The loneliness of the serial viewer: Notes on some characteristics of current spectatorial practices

Authors

  • Joaquín Ginés Universidad de la República

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26198

Keywords:

Bandersnatch, series, screens, spectatorial practices, loneliness

Abstract

This article gathers certain reflections on new ways of spectatoriality produced under the context of series’ watching on computers and other screen techonologies, that differ from television. These are understood as complex practices that affect and are affected by supports and production. Taking Bandersnatch, an episode from the series Black Mirror where the spectator is expected to take decisions to build their own story, as a departure point, we analyze firstly the blurry relation between the diegetic and extradiegetic universe. Secondly, we endeavor to explain how the spectator relates to universo by using gestures, physical contact with the screen and they show certain videogame player’s characteristics. Finally, it is noted that these kind of audiovisual products need a lonely spectator and this is a characteristic of new spectatorial practices, that problematize the presence of an other in the interaction between the spectator and the communicational product.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joaquín Ginés, Universidad de la República

Nacido en Montevideo, Uruguay, el 11 de marzo de 1994. Licenciado en Comunicación, graduado en la Facultad de Información y Comunicación de la Universidad de la República de Uruguay en 2018. Actualmente, colabora como docente ayudante (grado 1) en el departamento de Teorías y Metodologías en las asignaturas Seminario Fundamentos Lingüísticos de la Comunicación (a cargo de la Prof. Dra. Lisa Block de Behar) y Semiótica General (a cargo del Prof. Dr. Fernando Andacht). También forma parte del equipo de trabajo del proyecto de recuperación y digitalización del archivo cultural del pasado uruguayo, repositorio digital Anáforas (a cargo de la Prof. Dra. Block de Behar).

References

Bajtin, M. (1989 [1975]). Teoría y estética de la novela. Madrid, España: Taurus.

Block de Behar, L. (1994 [1984]). Una retórica del silencio. Funciones del lector y procedimientos de la lectura literaria. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno.

Block de Behar, L. (2009). Medios, pantallas y otros lugares comunes. Sobre cambios e intercambios verbales y visuales en tiempos mediáticos. Buenos Aires, Argentina: Katz Editores.

Brooker, C. (1 de diciembre de 2011). Charlie Brooker: The Dark Side of our Gadget Addiction. The Guardian. Recuperado de https://www.theguardian.com/technology/2011/dec/01/charlie-brooker-dark-side-gadget-addiction-black-mirror

Cassirer, E. (1944). An Essay on Man. An Introduction to a Philosophy of Human Culture. New York, USA: Yale University Press.

El Tiempo (28 de diciembre de 2018). Los creadores de Black Mirror hablan de 'Bandersnatch'. [Archivo de video]. YouTube. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=Mgt8cGjRMsY

Gubern, R. (1996). Del bisonte a la realidad virtual. La escena y el laberinto. Barcelona, España: Anagrama.

Passolini, P. P. (2006 [1965-1971]). Cinema. El cine como semiología de la realidad. México D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México.

Saussure, F. (1995 [1916]). Cours de linguistique générale. Paris, France: Payot & Rivages.

Slade, D. (Director) (2018). Black Mirror: Bandersnatch. [serie interactiva]. Reino Unido: Netflix.

Published

2019-11-01

How to Cite

Ginés, J. (2019). The loneliness of the serial viewer: Notes on some characteristics of current spectatorial practices. Toma Uno, (7), 109–118. https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26198