Visible ties. Political projections of the family in contemporary Argentine cinema

Authors

  • Marcos Zangrandi Universidad de Buenos Aires / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET)

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n8.2020.30789

Keywords:

family, argentinian cinema, contemporary cinema, gender, sexualities

Abstract

This article studies the way in which many fictions of Argentine cinema frequently resorted to the figure of the family, no longer as an allegory, but literally, thus emphasizing the problem that runs through contemporary family binders, ties and montages. In this sense, these films dialogue with social and cultural changes produced in recent years, theoretical interventions around the concept of gender and activism of LGBTIQ + and feminists groups. In Argentina, the link of these fictions with the debates produced around the laws of Equal Marriage, Comprehensive Sex Education, Gender Identity and the project of Legal Abortion is unavoidable. From this displacement, it is possible to notice a turn in relation to the private / public axis that historically organized, not only the domestic order, but also the political dimension of distributed objects. In this case, the family problem (and its derivations: upbringing, kinship, patriarchal and sanguine order, pregnancy, corporality, desire, sexuality) crosses the private sphere, and is exposed to public light; in this process, it acquires an ostensible and renewed power. In accordance with this approach, the link between family construction in relation to rape, desire and sexuality is studied in the films Los sonámbulos, Un rubio and Fin de siglo.

__


ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22504524/kukahd0z3

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Zangrandi, Universidad de Buenos Aires / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET)

Marcos Zangrandi

Doctor en Ciencias Sociales e investigador de CONICET del Instituto de Literatura Hispanoamericana (Universidad de Buenos Aires). Se desempeña como docente en la Universidad Nacional de las Artes y en la Universidad Nacional de San Martín. Publicó numerosos artículos sobre la literatura y el cine argentinos del siglo XX. Compiló los libros La Ciudad Viva (2009), Pedro Pago (David Viñas). Policiales por encargo (2011) y Montajes y derivas de lo gótico en la literatura argentina (2020). En 2017 publicó el volumen Familias póstumas. Literatura argentina, fuego, peronismo.

URL: https://www.conicet.gov.ar/new_scp/detalle.php?keywords=&id=28596&datos_academicos=yes

References

Aguilar, G. (2010). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos.

Butler, J. (2006). Deshacer el género. Barcelona: Paidós.

Eribon, D. (2001). Reflexiones sobre la cuestión gay. Barcelona: Anagrama.

Gamerro, C. (2007). Julio Cortázar, inventor del peronismo. En Korn, Guillermo (comp.). El peronismo clásico (1945-1955) Descamisados, gorilas y contreras (pp. 44-57). Buenos Aires: Paradiso.

Giorgi, G. (2004). Sueños de exterminio. Homosexualidad y representación en la literatura argentina contemporánea. Rosario: Beatriz Viterbo.

Goldar, E. (1971). El peronismo en la literatura argentina. Buenos Aires: Freeland.

Kriger, C. (2009). Cine y peronismo. El estado en escena. Buenos Aires: Siglo XXI.

Laera, A. (2010). Para una historia de la literatura argentina: orígenes, repeticiones, revanchas. Prismas. Revista de historia intelectual, n° 14, UNQ, pp. 163- 169.

Ludmer, J. (2010). Aquí América Latina. Una especulación. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Melo, A. (coord.) (2008). Otras historias de amor. Gays, lesbianas y travestis en el cine argentino. Buenos Aires: LEA.

Muñoz, J. E. (2020). Utopía queer. El entonces y allí de la futuridad antinormativa. Buenos Aires: Caja Negra.

Roudinesco, E. (2010). La familia en desorden. Buenos Aires: FCE.

Sebreli, Juan José (1964). Buenos Aires, vida cotidiana y alienación. Buenos Aires: Siglo XX.

Vigarello, G. (1999). Historia de la violación. Siglos XVI- XX. Madrid: Cátedra.

Zangrandi, M. (2016). Familias póstumas. Literatura argentina, fuego, peronismo. Buenos Aires: Godot.

Filmografía -------------------------------------------------------------------------

Ávila, B. (director). (2012). Infancia clandestina [largometraje]. Argentina- España- Brasil: Habitación 1520 Producciones, Historias Cinematográficas, Antártida, Academia de Filmes.

Ayala, F. (director). (1963). Paula cautiva [largometraje]. Argentina: Aries.

Berger, M. (director). (2019). Un rubio [largometraje]. Argentina: Universidad del Cine.

Bendesky, M. (director). (2019). Los miembros de la familia [largometraje]. Argentina: Varsovia, Volpe Films.

Carri, A. (directora). (2003). Los rubios [largometraje documental]. Argentina- Estados Unidos: Cine Ojo.

Castro, E. (director). (2019). Familia [Familia]. Argentina: El Pampero Cine.

Castro, L. (director). (2019). Fin de siglo [largometraje]. Argentina: JW Productions.

Cedrón, L. (directora). (2008). Cordero de Dios [largometraje]. Argentina- Francia: Goa Films, Les Films d'Ici, Lita Stantic Producciones.

Dawi, E. (director). (1985). Adiós, Roberto [largometraje]. Argentina: Dawi Producciones.

De Zavalía, A. (director). (1949). De padre desconocido [largometraje]. Argentina: Artistas Argentinos Asociados.

Favio, L. (director). (1965). Crónica de un niño solo [largometraje]. Argentina: Real Films.

García Blaya, A. (directora). (2019). Las buenas intenciones [largometraje]. Argentina: Bla Bla Cine, Nos, Tarea Fina, INCAA.

Gimelberg, D. (director). (2019). Los adoptantes [largometraje]. Argentina: Duermevela, Oh My Gomez! Films, Non Stop.

Hernández, P. (directora). (2019). Los sonámbulos [largometraje]. Argentina- Uruguay: Tarea Fina, Oriental Films, INCAA.

Katz, A. (directora). (2015). Mi amiga del parque [largometraje]. Argentina- Uruguay: Campo Cine, 23-24 Audiovisual, Mutante Cine, Río Rojo Contenidos.

Katz, A. (directora). (2018). Sueño Florianópolis [largometraje]. Argentina- Brasil- Francia: Bellota Films, El Campo Cine, Groch Filmes, Laura Cine, Pródigo.

Martel, L. (directora). (2008). La mujer sin cabeza [largometraje]. Argentina- Francia- Italia- España: Aquafilms, El Deseo, Slot Machine, Teodora Film, R&C Produzioni.

Martínez Suárez, J. (director). (1962). Dar la cara [largometraje]. Argentina: Productora América Nuestra.

Mitre, S. (director) (director). Paulina [largometraje]. Argentina- Brasil- Francia: La Unión de los Ríos, Lita Stantic, Telefé.

Mumenthaler, M. (directora). (2011). Abrir puertas y ventanas [largometraje]. Argentina- Holanda- Suiza: Ruda Cine, Alina Film, INCAA, Fortuna Films, Waterland, RTS, Bordu films, The Film Kitchen.

Ortíz de Zárate, A. (director). (1986). Otra historia de amor [largometraje]. Argentina: Muruzeta Producciones.

Paula, R. (directora). (2019). De nuevo otra vez [largometraje]. Argentina: Varsovia Films.

Prividera, N. (director). (2007). M [largometraje documental]. Argentina: Trivial.

Puenzo, L. (director). (1985). La historia oficial [largometraje]. Argentina: Historias Cinematográficas, Cinemanía, Progress Communications.

Radusky, E. y Toscano, A. (directores) (2013). Los dueños [largometraje]. Argentina: ECT, INCAA, TyPA.

Rinaldi, C. (director). (1949). La cuna vacía [largometraje]. Argentina: Artistas Argentinos Asociados.

Roqué, M. I. (directora). (2004). Papá Iván [largometraje documental]. Argentina- México: CCC, Zafra.

Solanas, F. (director). (1972). Los hijos de Fierro [largometraje]. Argentina- Alemania- Francia: Tercine, Little Bear, Telepool, WDR.

Tinayre, D. (director). (1952). Deshonra [largometraje]. Argentina: Interamericana, Mapol Film.

Tinayre, D. (director). (1964). Extraña ternura [largometraje]. Argentina: Argentina Sono Film, Daniel Tinayre.

Tinayre, D. (director). (1960). La patota [largometraje]. Argentina: Argentina Sono Film.

Torre Nilsson, L. (director). (1956). El protegido [largometraje]. Argentina: Cinematográfica General Belgrano.

Torre Nilsson, L. (director). (1958). El secuestrador [largometraje]. Argentina: Argentina Sono Film.

Torre Nilsson, L. (director). (1960). Fin de fiesta [largometraje]. Argentina: Ángel Producciones.

Torre Nilsson, L. (director). (1956). La casa del ángel [largometraje]. Argentina: Argentina Sono Film.

Torre Nilsson, L. (director). (1963). La terraza [largometraje]. Argentina: Germán Szulem.

Published

2020-11-01

How to Cite

Zangrandi, M. (2020). Visible ties. Political projections of the family in contemporary Argentine cinema. Toma Uno, (8). https://doi.org/10.55442/tomauno.n8.2020.30789