New aesthetics of pleasure: Figurations of female desire in Contemporary Argentine Cinema

Authors

  • Ana Marina Gamba Katholieke Universiteit Leuven

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n8.2020.30787

Keywords:

queer cinema, argentine cinema, feminist film theory, visual pleasure, female desire

Abstract

Establishing a dialogue with different debates that the feminist movements in Argentina have put forward in recent years, there has been an emergence of cinematographic productions that bare in common the fact that they explore an aesthetic of sexuality that breaks with the classic structures of visual pleasure in cinema. In the present article, we intend to advance in the analysis of two deeply different films, with heterogeneous circulation contexts. Despite their differences, we argue, they share the problematization of the construction of erotic visual narratives as one of their main features. Two main problems will guide the study of the films Desearás al hombre de tu hermana (2017) y Las hijas del fuego (2018), their aesthetic construction and the role that the idea of what is ‘natural’ has in the sexual experience, with the intention of recognizing the main features of the films’ discourse regarding female pleasure.

__

ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22504524/izjahjm3m

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Marina Gamba, Katholieke Universiteit Leuven

Ana Marina Gamba 

Licenciada en Letras por la Universidad de Buenos Aires, tiene un Máster en Estudios culturales y otro en Estudios iberoamericanos por la Katholieke Universiteit Leuven, Bélgica. Actualmente se desempeña como ayudante del departamento de hispanística de dicha universidad.

References

Aguilar, G (2006) Otros Mundos: Ensayos Sobre El Nuevo Cine Argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos Editor

Amado, A y Dominguez, N. (comp) (2004) Lazos de Familia: Herencias, Cuerpos, Ficciones. Buenos Aires: Paidós Ibérica.

Amado, A (2013) La Imagen Justa: Cine Argentino Y Política, 1980-2007. Buenos Aires: Colihue.

Bettendorf, P. y Pérez Rial, A.(2014). Imagen y percepción. La apuesta por un realismo sinestésico en el Nuevo Cine Argentino realizado por mujeres, Cinemás d’Amerique Latine, Vol. 22.

Brey, I (2020) Le regard fémenin, une révolution à l’écran. París: Éditions de l’Olivier.

Butler, J (1990) Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Nueva York: Routledge.

Butler, J. (2006). Imitation and gender insubordination. En Storey, J. (Ed.) Cultural Theory and Popular Culture: A Reader. Essex: Pearson Education Limited.

Carri, A. (directora). (2018). Las hijas del fuego [largometraje]. Argentina: Gentil.

de Lauretis, T. (1987).Technologies of Gender. Indiana: Indiana University Press.

Elsaesser, T. (1987). Tales of Sound and Fury: Observations on the Family Melodrama. En Gledhill, C (Ed.) Home is where the heart is: studies in melodrama and the woman’s film. London: British Film Institute.

Gladhill, C. and Williams, L. (Eds) (2018) Melodrama Unbound: Across History, Media, and National Cultures. New York: Columbia University Press.

Kaplan, D. (director). (2017). Desearás al hombre de tu hermana [largometraje]. Argentina: Aleph Media, Corbelli Producciones y Visual Problem.

Kratje, J. (2013). El cuerpo y la sexualidad como locus de disputa. Aportes para una lectura crítica de las figuraciones fílmicas de las mujeres en el cine argentino. Papeles de trabajo, Año 7, Nº12.

Kuhn, A. (1982). Women's Pictures: Feminism and Cinema. Londres-Nueva York: Verso.

Lie, N (2017) The Latin American (Counter-) Road Movie and Ambivalent Modernity. Londres: Palgrave Macmillan.

Mennel, B. (2012), Queer Cinema: Schoolgirls, Vampires, and Gay Cowboys. Nueva York, Wallflower Press.

Milano, L. (2014). Usina Postporno, Disidencia sexual, arte y autogestión en la pospornografía. Buenos Aires: Título.

Molloy, M (2017) Queer-haptic aesthetics in the films of Lucrecia Martel and Albertina Carri. Studies in Spanish & Latin American Cinemas, Nº14.

Mulvey, L. Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, Vol. 16, Nº3.

Preciado, B (2002) Manifiesto contrasexual. Madrid: Opera prima.

Ruétalo, V. (2004). Temptations: Isabel Sarli exposed. Journal of Latin American Cultural Studies, Vol.13, N°1.

Shaw, D. (2016) Cine queer latinoamericano y las coproducciones europeas. En Lefere, R. y Lie, N. (Ed.) Nuevas perspectivas sobre la transnacionalidad del cine hispánico. Leiden: Brill-Rodopi.

Published

2020-11-01

How to Cite

Gamba, A. M. (2020). New aesthetics of pleasure: Figurations of female desire in Contemporary Argentine Cinema. Toma Uno, (8). https://doi.org/10.55442/tomauno.n8.2020.30787