Some thoughts on the business model of Argentinian transmedia fiction Según Roxi in a convergent scenario

Authors

  • Claudia Chantal Arduini Amaya Universidad Nacional de Quilmes

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26202

Keywords:

transmedia, fiction, Argentina, business models, platforms

Abstract

The current scenario of convergence with multiple platforms allows the flowering of new ways of telling stories such as transmedia fiction narrative. Argentina, still does not present a considerable number of this type of fictional productions.

This article analyzes the business model of national transmedia fiction According to Roxi produced by La Maldita Entertainment. We start from the idea that developing a transmedia fiction project is expensive given the remarkable number of formats in which it distributes its history. Consequently, a medium producer such as that of Roxi will need to combine different financing and marketing methods that allow it, on the one hand, to sustain the transmedia universe and, on the other, make it economically profitable.

Throughout the article it was possible to confirm our initial hypothesis by using qualitative techniques such as description, in-depth interviews with Dolores Crivocapich (production assistant at La Maldita Entertainment) and Julieta Otero (one of the authors of the fiction) and the interpretation of the data collected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Chantal Arduini Amaya, Universidad Nacional de Quilmes

Licenciada en Comunicación Social por la Universidad Nacional de Quilmes. Diplomada en Metodologías de la Investigación en Ciencias Sociales por la Universidad de Ciencias Sociales y Empresariales.

Cursa la Especialización en Métodos y Técnicas de la Investigación Social en CLACSO y el Doctorado en Comunicación de la Universidad Nacional de La Plata.

Integra los proyectos de investigación "Observatorio de Ficción Televisiva en la TV Pública y Plataformas on demand estatales", dirigido por la Mg. Alejandra Nicolosi y "Observatorio de medios. Agendas, calidad informativa y procesos productivos en los principales medios del país" dirigido por la Dra. Natalia Aruguete.

Obtuvo las becas de Estímulo a las Vocaciones Científicas 2017 del Consejo Interuniversitario Nacional y en 2018 la de Formación inicial en la investigación para estudiantes en la etapa final de carrera de grado de la Secretaría de Investigaciones de la UNQ. Su lugar de trabajo es el Departamento de Ciencias Sociales de la UNQ.

References

Acuña Díaz, F. y Caloguerea Miranda, A. (2012). Guía para la producción y distribución de contenidos transmedia para múltiples plataformas. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Ascariz, J., Borchardt, J. y Negro, M. (2016). Transmediación, la expansión de los universos narrativos visuales/audiovisuales. VII Encuentro de Investigación en Periodismo y IV Foro de Investigadores en Diseño, Publicidad, Comunicación Social y Relaciones Públicas. Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales, CABA, Argentina.

Bellón Sánchez de la Blanca, T. (2012). Nuevos modelos narrativos. Ficción televisiva y transmediación. Madrid, España: Universidad Complutense de Madrid.

Carlón, M. y Scolari, C. (Comps.) (2009). El fin de los medios masivos. El comienzo de un debate. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Corona Rodríguez, M. (2016). ¿Cuándo es transmedia? Discusiones sobre lo transmedial de las narrativas. Ícono, 14(14), 30-48.

Costa Sánchez, C. (diciembre de 2013). Narrativas transmedia nativas: ventajas, elementos de la planificación de un proyecto audiovisual transmedia y estudio de caso. Historia y comunicación social, 18(número especial de diciembre), 561-574.

De Michele, V. y Oszust, L. (2014). Transmediación en la ficción argentina: la propuesta de Aliados. XVI Congreso de Red de Carreras de Comunicación Social y Periodismo. Universidad Nacional de La Matanza, San Justo, Argentina.

García Carrizo, J. y Heredero Díaz, O. (2015). Propuesta de un modelo genérico de análisis de la estructura de las narrativas transmedia. Ícono, 14(13), 260-285.

Guerrero, M. (2014). Webs televisivas y sus usuarios: un lugar para la narrativa transmedia. Los casos de Águila Roja y Juego de Tronos. Comunicación y Sociedad, (21), 239-267.

Jenkins, H. (2008). Cultura de convergencia. Barcelona, España: Paidós.

Lombardía, A. y Otero, J. (2013). Según Roxi: autobiografía de una madre incorrecta. Buenos Aires, Argentina: Grijalbo.

Lombardía, A. y Otero, J. (2017). Cómo ser la peor mamá del mundo. Buenos Aires, Argentina: Grijalbo.

Molpeceres, S. y Rodríguez, M. (febrero de 2014). La inserción del discurso del receptor en la narrativa transmedia: el ejemplo de las series de televisión de ficción. Historia y comunicación social, 19(número especial febrero), 31-42.

Orozco Gómez, G. (2000). La perspectiva cualitativa. En La investigación en Comunicación desde la perspectiva cualitativa (pp. 67-93). Guadalajara, México: UNLP-IMDEC.

Páez Triviño, A. (2016). Distribución online. Televisiones convergentes, intereses divergentes. En S. Marino (Comp.), El audiovisual ampliado: políticas públicas, innovaciones de mercado y tensiones regulatorias en la industria de la televisión argentina frente a la convergencia (pp. 1-21). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Universidad del Salvador.

Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona, España: Grupo Planeta.

Zelcer, M. (2016). Narrativas transmediáticas en la ficción seriada televisiva argentina. Letra. Imagen. Sonido, (15), 205-224.

Fuentes

Según Roxi (s/f). Facebook. Recuperado de https://www.facebook.com/segunroxi/

Según Roxi (s/f). Instagram. Recuperado de https://www.instagram.com/segunroxi

Según Roxi (s/f). Segunroxi.TV. Recuperado de https://www.segunroxi.TV

Según Roxi (s/f). Twitter. Recuperado de https://twitter.com/segunroxi

Según Roxi (s/f). YouTube. Recuperado de https://www.youtube.com/user/segunroxi

Filmografía

Mirvois, L. (Productor), Lombardía, A. (Directora) (2016). Según Roxi [serie de televisión]. Argentina: La Maldita Entertainment.

Published

2019-11-01

How to Cite

Arduini Amaya, C. C. (2019). Some thoughts on the business model of Argentinian transmedia fiction Según Roxi in a convergent scenario. Toma Uno, (7), 173–187. https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26202