Scenic films: lending and piracy theater

Authors

  • Fwala-lo Marin Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n6.2018.20897

Keywords:

Cinema and theater, Scenic films, Mise-en-scène

Abstract

The present work is inscribed in the relationship between cinema and theater, specifically in the uses that the performing arts make of audiovisual language. We intend to observe how scenic texts refer to films, appeal to cinema and television´s genres to narrate and resort to cinematographic procedures to construct the mise en scene. These crosses reveal new ways of thinking audiovisual production but also of new modes of construction of scenic text. Given that we understand these are result of a conscious decision of creators, in this study we will focus on the position of directors who, when producing the staging, make poetic decisions in this respect.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fwala-lo Marin, Universidad Nacional de Córdoba

Teatrista, investigadora. Ejerce los roles de dirección, dramaturgia y actuación. Es Licenciada en Teatro por la Universidad Nacional de Córdoba y becaria de CONICET. La investigación que lleva adelante en el marco de sus estudios doctorales busca comprender qué es y cómo se lleva adelante la dirección de teatro en la Ciudad de Córdoba, intentando conocer cómo está estructurado el campo que les da lugar. Ha publicado en revistas nacionales y en gacetas de crítica cultural. 

References

Aumont, J Et al. (2008). Estética del Cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje, Ed. Paidos, Bs. As.

Bartís, R. (2003): Cancha con niebla, Atuel, Bs. As.

Becker, H. (2008). Los mundos del arte: sociología del trabajo artístico (éd. 1a), (J. Ibarburu, Trad.), Universidad Nacional de Quilmes, Bernal.

Chion, M. (1990). La Audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido, Ed. Paidós Ibérica, Barcelona.

Constantini, G. (1999). “El análisis de la música en el audiovisual. Criterios generales” en M. Zatonyi, La fábrica audiovisual (pp. 20-40), Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo, UBA, Buenos Aires.

Cosentino, O.; Gené, JC. y otros (2010). La Puesta en Escena en el teatro argentino del bicentenario, Fondo Nacional de las Artes, Bs. As.

Cuesta, R. (2016). Volver a Madryn, Córdoba.

De Marinis, M. (1997). Comprender el Teatro I. Lineamientos de una nueva teatrología. Galerna, Bs As.

Duran, A. (2012). “La vuelta a lo real. El teatro después del 2001”, en Revista Funámbulos, 1-29. Obtenido de: https://www.academia.edu/4081788/La_vuelta_a_lo_real._El_teatro_independiente_de_Buenos_Aires_despu%C3%A9s_de_2001

Feral, J. (2004). Teatro, teoría y práctica: más allá de las fronteras, Galerna, Bs. As.

Fischer-Lichte, E. (1999). Semiótica del teatro, Arco, Madrid.

Gaetán, M. (2016). Liberadas: Road Scene - Corin II, la precuela, Córdoba.

García García, L. I. (2010). “Alegoría y montaje. El trabajo del fragmento en Walter Benjamin” en Constelaciones. Revista de Teoría Crítica (Número 2. ISSN 2172-9506), 158-185. Obtenido de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3743667

Hormigón, J. A. (2002). Trabajo dramatúrgico y puesta en escena (Vol. I), Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España, Madrid.

Marin, F. (2017, Junio). “Dirección teatral. Procedimientos del montaje cinematográfico en la construcción de la puesta en escena”, en: AURA. Revista de Historia y Teoría del Arte (5), 95-112. Obtenido de: http://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/409

Martin, M. (2002). El lenguaje del cine, Gedisa, Barcelona.

Mauro, K. (2015). “Acción actoral y situación de actuación en cine”, en: (ASAECA, Éd.) Revista de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisuales (11). Obtenido de: www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/717/609

Mauro, K. (2017, sept./dic.). “La metodología de actuación realista como dispositivo de atenuación de la presencia del actor en teatro y cine”, en: Revista Brasileira Estudos da Presença, 7(3), 523-550. Obtenido de: http://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/69587

Pavis, P. (2016). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo, Paso de Gato: Ciudad de México.

Pérez Bowie, J. A. (2004). “Teatro y cine: un permanente diálogo intermedial”, en: Arbor, Vol 177(No 699/700), 573-594. Obtenido de: arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/article/viewFile/596/598

Piccotto, D. (2013). Las Tres Hermanas, Dramaturgia de Anton Chejov (1901), Córdoba.

Rancière, J. (2010). El espectador emancipado, Ed. Manantial, Bs. As.

Sánchez, J. A. (2013). “Teatro y Realidad” en J. Sanchez, Prácticas de lo real en la escena contemporánea (pp. 317 - 332), Paso de Gato, México.

Sánchez-Biosca, V. (1991). Teoría del montaje cinematográfico. Ed. Filmoteca Generalitat Valenciana, Valencia.

Sarrazac, J-P. (2013). Léxico del drama moderno y contemporáneo. (V. Viviescas, Trad.), Paso de Gato, México.

Serrano, R. (2013). Lo que no se dice. Una teoría de la actuación, Ed. Atuel, Bs. As.

Published

2018-11-01

How to Cite

Marin, F.- lo. (2018). Scenic films: lending and piracy theater. Toma Uno, (6), 93–107. https://doi.org/10.55442/tomauno.n6.2018.20897