Cinema as “nucleus of political action” in Los hijos de Fierro by Fernando Solanas

Authors

  • Daniela Oulego Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35789

Keywords:

militant cinema, Liberation Film Group, Martin Fierro, peronism, popular memory

Abstract

In an article published in the magazine Third World Cinema in 1969 the filmmakers Fernando Solanas and Octavio Getino —members of the Liberation Film Group— criticized the movie Martín Fierro directed by Leopoldo Torre Nilsson (1968) for establishing a distorted view of history that eliminated the presence of masses in line with the ideological interests of the military government. On the contrary, the transposition Los hijos de Fierro (1972-75) by Fernando Solanas intended to distance itself from the movie by Torre Nilsson through the inclusion of people in a political rereading that proposed an analogy between the literary work and the peronist resistance.

Because of this, the aim of the present paper is to study in the film Los hijos de Fierro by Solanas the use of literature in militant cinema for political practice. For that reason, it’ll investigate the figure of the gaucho Martín Fierro as representative of people (Marechal, 1998), integrated by “the sons of Fierro” (Astrada, 2006). Besides, the analysis will focus on the role of militant cinema as “nucleus of political action” (González, 2007) which politically committed actions produced effects on the same history that it was telling in an audiovisual way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Oulego, Universidad de Buenos Aires

Licenciada y Profesora en Artes por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Doctoranda en Historia y Teoría de las Artes en la misma institución y Ayudante de primera en la cátedra “Literatura en las Artes Audiovisuales y Performáticas” de la carrera de Artes (UBA). Integra el UBACyT “Relecturas míticas en las artes argentinas de los siglos XX y XXI. Cruces entre las artes y la literatura” (FFyL, UBA).

References

Adamovsky, E. (2019). El gaucho indómito. De Martín Fierro a Perón, el emblema imposible de una nación desgarrada. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Amado, A. (2009). La imagen justa: cine argentino y política (1980-2007). Buenos Aires: Colihue.

Astrada, C. (2006). El mito gaucho. Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Bernini, E. (2002). Hacia 1973. Ficciones para la política. Kilómetro 111, 3, pp. 73-89.

Bernini, E. (2010). Las transposiciones. Una introducción. El Matadero. Revista crítica de literatura argentina, 7, pp. 5-12.

Echeverría, E. (1963). La cautiva. El matadero. Buenos Aires: Kapelusz.

González, H. (2007). Restos pampeanos. Ciencia, ensayo y política en la cultura argentina del siglo XX. Buenos Aires: Colihue.

Hernández, J. (2015). Martín Fierro. Buenos Aires: Colihue.

Jauretche, A. (1957). Los profetas del Odio y la Yapa (La colonización pedagógica). Buenos Aires: Peña Lillo.

Karush, M. (2013). Cultura de clase. Radio y cine en la creación de una Argentina dividida (1920-1946). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ariel.

Kriger, C. (2009). Cine y peronismo: el Estado en escena. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Ludmer, J. (2012). El género gauchesco. Un tratado sobre la patria. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Lusnich, A. (2005). El cine criollista-histórico. En C. España (Dir.), Cine argentino. Modernidad y vanguardias II (1957/1983) (pp. 410-419). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Marechal, L. (1998). Simbolismos del Martín Fierro. En Obras Completas V. Los cuentos y otros escritos (pp. 166-172). Buenos Aires: Perfil.

Perón, E. (1951). La razón de mi vida. Buenos Aires: Peuser.

Prieto, A. (2006). El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Romano, E. (1991). Literatura/Cine Argentinos sobre la(s) frontera(s). Buenos Aires: Catálogos.

Solanas, F. y Getino, O. (1973). Cine, cultura y descolonización. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Tranchini, E. (1999). El cine argentino y la construcción de un imaginario criollista. En El cine argentino y su aporte a la identidad nacional (pp. 101-173). Buenos Aires: FAIGA.

Trímboli, J. (2010). Cine Liberación y el revisionismo histórico. Apuntes sobre el uso del pasado en La hora de los hornos y Los hijos de Fierro. El Matadero. Revista crítica de literatura argentina, 7, pp. 145-159.

Wolf, S. (2001). Cine/Literatura. Ritos de pasaje. Buenos Aires: Paidós.

Cedrón, J. (Dir.) (1973). Operación masacre [largometraje]. Argentina: Jorge Cedrón.

Pappier, R. (Dir.) (1950). Payadas del tiempo nuevo [cortometraje]. Argentina: Presidencia de la Nación.

Solanas, F. (Dir.) (1972-75). Los hijos de Fierro [largometraje]. Argentina: Tercine.

Solanas, F. y Getino, O. (Dirs.) (1973). La hora de los hornos [documental]. Argentina: Grupo Cine Liberación y Solanas Productions.

Torre Nilsson, L. (Dir.) (1968). Martín Fierro [largometraje]. Argentina: Leopoldo Torre Nilsson.

Published

2021-11-01

How to Cite

Oulego, D. (2021). Cinema as “nucleus of political action” in Los hijos de Fierro by Fernando Solanas. Toma Uno, (9). https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35789

ARK