Perceived effects and frames of reference: a study with university students

Authors

  • María Gabriela Moscato Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura
  • Rosana Cassan Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura
  • Alejandra Rosolio Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura
  • Elena Llonch Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura
  • Ricardo Addad Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura

Keywords:

Classical Mechanics, Perceived effects, Frames of reference, Heuristics

Abstract

The actions of 62 first-year Engineering students when solving a problematic situation were analyzed with a qualitative-quantitative approach. This problematic situation was designed in order to infer the frame of reference from which the observation is made by analyzing the interactions related to the perceived effect. The resolutions were interpreted to obtain information from the internal representations that support them. They reveal the ideas and cognitive resources of students when facing a problematic situation. The results of the analysis show that a considerable number of students make the frame of reference from which they solve explicit. The student´s answers were correct but incomplete as they show the application of heuristic principles. Likewise, it is observed that the incorporation of the problematic situation formulated in a different way from those that traditionally appear in textbooks or classroom practices proved to be a didactic resource that allows students to extend their way of approaching the resolution.

References

Addad, R. (2012). Relatividad Clásica: dificultades de compresión en el estudio del movimiento. Memorias XI Simposio de Investigación en Educación en Física, 24-26 de octubre, Esquel, Chubut, Argentina.

Addad, R. (2015). Relatividad Clásica: conceptos básicos. Revista de Enseñanza de la Física, Córdoba, 27(Extra), 653-659.

Addad, R., Llonch, E., Rosolio, A., Cassan, R. (2017). Las fuerzas como expresión de las interacciones entre cuerpos: una propuesta de trabajo en el aula. Revista de Enseñanza de la Física, 29, 373-380.

Addad, R., y Rosolio, A. (2019). El carácter relativo del movimiento. Revista de Enseñanza de la Física, 31, 7-14.

Aliberas, J., Gutiérrez, R. e Izquierdo, M. (2017). Introducción a un método para la conducción y análisis de diálogos didácticos basado en la evaluación de modelos mentales. Enseñanza de las ciencias, 35(2), 7-28.

Bowden, J. (1992). Displacement, velocity, and frames of reference: Phenomenographic studies of students understanding and some implications for teaching and assessment, American Journal of Physics, 60(3), 262-276. https://doi.org/10.1119/1.16907

Cassan, R., Sánchez, P. y Llonch, E. (2019). Dificultades de estudiantes universitarios en una situación de la relatividad clásica , Revista de Enseñanza de la Física, 31(Extra), 167-174

Castro, A. Hernández, Z., Riquelme, E., Ossa, C., Aedo, J., Da Costa, S. y Páez, D. (2019). Nivel de sesgos cognitivos de representatividad y confirmación en estudiantes de Psicología de tres universidades del Bío Bio. Propósitos y Representaciones, 7(2),210-239. DOI: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.245

Cortada, N. (2008). Los sesgos cognitivos en la toma de decisiones. International Journal of Psychological Research, 1(1), 68-73. DOI: https://doi.org/10.21500/20112084.968.

Fiedler, K. & von Sydow, M. (2015). Heuristics and biases: Beyond Tversky and Kahneman’s (1974) Judgment under uncertainty. En Eysenck-Groome (Eds.) Cognitive Psychology. Revisiting the Classic Studies. UK: Sage.

García Madruga, J. A. (2006). Lectura y conocimiento. Barcelona: Paidós y UNED.

Hellingman, C. (1992). Newton’s third law revisited, Phys. Educ., 27(2), 112-115. DOI 10.1088/0031-9120/27/2/011

Jiménez-Valladares, J. de D., & Perales-Palacios, F. J. (2001). Graphic representation of force in secondary education: analysis and alternative educational proposals. Physics Education, 36(3), 227-235. DOI 10.1088/0031-9120/36/3/309

Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental models: Towards a cognitive science of language, inference, and consciousness. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Muñoz, A. (2011). La Influencia de los Sesgos Cognitivos en la Toma de Decisiones. http://www.indret.com/pdf/820_es.pdf. Consultado en junio de 2019.

Perkins, D. N., Farady, M. & Bushey, B. (1991). Everyday Reasoning and the Roots of Intelligence. En Voss, Perkins y Segal (Eds.), Informal Reasoning and Education (pp. 83-105). Hillsdale, New Jersey: LEA.

Pietrocola, M., & Zylbersztajn, A. (1999). The use of the Principle of Relativity in the interpretation of phenomena by undergraduate physics students. International Journal of Science Education, 21(3), 261-276.

Pozo, J. (1991). Las ideas de los alumnos sobre ciencia: una interpretación desde la psicología cognitiva. Enseñanza de las Ciencias, 9(1),83-94.

Ramadas, J., Barve, S. & Kumar, A. (1996). Alternative conceptions in Galilean relativity: inertial and non-inertial observers. International Journal of Science Education. 18(5), 615–629.

Rosolio, A., Sánchez, P., Llonch, E. y Cassan, R. (2015). Los diagramas de interacción en la enseñanza de la física básica universitaria. IV Jornada de Experiencias Innovadoras en Educación en la Facultad de Ciencias Exactas, Ingeniería y Agrimensura, 28 de Octubre, Rosario, Santa Fe, Argentina.

Salmon, M. (1991). Informal Reasoning and Informal Logic. En Voss, Perkins & Segal (Eds.), Informal reasoning and education, 153-168. Hillsdale, New Jersey: LEA.

Sánchez, P. (2011). Las representaciones mentales en la resolución de problemas de mecánica clásica. Tesis de Doctorado. Facultad de Psicología, UNED, Madrid

Sesto, V., García-Rodeja, I. (2017). Estudio sobre la evolución de los modelos mentales de estudiantes de 4o de ESO cuando observan, reflexionan y discuten sobre la combustión. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(3), 521-534.

Tversky, A. & Kahneman, D. (1974). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases. Science, New Series, 185(4157).1124-1131

Downloads

Published

2023-12-01

How to Cite

Perceived effects and frames of reference: a study with university students. (2023). Journal of Physics Teaching, 35, 223-230. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/43314