cham: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-34888-5_2

Cossalter, J. (2015). El cortometraje documental en Latinoamérica. Relegado en la historia del cine, efectivo en el campo de juego. Imagofagia, 12. Recuperado el 28/09/2022 de http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/419.

Costa, J. (2014). La stop-motion como ejército de resistencia. La tardía edad de oro de una técnica anacrónica. Con A de Animación, 4, pp. 24-30. Recuperado el 28/09/2022 de https://polipapers.upv.es/index.php/CAA/article/view/2157. DOI: https://doi.org/10.4995/caa.2014.2157

Donoso, C. y Errázuriz, P. (2001). A la vuelta de la esquina; una entrevista con Ingrid Olderock. Revista de crítica cultural, 23, pp. 14-21. Recuperado de el 28/09/2022 https://americalee.cedinci.org/portfolio-items/revista-de-critica-cultural/.

Fuertes, G. (1975). Obras incompletas. Madrid: Ediciones Cátedra.

Furniss, M. (1998). Art in motion: animation aesthetics. Sidney: Jhon Libbey & Company Limited.

Hosea, B. (2019). Made by Hand. En C. Ruddell y P. Ward. (Eds.), The Crafty Animator. Handmade, Craft-based Animation and Cultural Value (pp. 17-43). Cham: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-13943-8_2

Merlo, A. (2017). Los útiles y los inútiles. Presencia y visibilidad de los objetos en el cine. Bogotá: Universidad de los Andes. DOI: https://doi.org/10.7440/2017.04

Purves, B. (2010). Stop motion. Lausanne: Ava Publishing.

Sáenz Valiente, R. (2006). Arte y técnica de la animación. Buenos Aires: De la Flor.

Švankmajer, J. (2014). Para ver, cierra los ojos. Logroño: Pepitas de calabaza.

Filmografía

Bou Grasso, S. (Dir.) (2013). Padre [cortometraje]. Argentina: Les Films de l'Arlequin, Opusbou.

Covarrubias, H. (Dir.) (2021). Bestia [cortometraje]. Chile: Trébol 3.

de Crécy, G. (2020). Empty places [cortometraje]. Francia: Autour de Minuit Productions.

Kater, C. (2019). Carne [cortometraje]. Brasil: Abano Producions.

Normande, N. (2018). Guaxuma [cortometraje]. Brasil: Les Valseurs.

Porter, M. y Kuwahata, R. (2017). Negative space [cortometraje]. Francia: Ikki Films & Manuel Cam Studio.

Published

2022-11-01

How to Cite

Curatitoli, M.-C. (2022). Materialities and expressiveness in Latin American short films with stop motion techniques. Toma Uno, (10). https://doi.org/10.55442/tomauno.n10.2022.39166

ARK