Participatory Audiovisual Creation. Learn cinema from mediation

Authors

  • Federico Pritsch Armesto Universidad de la República

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35794

Keywords:

collective creation, participatory cinema, university extension, comprehensive training, mediation

Abstract

Participatory Audiovisual Creation is a proposal from the Faculty of Information and Communication (FIC) of the University of the Republic (UR) that promotes training spaces and cinematographic practice together with social actors whose voices/glances have historically been excluded from the place of enunciation. At the same time that it enables the inclusion of subaltern subjects in film production, it redefines the training of students from a place of mediation, which departs from both the logics of the industry and of auteur cinema centered on the individual.

Taking as a reference the extension function of Latin American universities, as well as the participatory/community cinema multiple experiences, this article proposes a reflection on the educational, creative and political implications of this space, which began in 2020 in conjunction with the collective of homeless, Ni Todo Está Perdido (NiTEP).

The existing tensions between the process and the final work are analyzed, to think of these emphases as possible differential and non-exclusive phases of participatory cinema, which can favor the political dimension as well as the empowerment of the actors involved at a collective level, as well as the possibility to dispute social meanings in the public sphere.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Federico Pritsch Armesto, Universidad de la República

Comunicador, docente, documentalista e investigador. Integra la Sección Audiovisual y la Unidad de Extensión de la Facultad de Información y Comunicación (FIC, UR). Su ópera prima, Cometas sobre los muros, fue estrenada en 2014 en festivales, salas de cine y circuitos alternativos. Es Licenciado en Ciencias de la Comunicación y Magíster en Ciencias Humanas por la Universidad de la República.

References

Alabarces, P. y Añón, V. (2016, octubre-abril). Subalternidad, pos‐decolonialidad y cultura popular: nuevas navegaciones en tiempos nacional‐populares. Versión. Estudios de Comunicación y Política, 37, pp. 13‐22. Recuperado el 2021, 20 de octubre de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9876/pr.9876.pdf.

Árbol Televisión Participativa (2011). Aportes para la realización y circulación de videos comunitarios. Montevideo: Instituto de la Juventud.

Behares, L. (2011). Enseñanza y producción de conocimiento. La noción de enseñanza en las políticas universitarias uruguayas. Montevideo: Departamento de Publicaciones de la Universidad de la República.

Bosch, C. (2017). La discursividad del Cine Villero. Imagofagia. Revista de la Asociación de Estudios de Cine y Audiovisual, 15. Recuperado el 2021, 20 de octubre de http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/1257/108.

Bralich, J. (2010). Una mirada histórica a la extensión universitaria. En Extensión en Óbra. Experiencias, reflexiones, metodologías y abordajes en extensión universitaria (pp. 53-61). Montevideo: SCEAM-Universidad de la República. Recuperado el 2021, 20 de octubre de

https://www.extension.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/2017/11/Extension-en-Obra.pdf.

Cano, A. y Castro, D. (2016). La extensión universitaria en la transformación de la educación superior. El caso de Uruguay. Andamios, 13(31), pp. 313-337. Recuperado el 2021, 20 de octubre de

http://www.scielo.org.mx/pdf/anda/v13n31/1870-0063-anda-13-31-00313.pdf.

Daicich, O. (2015). El nuevo cine argentino (1995-2010). Vinculación con la industria cultural cinematográfica local e internacional y la sociocultura contemporánea. Buenos Aires: Ediciones UNTDF.

Duarte, D. (2020, mayo-agosto). Las políticas culturales vistas desde la ciudadanía. Una exploración de experiencias de participación en las Usinas culturales (2008-2015). Revista Latinoamericana de Estudios en Cultura y Sociedad, 6(2). Recuperado el 2021, 20 de octubre de

https://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/download/1950/1267/7634.

Escobar, T. (2014). El mito del arte y el mito del pueblo. Cuestiones sobre arte popular. Buenos Aires: Ariel.

Guha, R. (2002). Las voces de la Historia y otros estudios subalternos. Barcelona: Editorial Crítica.

Gumucio, A. (Coord.) (2014). El cine comunitario en América Latina y el Caribe. Recuperado el 2021, 20 de octubre de

https://library.fes.de/pdf-files/bueros/la-comunicacion/10917.pdf.

Klimovsky, P. (2012). La producción audiovisual: entre el ‘arte y la industria’. ¿Qué podemos enseñar cuando enseñamos a realizar? Revista Toma Uno, 1, pp. 223-230. Recuperado el 2021, 20 de octubre de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/8582.

Molfetta, A. (Comp.) (2017). Cine comunitario argentino. Mapeos, experiencias y ensayos: 2005-2015. Recuperado el 2021, 20 de octubre de https://www.teseopress.com/cinecomunitarioargentino/.

Pritsch, F. (2019). Cine y subalternidad en el Río de la Plata del nuevo milenio (2000-2015) [tesis de Maestría, Universidad de la República]. Montevideo, Uruguay.

Radakovich, R. (Coord.) (2014). Industrias creativas innovadoras. El cine nacional de la década. Montevideo: Universidad de la República/Instituto del Cine y el Audiovisual del Uruguay.

Remedi, G. (2021). La cultura popular en problemas. Incursiones críticas en la esfera pública plebeya. Montevideo: Zona Editorial.

Siragusa, C. (2013). Pedagogía [de la] [en] experimentación: reflexiones acerca de la enseñanza de la investigación/creación audiovisual. Toma Uno, (2), pp. 177-188. Recuperado el 2021, 20 de octubre de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/9336.

Siragusa, C. (2017). Taller-de-Cine y Cine-Taller. Jugar con las palabras para construir cine(s). En A. Molfetta (Coord.), Cine comunitario argentino. Mapeos, experiencias y ensayos: 2005-2015 (pp. 217-244). Recuperado el 2021, 20 de octubre de https://www.teseopress.com/cinecomunitarioargentino/chapter/taller-de-cine-y-cine-taller-jugar-con-las-palabras-para-construir-cines-2/.

Stevenazzi, F. y Tommasino, H. (2017). Universidad e integralidad, algunas reflexiones sobre procesos de búsqueda y transformación. En C. Santos et al., Fronteras universitarias en el Mercosur: debates sobre la evaluación en prácticas en extensión (pp. 55-71). Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. Recuperado el 2021, 20 de octubre de http://www.extension.fmed.edu.uy/sites/www.extension.fmed.edu.uy/files/2017.10.26%20Fronteras%20Libro.pdf .

Sutz, J. (2011). La integralidad de las funciones universitarias como espacio de preguntas recíprocas. En R. Arocena et al., Integralidad: tensiones y perspectivas. Cuadernos de Extensión, nº 1 (pp. 43-60). Montevideo: Universidad de la República. Recuperado el 2021, 20 de octubre de

https://www.extension.udelar.edu.uy/wp-content/uploads/2017/11/Cuaderno-n%C2%B01-integralidad.pdf.

Zavala, D. (2016). Documental participativo como herramienta de agencia cultural: El Salto, un caso de estudio. Revista Científica de Información y Comunicación, 13, pp. 235-261. Recuperado el 2021, 20 de octubre de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6103536.

Betarte, S. (Dir.) (2017). Tracción a sangre [largometraje documental]. Uruguay: Montelona Cine.

Cano, A. (Dir.) (2012). El Bella Vista [largometraje documental]. Uruguay-Alemania: Alicia Cano Films, MJ Producciones.

Cano, A. y Cuba, L. (Dirs.) (2018). Locura al aire [largometraje documental]. Uruguay: Mutante Cine, La Maroma Producciones.

Elola, V. (Dir.) (2013). Desde adentro [largometraje documental]. Uruguay: MJ Producciones.

Flores, A. (Dir.) (2018). Los olvidados [largometraje documental]. Uruguay: Trapecistas Prod.

Garay, A. (Dir.) (2011). El casamiento [largometraje documental]. Uruguay-Argentina: Guazú Media.

Mazza, E. (Dir.) (2016). Nueva Venecia [largometraje documental]. Uruguay-Colombia-México: Passaparola Films, MartFilms, Making Docs.

Pritsch, F. (Dir.) (2014). Cometas sobre los muros [largometraje documental]. Uruguay: La Criatura Fílmica.

Published

2021-11-01

How to Cite

Pritsch Armesto, F. (2021). Participatory Audiovisual Creation. Learn cinema from mediation. Toma Uno, (9). https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35794

ARK