Psychometric Properties of a Higher Education Admission Test

Authors

  • Tania Elena Moreira-Mora Departamento de Orientación y Psicología, Comité Exámen de Admisión. Instituto Tecnológico de Costa Rica, Cartago. Author

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v21.n1.32833

Keywords:

evidence of validity, standardized test, academic aptitude, structural equation model, predictive model

Abstract

The objective of this study is to demonstrate the psychometric properties of the Aptitude Academic Test of the Instituto Tecnológico of Costa Rica, and it presents evidences about the content, construct and criteria. On this non-experimental and correlational study participated the students who applied for this test on 2019, 57% of them were men and 43% women, 74% came from public high schools and the rest, from private and subsidized schools. The findings demonstrate that the specification table provides the first evidence associated with the test content, whose mathematical and verbal indicators are significantly associated with the trait of academic aptitude. Additionally, the predictive value of these test indicators and the grades of diversified education were verified with the performance of the students in the first period. It is concluded that validation should be a permanent and rigorous process to consolidate the design of a standardized test and guarantee the proper use and interpretation of its results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Tania Elena Moreira-Mora, Departamento de Orientación y Psicología, Comité Exámen de Admisión. Instituto Tecnológico de Costa Rica, Cartago.

    Profesora asociada del Instituto Tecnológico de Costa Rica con un Doctorado en Educación. Actualmente labora en el Departamento de Orientación y Psicología, destacada en el Comité de Examen de Admisión, y como docente en el Programa del Doctorado en Educación de la Universidad Estatal a Distancia.

References

American Educational Research Association, American Psychological Association, & National Council on Measurement in Education. (2014). Standards for educational and psychological testing. Washington, DC: Autor.

Backhoff, E., Tirado, F., & Larrazolo, N. (2001). Ponderación diferencial de reactivos para mejorar la validez de una prueba de ingreso a la universidad. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 3(1), 1-10. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie

Bleyaert, B. (2010). ACT and college success. Education Partnerships. ERIC Nº ED537914. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=ED537914

Bringas-Benavides, M. R., & Pérez-Mejía, J. (2014). El examen de ingreso al nivel superior. ¿Admisión o decepción? Ra Ximhai, 10(5),103-114. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134007.pdf

Carrasquilla-Batista, A., Chacón-Rodríguez, A., Núñez-Montero, K., Gómez-Espinoza, O., Valverde-Cerdas, J., & Guerrero-Barrantes, M. (2016). Regresión lineal simple y múltiple: Aplicación en la predicción de variables naturales relacionadas con el crecimiento microalgal. Tecnología en Marcha, 29(8), 33-45. doi: 10.18845/tm.v29i8.2983

Cea-D´Ancona, M. A. (2002). Análisis multivariable. Teoría y práctica en la investigación social. Madrid, España: Síntesis.

Cliff, A., & Montero, E. (2010). El balance entre excelencia y equidad en pruebas de admisión: Contribuciones de experiencias en Sudáfrica y Costa Rica. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(2), 7-28. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/riee

College Board. (2014). Guía de estudio para presentar la Prueba de Aptitud Académica. Recuperado de https://latam.collegeboard.org

Cupani, M. (2012). Análisis de ecuaciones estructurales: Conceptos, etapas de desarrollo y un ejemplo de aplicación. Revista Tesis, 2(1), 186-199. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/tesis

Contreras, D., Bravo, D., & Sanhueza, C. (2001). PAA, ¿una prueba de inteligencia? Revista Perspectivas, 4(2), 233-247. Recuperado de http://www.dii.uchile.cl/~revista

Contreras, D., Gallegos, S., & Meneses, F. (2009). Determinantes de desempeño universitario: ¿Importa la habilidad relativa? Calidad en la Educación, 30, 18-48. doi: 10.31619/caledu.n30.172

Donoso-Díaz, S., & Hawes-Barrios, G. (2001). El constructo de inteligencia del sistema de selección de alumnos a las universidades chilenas. Discusión de sus fundamentos y lineamientos para el cambio. Revista Cubana de Educación Superior, 21(3), 57-80.

Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: Una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27-36. Recuperado de http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/revista/volumenes/volumen-6

Escobedo, M. T., Hernández, J. A., Estebané, V., & Martínez, G. (2016). Modelos de ecuaciones estructurales: Características, fases, construcción, aplicación y resultados. Ciencia & Trabajo, 18(55), 16-22. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/cyt/v18n55/art04.pdf

García-Domínguez, L. A. (2016). Pruebas de selección como predictores del rendimiento académico de estudiantes de Medicina. Investigación en Educación Médica, 5(18), 88-92. Recuperado de http://riem.facmed.unam.mx

Gierl, M. J., Tan, X., & Wang, C. (2005). Identifying content and cognitive dimensions on the SAT. College Board Research (Reporte Nº 2005-11). Recuperado de https://files.eric.ed.gov

Guglietta, L., & Delgado-Álvarez, C. (2010). Validez de constructo de un modelo de admisión a postgrado. Un análisis de ruta. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 18(1), 227-237. Recuperado de https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/6562

IBM Corporation. (2010). IBM SPSS Statistics for Windows (19.0). [Software de cómputo]. Armonk, NY: Autor.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2019). Pisa 2018. Informe español. Madrid, España: Ministerio de Educación y Formación Profesional. Recuperado de https://www.educacionyfp.gob.es/inee/portada.html

Iriarte-Díaz-Granados, F., Espeleta-Maya, A., Zapata-Zapata, E., Cortina-Peñaranda, L., Zambrano-Ojeda, E., & Fernández-Candama, F. (2010). El razonamiento lógico en estudiantes universitarios. Zona Próxima, 12. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona

Juárez-Hernández, L. G., & Tobón, S. (2018). Análisis de los elementos implícitos en la validación de contenido de un instrumento de investigación. Revista Espacios, 39(53), 23. Recuperado de http://www.revistaespacios.com

Kobrin, J. L., & Kimmel, E. W. (2006). Test development and technical information on the writing section of the SAT reasoning test. Research Notes, 25. Recuperado de https://files.eric.ed.gov

Lassiter, D., & Goodman, N. (2015). How many kinds of reasoning? Inference, probability and natural language semantics. Cognition, 136, 123-134. doi: 10.1016/j.cognition.2014.10.016

Lawrence, I. M., Rigol, G. W., Van Essen, T., & Jackson, C. A. (2003). A historical perspective on the content of the SAT. College Board (Report Nº 2003-3). doi: 10.1002/j.2333-8504.2003.tb01902.x

López, I., Echazarreta, C., Pech, S., & Gómez, B. (2010). Selección y permanencia en la educación superior: El caso de la Universidad Autónoma de Yucatán. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(2), 90-102. Recuperado de http://rinace.net/riee/riee_home.html

Manzi, J., Bosch, A., Bravo, D., del Pino, G., Donoso, G., & Pizarro, R. (2010). Validez diferencial y sesgo en la predictividad de las pruebas de admisión a las universidades chilenas (PSU). Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(2), 29-48. Recuperado de http://rinace.net/riee/riee_home.html

Marino, T., & Rodríguez, M. (2009). Un estudio exploratorio sobre heurísticas en estudiantes de un curso de matemática de nivel pre-universitario. Paradigma, 30(2), 159-178. Recuperado de http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma

Martínez-Arias, M. R. (2005). Psicometría: Teoría de los Tests Psicológicos y Educativos. Madrid, España: Síntesis.

Messick, S. (1995). Standards of validity and the validity of standards in performance assessment. Educational Measurement: Issues and Practice, 14(4), 5-8. doi: 10.1111/j.1745-3992.1995.tb00881.x

MIDEPLAN. (2017). Costa Rica Índice de Desarrollo Social (IDS). Recuperado de https://www.mideplan.go.cr

Milewski, G. B., Johnsen, D., Glazer, N., & Kubota, M. (2005). A survey to evaluate the alignment of the New SAT®. Writing and critical reading sections to curricula and instructional practices (Research report Nº 2005-1). College Board. doi: 10.1002/j.2333-8504.2005.tb01984.x

Moreira-Mora, T. E. (2016). Eficacia de la prueba de aptitud académica para pronosticar el rendimiento académico: Un reto de las universidades públicas. VIII Congreso del Consejo Superior Universitario Centroamericano (CSUCA), Ciudad de Panamá. Recuperado de https://repositoriotec.tec.ac.cr

Multivariate Software Inc. (2012). EQS for Windows (6.2). [Software de cómputo]. Recuperado de http://www.mvsoft.com/eqsdownload.htm

Muñiz, J., & Fonseca-Pedrero, E. (2019). Diez pasos para la construcción de un test. Psicothema, 31(1), 7-16. Recuperado de http://www.psicothema.com

Pardo, A., & Ruiz, M. A. (2002). SPSS 11. Guía para el análisis de datos. Madrid, España: McGraw-Hill.

R Core Team. (2018). R: A language and environment for statistical computing. [Software de cómputo]. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. Recuperado de http://www.R-project.org

Rojas-Torres, L., & Ordóñez-Gutiérrez, G. (2019). Proceso de construcción de pruebas educativas: El caso de la Prueba de Habilidades Cuantitativas. Revista Evaluar, 19(2). doi: 10.35670/1667-4545.v19.n2.25080

Ruiz, M. A., Pardo, A., & San Martín, R. (2010). Modelos de ecuaciones estructurales. Papeles del Psicólogo, 31(1), 34-45. Recuperado de http://www.papelesdelpsicologo.es

StataCorp. (2015). Stata Statistical Software: Release 14. [Software de cómputo]. College Station, TX: Autor.

Sireci, S., & Faulkner-Bond, M. (2014). Validity evidence based on test content. Psicothema, 26(1), 100-107. Recuperado de http://www.psicothema.com

Vergara-Díaz, G., & Peredo-López, H. (2017). Relación del desempeño académico de estudiantes de primer año de universidad en Chile y los instrumentos de selección para su ingreso. Revista Educación, 41(2), 95-104. doi: 10.15517/revedu.v41i2.21514

Young, J. W. (2001). Differential validity, differential prediction, and college admission testing: A comprehensive review and analysis. College Board Research (Reporte Nº 2001-6). Recuperado de https://files.eric.ed.gov

Downloads

Published

2021-04-27

Issue

Section

Investigaciones originales

How to Cite

Psychometric Properties of a Higher Education Admission Test. (2021). Revista Evaluar, 21(1), 73-93. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v21.n1.32833