Field inside and city outside: Julia Solomonoff´s cinema gender positions

Authors

  • Lucas Sebastián Martinelli Universidad de Buenos Aires / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET)

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n8.2020.30776

Keywords:

Argentinian cinema, Julia Solomonoff, Gender, Sexuality, Politics

Abstract

This essay analyzes the space incursions and the meanings of Julia Solomonoff's cinema to consider the aspects that a filmic perspective can grant to a certain politics of fictional bodies as a field of disputes and problems related to gender, sexuality and migration. Hermanas (2005), El último verano de la boyita (2009) y Nadie nos mira (2017) are feature films that propose special models to consider the forms of politics that cinema can assume regarding social issues and, in this way, extend the field of aesthetic towards a common implication.

__

ARK: http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s22504524/ps9f8n5s1

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Sebastián Martinelli, Universidad de Buenos Aires / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET)

Lucas Sebastián Martinelli

Doctor en Estudios de Género y licenciado en Artes por la Facultad de Filosofía
y Letras de la Universidad de Buenos Aires, investigador postdoctoral de Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET) (2019-2021).

References

Alcoba Laura (2008) La casa de los conejos. Buenos Aires, Edhasa,

Butler, Judith (2006). Vidas precarias. El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós.

Forastelli, Fabricio, (2018). “Narraciones de la igualdad en el cine LGBT argentino. Hawaii de Marco Berger y Esteros de Papu Curotto”. Revista Toma uno. N°6. ISSN N° 2313-9692 (Versión impresa) | ISSN N° 2250-4524 (Versión electrónica)

Halberstam, Jack. (2005) In a queer time and place. Transgender bodies, subcultural lives. New York: New York University Press.

Kratje, Julia (2019). Al margen del tiempo. Deseos, ritmos y atmósferas en el cine argentino. Buenos Aires: EUDEBA.

Martel, Frédéric (2014). Global gay. Cómo la revolución gay está cambiando el mundo. Madrid: Taurus.

Muñoz José Esteban, (2009). Cruising utopia. The then and there of queer futurity. New York: New York University Press.

Oberti, Alejandra, (2015). Las revolucionarias. Militancia, vida cotidiana y afectividad en los setenta. Buenos Aires, Edhasa.

Sabsay, Leticia (2011). Fronteras sexuales. Espacio urbano, cuerpos y ciudadanía. Buenos Aires: Paidós.

Smiraglia, Romina (2017). “La irrupción de lo queer: Cuerpos abyectos y eróticas disidentes en los márgenes del cine argentino contemporáneo” Revista InterAlia N°12. ISSN 1689-6637

Trerotola, Diego. (2008). “¡Ay!, metáforas punzantes. XXY: la diferencia entre el cine y la literatura” en Melo, Adrián. Otras historias de amor. Gays, lesbianas y travestis en el cine argentino. Buenos Aires: Lea.

Ávila, Benjamín (director) (2012). Infancia Clandestina [largometraje]. Argentina, España, Brasil: Habitación 1520 Producciones, Historias Cinematográficas, Antártida, Academia de Filmes.

Bechis, Marco (director) (1999). Garage Olimpo [largometraje]. Argentina, Italia, Francia: Paradis Films, Classic, Nisarga.

Carri, Albertina (directora) (2003). Los rubios [documental]. Argentina y Estados Unidos: FUC.

Piñeiro, Matías (director) (2016). Hermia y Helena [largometraje]. Argentina: Trapecio Cine.

Prividera, Nicolás (director) (2007). M [documental]. Argentina: INCAA.

Puenzo, Lucía (directora) (2007). XXY [largometraje]. Argentina, Francia, España: Wanda Visión, Pyramide Films, Historias Cinematográficas, Cinéfondation, Fonds Sud.

Solomonoff, Julia (directora) (1993). Un día con Ángela [cortometraje]. Argentina: INCAA.

Solomonoff, Julia (directora) (1998). Siestas [cortometraje]. Argentina: INCAA.

Solomonoff, Julia (directora) (2001). Scratch [cortometraje]. Estados Unidos.

Solomonoff, Julia (directora) (2005). Hermanas. [largometraje]. Argentina: Patagonik Film Group.

Solomonoff, Julia (directora) (2009). El último verano de la boyita. [largometraje]. Argentina: Travesia Productions, Domenica Films, El Deseo, Epicentre Films.

Solomonoff, Julia (directora) (2017). Nadie nos mira. [largometraje]. Argentina, Estados Unidos, Brasil, Colombia, España: Aleph Motion Pictures, CEPA Audiovisual, Epicentre Films, La Panda, Mad Love Film Factory, Miss Wasabi.

Stantic, Lita (directora) (1993). Un muro de silencio. [largometraje]. Argentina, México, Reino Unido: Aleph Cine S.A, Channel 4, IMCINE.

Zilnik, Zelimir (director) (2007). Kenedi is Getting Married [largometraje]. Serbia: Terra Film.

Published

2020-11-01

How to Cite

Martinelli, L. S. (2020). Field inside and city outside: Julia Solomonoff´s cinema gender positions. Toma Uno, (8). https://doi.org/10.55442/tomauno.n8.2020.30776