Didactic sequence to teach the phenomenon of electromagnetic induction at the secondary level

Authors

  • Yesica Inorreta Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ingeniería de Olavarría
  • Bettina Bravo Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ingeniería
  • Silvia Bravo Universidad Nacional de Tucumán. Facultad de Ciencias Exactas y Tecnología

Keywords:

Electromagnetic induction, Didactic proposal, Secondary level, Teaching

Abstract

This paper presents and describes a teaching proposal designed to promote the learning of the phenomenon of electromagnetic induction (IE) at the secondary level. It was designed taking into account various aspects, such as: the official curricular guidelines, the results of research on conceptions and reasoning of students and the contributions related to the way in which science is learned and taught, as well as the potential of the ICT to promote the desired learning. The proposal was implemented in a course with students aged 17-18, involving students in the use of different technological resources

References

Almudí, J., Zuza, K., Guisasola, J. (2016). Aprendizaje de la teoría de inducción electromagnética en cursos universitarios de física general. Una enseñanza por resolución guiada de problemas. Enseñanza de las Ciencias, 34(2), 7-24.

Bravo, B., Pesa, M. y Braunmüller, M. (2022). IDAS: una metodología de enseñanza centrada en el estudiante para favorecer el

Braunmüller, Bravo y Juárez (2019). La enseñanza y el aprendizaje del fenómeno de inducción electromagnética (IE) en el ciclo básico de carreras de Ingeniería. Revista de Enseñanza de la Física, 31(extra), 97–105.

Catalán, L., Caballero Sahelices, C., y Moreira, M. A. (2010). Niveles de conceptualización en el campo conceptual de la Inducción electromagnética. Un estudio de caso.Lat. Am. J. Phys. Educ., 4(1), 126-142.

Inorreta, Y., Braunmüller, M. y Bravo, B (2019). La enseñanza y el aprendizaje del fenómeno de inducción electromagnética en educación secundaria. Cuarto Simposio Virtual de Enseñanza de las Ciencias. Centro de Investigación y Apoyo a la Educación Científica de la Facultad de Farmacia y Bioquímica de la Univ. de Buenos Aires.

Inorreta, Y., Bravo, B., & Bravo, S. (2021). La enseñanza y el aprendizaje del fenómeno de inducción electromagnética en el nivel secundario. Revista de Enseñanza de la Física, 33, 357–365. Recuperado a partir de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/35585

Naizaque Aponte, N. (2013). Diseño de una estrategia didáctica para la enseñanza de la inducción electromagnética. Tesis de Maestría en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales. Facultad de Ciencias, Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia. http://bdigital.unal.edu.co/39628/1/1186696.2013.pdf Sitio consultado en julio de 2021.

Zuza, K., Almudí, J. M., y Guisasola, J. (2012). Revisión de la investigación acerca de las ideas de los estudiantes sobre la interpretación de los fenómenos de Inducción electromagnética. Revista Enseñanza de las Ciencias, 30(2), 175-19.

Published

2023-12-01

How to Cite

Inorreta, Y., Bravo, B., & Bravo, S. (2023). Didactic sequence to teach the phenomenon of electromagnetic induction at the secondary level. Journal of Physics Teaching, 35, 183–190. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/43306