Looking and Listening. Haptic Perception and Sensorial Narrative in Gustavo Fontán’s El limonero real

Authors

  • Irene Depetris Chauvin Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n6.2018.20902

Keywords:

Gustavo Fontán, Juan José Saer, Literature and Cinema, Haptic Dimension

Abstract

This article analyzes the modes in which Gustavo Fontán’s El limonero real (2016) departs from a fluvial literary tradition but manages to paint the Paraná river by exploring the relationships between subject and landscape through the sensorial dimensions of cinema. El limonero real propose a perceptive and aesthetic intensification in order to find a new sense of experience that allows redrawing the affective geography of the Argentine coastline. In this sensorial and affective exploration of the real, the film focuses on a haptic visuality, more tactile than optical, as well as on a haptic listening (Marks, 2000, Bruno, 2010). This creates an ambiguous visual and sound perception that allows, thus, to redefine the perceptive experiences of the literary sources that inspired Fontán’s filmic project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irene Depetris Chauvin, Universidad de Buenos Aires

Graduada de Historia por la Universidad de Buenos Aires (2002), Magister en Literatura Latinoamericana (2006) y Doctora en Romance Studies y Visual Studies por la Universidad de Cornell (2011). Es investigadora Adjunta en el CONICET y miembro del “Seminario sobre Género, Afectos y Política”. Ha publicado artículos sobre las relaciones entre juventud y cultura de mercado en el cine y la narrativa de los 90’, sobre bandas de sonido y sobre imaginarios geográficos y políticas de la memoria en el cine y las artes visuales. Está finalizando el manuscrito de un estudio sobre los vínculos entre espacio y afectividad que atiende a las relaciones entre paisaje, mapa e itinerario en películas argentinas, brasileñas y chilenas de la última década e iniciando dos nuevos proyectos: sobre cine y espacio urbano y sobre usos afectivos y políticas de la música en el cine contemporáneo. Tiene dos libros en prensa: Más allá del mapa. Imaginarios geográficos en la literatura y el arte latinoamericano reciente. Universidad Alberto Hurtado, Chile, 2018 (Autoría, edición y curaduría visual en colaboración con Macarena Urzúa) y Afectos, historia y cultura visual. Prometeo, Buenos Aires, 2008 (Co-editado con Natalia Taccetta). 

References

Andermann, J. (2011). “Paisaje: imagen, entorno, ensamble”, en Geografías culturales: aproximaciones, intersecciones y desafíos, Ed. Perla Zusman, Rogério Haesbaert y Hortensia Castro, 277-90. Buenos Aires: Eudeba.

Biedma, S. (2016). “Al otro lado del río”, en Suplemento Radar, Página12, 28 de agosto de 2016. Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-11745-2016-08-28.html

Bilbao, H. (2016). “Los discursos cerrados me provocan desconfianza”, en Clarín, 5 de septiembre de 2016. Disponible en: http://www.clarin.com/extra-show/cine/entrevista-gustavo-fontan-saer-limonero-real0BJE1fOws.amp.html

Bruno, G. (2002). Atlas of Emotion. Journeys in Art, Architecture, and Film. Nueva York: Verso.

Bruno, G. (2014). Surface: Matters of Aesthetics, Materiality, and Media. Chicago, University of Chicago Press.

Corrigan, T. (2012). Film and Literature: An Introduction and Reader. London: Routledge.

Dalmaroni, M. y Merbilha, M. (2000). “Un azar convertido en don. Juan José Saer y el relato de la percepción”, en Historia Crítica de la Literatura Argentina. Buenos Aires: Emecé, 2000.

Deleuze, G. (2005). Francis Bacon. Lógica de la sensación. Trad. de Isidro Herrera. Madrid: Arena Libros.

Depetris Chauvin, I. (2014). “Cómo pintar un río”, en Informe Escaleno, abril de 2014. Disponible en: http://www.informeescaleno.com.ar/index.php?s=articulos&id=144

Depetris Chauvin, I. (2014). “Volver a mirar (Una conversación con Gustavo Fontán)”, en Informe Escaleno, abril de 2014. Disponible en: http://www.informeescaleno.com.ar/articulos153

Dudley, A. (1992). “Adaptation”, en G. Mast, M. Cohen y L. Brady (eds), Film Theory and Criticism, Oxford: Oxford University Press. 420–29.

Elsaesser, T. y Hagener, M. (2015). Film Theory: An Introduction Through the Senses. New York: Routledge.

Fontán, G. (2012). “Modos de penetrar el mundo”. en Dossier Mutaciones y migraciones en las artes audiovisuales. Arkadin, Universidad de La Plata, 6.4. 7-11.

Gamberini, M. (2016). “El limonero real. El sueño eterno”, Septiembre 2016. Disponible en: http://ojosabiertos.otroscines.com/el-limonero-real03/#comment-1006611 [Fecha de consulta: 1 de febrero de 2017]

Gumbrecht, H.U. (2004). Production of Presence: What Meaning Cannot Convey. Stanford: Stanford University Press.

Koza, R. (2016). “De la buena glosa cinematográfica. Diálogo sobre El limonero real con Gustavo Fontán”, Disponible en: http://ojosabiertos.otroscines.com/de-la-buena-glosa-cinematografica-un-dialogo-sobre-el-limonero-real-congustavo-fontan/ [Fecha de consulta: 1 de febrero de 2017].

Koza, R. (2014). “El plano que se abisma. El cine de Gustavo Fontán”, Disponible en: http://ojosabiertos.otroscines.com/mes-ficunam-2014-07-el-plano-que-seabisma-el-cine-de-gustavo-fontan/ [Fecha de consulta: 20 de abril de 2015]

Maranguello, C. (2017). “Una geografía pintada: paisaje y abstracción en ficciones y ensayos de Juan José Saer”, en Anclajes, vol. XXI, n° 1, enero-abril, pp. 43-58.

Marks, L. (2000). The Skin of the Film. Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses. Durham: Duke UP.

Montaldo, G. (1986). Juan José Saer. El limonero real. Buenos Aires: Hachette.

Oubina, D. (2010). “El fragmento y la detención. Literatura y cine en Juan José Saer.” en Revista Crítica Cultural. 5.2. 433-442.

Reis Filho, O.g. (2014). Narrativas Sensoriais: ensaios sobre cinema e arte contemporânea. Rio de Janeiro: Circuito.

Russo, E. (1998). Diccionario de cine; estética, crítica, técnica, historia. Buenos Aires, Barcelona, México, Paidós.

Saer, J.J. (2011). El limonero real. Buenos Aires: Seix Barral, [1974].

Schøllhammer, K-E. (2012). “Realismo Afetivo: Evocar Realismo Além Da Representação”, en Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea. 129-150.

Sobchack, V. (2010). Carnal Thoughts: Embodiment and Moving Image Culture. Berkeley, California: University of California Press.

Walker, C. (2011). “El despertar de la imagen en Juan José Saer”, en Revista Badebec, Rosario, 2.1 (162-184).

Fontan, G. (Dir) (2016). El limonero real [Largometraje]. Argentina: Insomnia Films

Published

2018-11-01

How to Cite

Depetris Chauvin, I. (2018). Looking and Listening. Haptic Perception and Sensorial Narrative in Gustavo Fontán’s El limonero real. Toma Uno, (6), 139–152. https://doi.org/10.55442/tomauno.n6.2018.20902