What will they live of?

Authors

  • Pedro Ernesto Sorrentino Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n6.2018.20908

Keywords:

Cinematic awards, Latin America, Production, Increase, Film Schools

Abstract

Contemplating the enormous social, economic and technological changes in the field of cultural industries and, specifically, in the production and audiovisual consumption occurred during the last three decades, surely there should be very few surprised that someone expresses his vocation to study a career linked to audiovisuals. But how to dimension this change?. Here we propose to inquire about some data of that growth in Latin America, taking as a comparative reference data of cinematographic production during the last two decades in relation to the proliferation of film schools in four countries of the region: Argentina, Brazil, Chile and Mexico . At the same time, putting in relation the increase of the cinematographic production during the period and the international recognitions to the films of directors arisen from schools of cinema in two of the most recognized awards events: the Oscar prizes and the Festival of Cannes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Ernesto Sorrentino, Universidad Nacional de Córdoba

Es Licenciado en Cine y TV por la Universidad Nacional de Córdoba, Magister en Comunicación por la Universidad Internacional de Andalucía y Diploma en Estudios Avanzados por la Universidad Autónoma de Barcelona. Se desempeña como Profesor Titular de “Cine y Televisión Argentina y Latinoamericana e Historia del Cine” en el Departamento de Cine y TV de la Facultad de Artes de la UNC. Investiga y publica artículos sobre temas de producción, historia y estética del audiovisual. Es miembro de la Asociación Argentina de Estudios sobre Cine y Audiovisual.

References

García, P.L (1991). Escuela de Cine y Televisión (Tesis para obtener el título de arquitecta). UNAM. TESISUNAMA. http://132.248.9.195/pmig2016/0176713/Index.html. México DF.

Goity, E. (1994). “Enseñanza cinematográfica”, en C. España (Ed.) Cine Argentino en democracia 1983-1993. Fondo Nacional de las Artes. Buenos Aires.

Paranaguá, P.A. (2015). “Memoria e historia del cine en América Latina”, en A. de los Reyes García-Rojas y D. M.J. Wood. (Eds.), Cine mudo latinoamericano. Inicios, nación, vanguardias y transición. Universidad Nacional Autónoma de México - Instituto de Investigaciones Estéticas. México.

Rodrigues Silva, L. (2012). O cinema digital e seus impactos na formaçao en cinema e audiovisual (Tesis de Doctorado). Escola de Comunicaçöes e Artes da Universidade de Säo Paulo. Säo Paulo.

Valdés, M. (2016). “La enseñanza del cine como política empresarial”, en Cine Documental Nº 14. ISSN 1852 - 699 (http://revista.cinedocumental.com.ar/la-ensenanza-del-cine-como-politica-empresarial/#_edn2)

Published

2018-11-01

How to Cite

Sorrentino, P. E. (2018). What will they live of?. Toma Uno, (6), 205–219. https://doi.org/10.55442/tomauno.n6.2018.20908