Documentary film and the Animated Turn. Ruptures and Continuities

Authors

  • Lior Zylberman Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) / Universidad Nacional de Tres de Febrero / Universidad de Buenos Aires https://orcid.org/0000-0002-3500-2781

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n10.2022.39162

Keywords:

Documentary film, animations, mimesis, archives

Abstract

It can be affirmed that in recent years there has been an animated turn in documentary cinema; that is, increasing use of animation to represent reality. This article sets out to problematize this shift based on what at first sight may seem an oxymoron: animation as a cinema of the real. In this direction, we will ask how to understand and determine the animated documentary, what characteristics it has, and what are its expressive possibilities. Finally, if we examine its potential, it is also important to be able to think about its limits.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lior Zylberman, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) / Universidad Nacional de Tres de Febrero / Universidad de Buenos Aires

Doctor en Ciencias Sociales, Investigador del CONICET y del Centro de Estudios sobre Genocidio de la Universidad Nacional de Tres de Febrero. Es Profesor Titular de Sociología en la carrera de Diseño de Imagen y Sonido de la Facultad de Arquitectura. Diseño y Urbanismo de la Universidad de Buenos Aires. Codirige la Revista Cine Documental y es coeditor de la Revista de Estudios sobre Genocidio. Es autor de Genocidio y Cine Documental (EDUNTREF, 2022).

References

Allen, R. C. y Gomery, D. (1995). Teoría y práctica de la historia del cine. Barcelona: Paidós.

Baron, J. (2014). The Archive Effect: Found Footage and the Audiovisual Experience of History. Londres: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203066935

Bazin, A. (1966). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.

Bazin, A. (2000). Chris Marker. Lettre de Sibérie. En N. Enguita Mayo, M. Expósito y E. Regueira Mauriz (Eds.), Chris Marker: Retorno a la inmemoria del cineasta (pp. 35-37). Valencia: Ediciones de la Mirada.

Bordwell, D. y Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico. Barcelona: Paidós.

Bruzzi, S. (2006). New Documentary. Abingdon: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203967386

Carroll, N. (1996). From Real to Reel: Entangled in Nonfiction Film. En Theorizing the Moving Image (pp. 224-252). Nueva York: Cambridge University Press.

Català Domenech, J. M. (2021). Posdocumental. La condición imaginaria del cine documental. Santander: Shangrila.

Chion, M. (1998). La audiovisión. Barcelona: Paidós.

Corner, J. (2002). Performing the Real. Documentary Diversions. Television & New Media, 3(3), pp. 255-269. DOI: https://doi.org/10.1177/152747640200300302

Eisenstein, S. (2018). Walt Disney. Madrid: Casimiro.

Fabbri, P. (2000). El giro semiótico. Barcelona: Gedisa.

Flaherty, R. (1993). La función del “documental”. En J. Romaguera I Ramio y H. Alsina Thevenet (Eds.), Textos y manifiestos del cine (pp. 151-154). Madrid: Cátedra.

Fontcuberta, J. (2016). La furia de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Grierson, J. (1933). The Documentary Producer. Cinema Quarterly, 2(1), pp. 7-9.

Hachero Hernández, B. (2015). Deformar a la Gorgona: La imagen animada como estrategia para documentar el horror. Con A de animación, 5, pp. 114-125. DOI: https://doi.org/10.4995/caa.2015.3542

Honess Roe, A. (2011). Absence, Excess and Epistemological Expansion. Towards a Framework for the Study of Animated Documentary. Animation, 6(3), pp. 215-230. DOI: https://doi.org/10.1177/1746847711417954

Honess Roe, A. (2013). Animated Documentary. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Leyda, J. (1964). Films beget Films. New York: Hill and Wang.

Nichols, B. (2013). Introducción al documental. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Nichols, B. (2016). Speaking Truths with Films. Evidence, Etichs, Politics in Documentary. Oakland: University of California Press. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520964587

Plantinga, C. (2005). What a Documentary Is, After All. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 63(2), pp. 105-117. DOI: https://doi.org/10.1111/j.0021-8529.2005.00188.x

Plantinga, C. (2014). Retórica y representación en el cine de no ficción. México: UNAM.

Resha, D. (2015). The Cinema of Errol Morris. Middletown: Wesleyan University Press.

Rotha, P., Road, S. y Griffith, R. (1968). Documentary Film. Londres: Faber and Faber.

Schlögel, K. (2007). En el espacio leemos el tiempo. Madrid: Siruela.

Skoller, J. (Ed.) (2011). Special issue: Making it (Un)real: Contemporary Theories and Practices in Documentary Animation. Animation: an interdisciplinary journal 6(3). https://journals.sagepub.com/toc/anma/6/3 DOI: https://doi.org/10.1177/1746847711422496

Sobchack, V. (1999). Toward a Phenomenology of Nonfictional Film Experience. En J. M. Gaines y M. Renov (Eds.), Collecting Visible Evidence (pp. 241-254). Minneapolis y Londres: University of Minnesota Press.

Ward, P. (2005). Documentary. The margins of reality. Londres: Wallflower.

Weinrichter, A. (2009). Metraje encontrado: La apropiación en el cine documental y experimental. Pamplona: Gobierno de Navarra.

Wells, P. (1998). Understanding animation. Londres y Nueva York: Routledge.

Zylberman, L. (2022). Esto (¿)fue(?) así. Sobre la recreación en el documental contemporáneo. ACTIO. Journal of Technology in Design, Film Arts and Visual Communication, 6(1), pp. 1-15. DOI: https://doi.org/10.15446/actio.v6n1.101797

Filmografía

Capra, F. (Dir.) (1942-1945). Why We Fight [largometraje/documental]. Estados Unidos: U.S. War Department.

Carri, A. (Dir.) (2003). Los rubios [largometraje/documental]. Argentina: Cine Ojo.

Coutinho, E. (Dir.) (2002). Edificio Master [largometraje/documental]. Brasil: VideoFilmes.

Farocki, H. (Dir.) (2007). Aufschub [cortometraje/documental]. Alemania: Harun Farocki Filmproduktion.

Folman, A. (Dir.) (2008). Waltz with Bashir [largometraje/documental]. Israel: Bridgit Folman Film Gang.

Hersonski, Y. (Dir.) (2010). A Film Unfinished [largometraje/documental]. Israel: Belfilms.

Lanzmann, C. (Dir.) (1985). Shoah [largometraje/documental]. Francia: Historia.

Lorentz, P. (Dir.) (1936). The Plow That Broke the Plains [cortometraje/documental]. Estados Unidos: Resettlement Administration.

Loushy, M. y Sivan D. (Dirs.) (2021). Camp Confidential: America's Secret Nazis [cortometraje/documental]. Estados Unidos: BABKA.

Maitland, K. (Dir.) (2016). Tower [largometraje/documental]. Estados Unidos: Tower Documentary LLC.

Marker, C. (Dir.) (1956). Lettre de Sibérie [largometraje/documental]. Francia: Argos Films.

McCay, W. (Dir.) (1918). The Sinking of the Lusitania [cortometraje/documental]. Estados Unidos: Universal Film Manufacturing Company.

Morgen, B. (Dir.) (2007). Chicago 10 [largometraje/documental]. Estados Unidos: Consolidated Documentaries.

Morris, E. (1988). The Thin Blue Line [largometraje/documental]. Estados Unidos: American Playhouse.

Pallotta, T. y Wolting, F. (Dirs.) (2014). Last Hijack [largometraje/documental]. Países Bajos: Sub LA.

Panh, R. (Dir.) (2013). L'image manquante [largometraje/documental]. Camboya: Bophana Productions.

Panh, R. (Dir.) (2016). Exile [largometraje/documental]. Camboya: Bophana Film Productions.

Panh, R. (Dir.) (2018). Les tombeaux sans noms [largometraje/documental]. Camboya: Bophana Film Productions.

Poeuv, S. (Dir.) (2006). New Year Baby [largometraje/documental]. Camboya: Broken English Productions.

Poher Rasmussen, J. (Dir.) (2021). Flee [largometraje/documental]. Dinamarca: Final Cut for Real.

Rees, L. (Dir.) (2005). Auschwitz. The Nazis and the Final Solution [miniserie/documental]. Gran Bretaña: BBC Films.

Resnais, A. (Dir.) (1956). Nuit et Brouillard [cortometraje/documental]. Francia: Argos Films.

Satrapi, M. y Paronnaud, V. (Dirs.) (2007). Persépolis [largometraje]. Francia: 2.4.7. Films.

Seoane, M. (Dir.) (2011). Eva de la Argentina [largometraje/documental]. Argentina: Azpeitia Cine.

Wright, B. y Watt, H. (Dirs.) (1936). Night Mail [cortometraje/documental]. Gran Bretaña: GPO.

Published

2022-11-01

How to Cite

Zylberman, L. (2022). Documentary film and the Animated Turn. Ruptures and Continuities. Toma Uno, (10). https://doi.org/10.55442/tomauno.n10.2022.39162

ARK