Teaching Physics in Road Safety Education and Authentic Assessment with Different Degrees of Transfer

Authors

  • Tamara Anahí Vega Universidad Nacional de La Rioja. Departamento de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales
  • María de Los Ángeles Fanaro Núcleo de Estudios Educacionales y Sociales de la Facultad de Ciencias Humanas de la UNICEN- CONICET

DOI:

https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47279

Keywords:

Challenges, Road Safety Education, Classical Mechanics, Authentic Assessment, Knowledge Transfer

Abstract

This work presents four examples of challenges designed to offer opportunities for knowledge transfer, thus approaching an authentic assessment. These challenges were developed following the implementation of a didactic sequence focused on Road Safety Education. Specifically, concepts related to traffic accidents and incidents were addressed from the perspective of classical Physics in high school. The didactic sequence was structured around the central question: How could a traffic accident be reconstructed from the traces left on the asphalt? Solving this question required the understanding of concepts such as stopping distance and maximum braking force, as well as their respective calculations. The sequence was implemented in a third-year course at a public school in the Province of La Rioja, with 23 students. This work provides a detailed description of the challenges designed to constitute an authentic assessment with different types of transfer of classical mechanics concepts and ideas about traffic accidents and traces on the asphalt.

References

Ahumada, P. (2005). La evaluación auténtica: un sistema para la obtención de evidencias y vivencias de los aprendizajes. Perspectiva educacional, formación de profesores, (45), 11-24.

Álvarez, I. (2005). Evaluación como situación de aprendizaje o evaluación auténtica. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, (45), 45-68.

Alzallú Soriano, J. (2016). Dinámica de Frenado: deceleración y fuerza máxima de frenado. Publicaciones Didácticas, (74), 335-340.

Anijovich, R. y Cappelletti, G. (2017). La evaluación como oportunidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial Paidós.

Bravo Arteaga, A. y Fernández del Valle, J. C. (2000). La evaluación convencional frente a los nuevos modelos de evaluación auténtica. Psicothema, 12(S. 2), 95-99.

Brown, S. (2015). La evaluación auténtica: el uso de la evaluación para ayudar a los estudiantes a aprender. RELIEVERevista electrónica de investigación y evaluación educativa, 21(2).

Chevallard, Y. (1989). On didactic transposition theory: Some introductory notes. En Proceedings of the international symposium on selected domains of research and development in mathematics education (51-62). Germany: University of Bielefeld. Slovakia: University of Bratislava.

Esteve, A. R. y Solbes, J. (2017). El desinterés de los estudiantes por las Ciencias y la Tecnología en el Bachillerato y los estudios universitarios. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (Extra), 573-578.

Fanaro, M. y Vega, T., (2024). Educación de actitudes para el pensamiento crítico y de valores en el aula de Física. Documento presentado en el 7° Encuentro de Investigación en Educación en Ciencias Naturales y Tecnología.

Gil Pérez, D. y Vilches, A. (2004). La contribución de la ciencia a la cultura ciudadana. Cultura y Educación, 16(3), 259-272.

Gómez, A. y Guzmán, Y. (2013). La transferencia del aprendizaje en matemática: el caso de las funciones lineal, cuadrática y exponencial. Revista UDCA Actualidad & Divulgación Científica, 16(2), 543-551.

Robles, A., Solbes Matarredona, J., Cantó Doménech, J. y Lozano L. (2015). Actitudes de los estudiantes hacia la ciencia escolar en el primer ciclo de la Enseñanza Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 14(3), 361-376.

Solbes Matarredona, J., Montserrat, R., y Furió Más, C. J. (2007). El desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales.

Vega, T. y Fanaro, M. (2024). Física y educación vial: Propuesta áulica basada en la pedagogía de la pregunta. Documento presentado en 7° Encuentro de Investigación en Educación en Ciencias Naturales y Tecnología.

Vilches, A. y Gil Pérez, D. (2008). ¿Qué puede estar contribuyendo al desinterés del alumnado hacia los estudios científicos? Algunas propuestas de solución fundamentadas en la investigación educativa. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.1.1305.3681

Downloads

Published

2024-11-27

Issue

Section

Trabajos presentados a SIEF

How to Cite

Teaching Physics in Road Safety Education and Authentic Assessment with Different Degrees of Transfer. (2024). Journal of Physics Teaching, 36, 345-353. https://doi.org/10.55767/2451.6007.v36.n.47279