La Ciénaga: a Martelian political view that emphasizes the sound

Authors

  • Ana-Inés Echenique Universidad Nacional de Salta

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35791

Keywords:

Lucrecia Martel, La Ciénaga, sound, representations, political view

Abstract

Lucrecia Martel’s political views focuses both hegemonic representations and subaltern representations made invisible by that social discourse that reproduces common sense. This article will seek to analyze the soundtrack of the film La Ciénaga to account for how it operates when deconstructing established and predetermined meanings; focusing attention on the perceptual transformations operated by sound and the different levels of meaning production.

These potentialities of sound that filmmaker finds in the sound allow denaturing, making sense slides, through operations (implosion/abduction) in her filmic stories; in them, ways of looking are built that make visible what is not said in social, cultural and political conflicts from differentiated and differentiating matrices. This politics of the view of the filmmaker proposes other ways of knowing and perceiving.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana-Inés Echenique, Universidad Nacional de Salta

Doctora en Comunicación Social, Magister en Antropología Social, Licenciada en Comunicación Social. Profesora Adjunta a cargo de Teoría y Práctica de TV y Teoría y Práctica de Cine y Video de la carrera de Comunicación, Facultad de Humanidades, UNSa. Coordinadora del Laboratorio de Producción Audiovisual Experimental de la Facultad de Humanidades, Investigadora del Consejo de Investigación de la Universidad de Salta e integrante del Instituto de Comunicación Política y Sociedad.

References

Aidelman, N. y De Lucas, G. (Comps.) (2010). Jean-Luc Godard. Pensar entre imágenes. Conversaciones, entrevistas, presentaciones y otros fragmentos. Barcelona: Intermedio.

Altman, R. (1992). Introduction: Four and Half Film Fallacies. En R. Altman (Ed.), Sound Theory Practice (pp. 5-45). New York: Routledge.

Arancibia, V. (2015). Nación y puja distributiva en el campo audiovisual. Identidades, memorias y representaciones sociales en la producción cinematográfica y televisiva del NOA (2003-2013). [Tesis Doctoral, Universidad Nacional de la Plata]. La Plata, Argentina.

Berger, J. (2010). Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili.

Chion, M. (2004). La voz en el cine. Madrid: Cátedra.

Cuevas, E. (2001). Focalización en los relatos audiovisuales. Trípodos, 11, pp. 123- 136.

Correspondencias (2018). Laberinto en el oído. Entrevista a Lucrecia Martel. Sonorama, 5. Recuperado el 2021, 15 de octubre de http://correspondenciascine.com/2018/05/laberinto-en-el-oido-entrevista-a-lucrecia-martel/.

Deleuze, G. (1987). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidos.

Echenique, A. (2020). La “salteñidad” puesta en foco. Sujetos, miradas, discursos e identidades en la producción audiovisual de Salta (2001- 2013) [Tesis Doctoral, Universidad Nacional de Córdoba]. Córdoba, Argentina. Recuperado de https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/18108.

Gaudreault, A. y Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Cine y narratología. Madrid: Paidós.

Koch, T. (2019). La presidenta del jurado de Venecia: “No iré a la proyección de gala de Polanski”. El País. Recuperado el 2021, 15 de octubre de https://elpais.com/cultura/2019/08/28/actualidad/1566992342_141514.html.

Martel, L. (2013). Taller sobre sonido y narrativa. Ficção Viva II. Curitiba: Cinemateca de Curitiba. Recuperado de http://www.ficcaoviva.com/files/texto-martel.pdf.

Lucrecia Martel, contra el feminismo de los superhéroes (2019, 8 de junio). Clarín Recuperado el 2021, 15 de octubre de www.clarin.com/espectaculos/cine/lucrecia-martel-feminismo-superheroes_0_CiPqmYSbq.html.

Link D. (2001) Tres Mujeres. Página 12, suplemento Radar. Recuperado el 2021, 15 de octubre de https://www.pagina12.com.ar/2001/suple/Radar/01-03/01-03-18/nota1.htm.

Oubiña, D. (2007). Estudio Crítico sobre La Ciénaga: entrevista a Lucrecia Martel. Buenos Aires: Picnic Editorial.

Oubiña, D. (2014). Un realismo negligente. El cine de Lucrecia Martel. En P. Bettendorff y A. Pérez Rial (Eds.), Tránsitos de la mirada. Mujeres que hacen cine (pp. 69-83). Buenos Aires: Libraria.

Sánchez Villareal, F. (2018). Mis películas también están en el terreno de lo inútil: Lucrecia Martel. Vice, (8). Recuperado el 2021, 15 de octubre de https://www.vice.com/es/article/43bv4n/mis-peliculas-tambien-estan-en-el-terreno-de-lo-inutil-lucrecia-martel.

Sedeño, A. M. (2011). Contra el concepto de autoría fílmica: cine opensource, cine colaborativo, cine sin autor. En Actas III Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, Universidad de La Laguna.La Laguna, España.

Simón, G. (Dir.) (2012). El vocabulario de Roland Barthes. Córdoba: Comunicarte.

Taubin, A. (2001, 2 de octubre). Temples of the Familiar. The Village Voice. Recuperado el 2021, 15 de cotubre de https://www.villagevoice.com/2001/10/02/temples-of-the-familiar/.

Varea, F. (2008). David Oubiña: El cine de Martel demuestra que lo siniestro está en lo cotidiano. Espacio Cine. Recuperado el 2021, 15 de octubre de https://espaciocine.wordpress.com/2008/12/05/david-oubina/.

Yagüe, P. (2018). Engendros. Buenos Aires: Hecho atómico ediciones.

Yemayel, M. (2018, 3 de junio). El ojo extraterrestre. Gatopardo. Recuperado el 2021, 15 de octubre de https://gatopardo.com/reportajes/entrevista-lucrecia-martel/.

Martel L. (Dir.). (1995). Rey Muerto [cortometraje]. Argentina: Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales (INCAA).

Martel L. (Dir.). (2001). La Ciénaga. [Largometraje]. Argentina: Wanda Visión S.A., Películas 4k, Code Red, Cuatro Cabezas, TS Producciones.

Published

2021-11-01

How to Cite

Echenique, A.-I. (2021). La Ciénaga: a Martelian political view that emphasizes the sound. Toma Uno, (9). https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35791

ARK