Have you ever questioned the nature of your temporality? About Westworld and the meaning of time in TV series

Authors

  • Ariel Gómez Ponce Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26193

Keywords:

TV series, cyclic time, Yuri Lotman, cultural semiotics, freedom

Abstract

We will analyze Westworld (HBO, 2016), story that allow us to exemplify how current series are working on interesting temporal disintegrations. In a special way, this will be seen through recurrence to a cyclical time, a category developed by Yuri Lotman's semiotics in order to explain the iterative, imperfect and timeless character in certain mythical texts. However, cyclicity concern a deeper semiotic mechanics, logic productive to evaluate the way in which cultural and textual systems organize their memories and model an understanding of humanity. Therefore, we will try to sketch a theoretical proposal in order to approach a methodical application and to account for some reasons of its relevance to read productions of meaning in the temporal configurations of some recent series. In this sense, Westworld functions as a representative text, an effective narration to elucidate that, behind the formal and argumental inclusion of this temporality, there is a strong questioning about the nature of freedom and the human condition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ariel Gómez Ponce, Universidad Nacional de Córdoba

Doctor en Semiótica y Profesor en Español como Lengua Materna y Lengua Extranjera por la Universidad Nacional de Córdoba. Actualmente, se desempeña como Profesor asistente en el Centro de Estudios Avanzados (Facultad de Ciencias Sociales, UNC) y como becario posdoctoral CONICET. En reuniones científicas, como también en artículos y en su libro Depredadores. Fronteras de lo humano y series de TV (2017), se dedica al análisis de series televisivas desde la semiótica de la cultura (Lotman, Bakhtin).

References

Arán, P. y Barei, S. N. (2005). Texto/Memoria/Cultura. El pensamiento de Iuri Lotman. Córdoba, Argentina: El Espejo.

Barei, S. N. y Ammann, B. (1988). Literatura e industria cultural. Del folletín al best-seller. Córdoba, Argentina: Alción.

Carrión, J. (2014). Teleshakespeare. Las series en serio. Buenos Aires, Argentina: Interzona.

Cascajosa Virino, C. (2016). La nueva edad dorada de la televisión norteamericana. Secuencias, (39), 7-31.

Eco, U. (1990). Introduction. En Y. Lotman, The Universe of the Mind (pp. 7-13). London, England: Tauris & Co.

Eco, U. (1994). Seis paseos por los bosques narrativos. Barcelona, España: Lumen.

Eliade, M. (1972). El mito del eterno retorno. Madrid, España: Alianza.

Foucault, M. (2014). Las redes de poder. Buenos Aires, Argentina: Prometo.

Gómez Ponce, A. (2017). Depredadores. Fronteras de lo humano y series de TV. Córdoba, Argentina: Babel.

Gómez Ponce, A. (2018a). Vistas del pasado. Las series televisivas después del 11-S. Animus. Revista Interamericana de Comunicação Mediática, 17(34), 247-265.

Gómez Ponce, A. (2018b). En la bordura de los instintos. Sobre los textos del arte y las fronteras con lo animal en la semiótica de Yuri Lotman. En S. N. Barei y A. Gómez Ponce (Comps.), Lecciones sobre la cultura y las formas de la vida. Encuentro Córdoba-Tartu (pp. 141-160). Córdoba, Argentina: CEA.

Gómez Ponce, A. (2018c). Versiones y conversiones del asesino serial. Escenas del museo gótico en The Fall. 452°F. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (19), 114-132.

Gómez Redondo, F. (2008). Manual de crítica literaria contemporánea. Madrid, España: Castalia Universidad.

Lotman, Y. (1990). The Universe of the Mind. London, England: Tauris & Co.

Lotman, Y. (1998 [1992]) La Semiosfera II. Madrid, España: Cátedra.

Lotman, Y. (1999). Cultura y explosión. Barcelona, España: Edhasa.

Sánchez Navarro, J. (2006). Narrativa audiovisual. Barcelona, España: UOC.

Sarlo, B. (1993). Modernidad y después: la cultura en situación de hegemonía massmediática. Alteridades, 3(5), 51-58.

Toporov, V. (2002). Ciclicidad. En R. Acosta (Ed.), El árbol del mundo. Diccionario de imágenes, símbolos y términos mitológicos (pp. 114-117). La Habana, Cuba: Casa de las América / Criterios.

Filmografía

Nolan, J. y Joy, L. (creadores), Martin, C. (productora) (2016). Westworld [serie de televisión]. Estados Unidos: HBO, Kilter Films.

Published

2019-11-01

How to Cite

Gómez Ponce, A. (2019). Have you ever questioned the nature of your temporality? About Westworld and the meaning of time in TV series. Toma Uno, (7), 67–86. https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26193