Proactive Interference Task to Measure Cognitive Inhibition in 6 to 8-year-old Children

Authors

  • Yesica Aydmune Instituto de Psicología Básica Aplicada y Tecnología (IPSIBAT; UNMDP-CONICET). Author
  • Isabel Introzzi Instituto de Psicología Básica Aplicada y Tecnología (IPSIBAT; UNMDP-CONICET). Author
  • Eliana Vanesa Zamora Instituto de Psicología Básica Aplicada y Tecnología (IPSIBAT; UNMDP-CONICET). Author

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v20.n3.31710

Keywords:

cognitive inhibition, measurement, children, reliability, validity, percentiles

Abstract

Cognitive inhibition is an executive function that allows to suppress the irrelevant information of the working memory, which interferes with the actual activity. Literature suggests that cognitive inhibition experiments changes during childhood and is related with children’s daily performance. However, measurement of cognitive inhibition is hampered by the lack of adequate, reliable and valid instruments. In this study a task to measure cognitive inhibition in children between the ages of 6 to 8 years in primary school was presented. Reliability and validity analysis were carried out and percentiles (preliminary scores) were calculated. A sample of 198 children participated and a non-experimental design was used. Results suggest an adequate level of internal consistency, compliance with the internal criteria according to the base paradigm and convergent validity. We discuss the importance of deepening and expanding these analyses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Yesica Aydmune, Instituto de Psicología Básica Aplicada y Tecnología (IPSIBAT; UNMDP-CONICET).

    Doctora en Psicología, Licenciada en Psicología. Instituto de Psicología Básica Aplicada y Tecnología (IPSIBAT; UNMDP-CONICET). Becaria postdoctoral CONICET.  

  • Isabel Introzzi, Instituto de Psicología Básica Aplicada y Tecnología (IPSIBAT; UNMDP-CONICET).

    Doctora en Psicología, Especialista en Neuropsicología Clínica, Licenciada en Psicología. Instituto de Psicología Básica Aplicada y Tecnología (IPSIBAT; UNMDP-CONICET). Investigadora Independiente CONICET. Docente en la UNMDP.

  • Eliana Vanesa Zamora, Instituto de Psicología Básica Aplicada y Tecnología (IPSIBAT; UNMDP-CONICET).

    Doctora en Psicología, Licenciada en Psicología. Instituto de Psicología Básica Aplicada y Tecnología (IPSIBAT; UNMDP-CONICET). Becaria postdoctoral CONICET. 

References

Adams, N. C., & Jarrold, C. (2012). Inhibition in autism: Children with autism have difficulty inhibiting irrelevant distractors but not prepotent responses. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(6), 1052-1063. doi: 10.1007/s10803-011-1345-3

Andrés, M. L., Castañeiras, C. E., & Richaud, M. C. (2014). Relaciones entre la personalidad y el bienestar emocional en niños. El rol de la regulación emocional. Cuadernos de Neuropsicología, 8(2), 217-241. doi: 10.7714/cnps/8.2.205

Andrés, M. L., Espínola, S. R., & Cáceres, M. F. R. (2017). Estrategias cognitivas de regulación emocional y síntomas de depresión en estudiantes universitarios: Diferencias por género y tipo de carrera. Resultados preliminares. Revista Akadèmeia, 16(1), 113-130. Recuperado de http://revistas.ugm.cl/index.php/rakad/index

Andrés, M. L., Richaud de Minzi, M. C., Castañeiras, C., Canet-Juric, L., & Rodríguez-Carvajal, R. (2016). Neuroticism and depression in children: The role of cognitive emotion regulation strategies. The Journal of Genetic Psychology, 177(2), 55-71. doi: 10.1080/00221325.2016.1148659

Argibay, J. C. (2006). Técnicas Psicométricas. Cuestiones de validez y confiabilidad. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 8, 15-33. Recuperado de http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/handle/123456789/41

Aslan, A., Staudigl, T., Samenieh, A., & Bäuml, K. H. T. (2010). Directed forgetting in young children: Evidence for a production deficiency. Psychonomic Bulletin & Review, 17(6), 784-789. doi: 10.3758/PBR.17.6.784

Aydmune, Y., & Introzzi, I. (2018). Inhibición: una función ejecutiva difícil de medir. Algunas problemáticas en relación con las pruebas de inhibición informatizadas. Psicodebate, 18(2), 7-25. doi: 10.18682/pd.v18i2.741

Aydmune, Y., Introzzi, I., Richard’s, M. M., Zamora, E., & Krzemien, D. (2019). Procesos inhibitorios y conductas externalizantes en niños de 6 a 8 años de edad. Revista Argentina de Neuropsicología, 36, 1-16. Recuperado de https://www.revneuropsi.com.ar

Aydmune, Y. S., Introzzi, I. M., Zamora, E. V., & Lipina, S. J. (2018). Diseño, implementación y análisis de transferencia de una tarea de entrenamiento de inhibición cognitiva para niños escolares. Un estudio piloto. Psicología Educativa, 24(2), 63-74. doi: 10.5093/psed2018a11

Aydmune, Y., Introzzi, I., Zamora, E. V., & Stelzer, F. (2020). Inhibitory processes and fluid intelligence: A performance at early years of schooling. International Journal of Psychological Research, 13(1), 29-39. doi: 10.21500/20112084.4231

Aydmune, Y., Vázquez-Buono, F., Vázquez-Soave, M., Castrillo, M. C., Saforcada, S., & Introzzi, I. M. (2016). Tarea de Interferencia Proactiva: Adaptación y análisis de su funcionamiento en niños. Un estudio piloto (Póster). VII Congreso Marplatense de Psicología “De un paradigma tutelar a un paradigma de derechos”. Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Mar del Plata. Recuperado de https://www.conicet.gov.ar/new_scp/detalle.php?keywords=&id=43577&congresos=yes&detalles=yes&congr_id=7367323

Bialystok, E., & Feng, X. (2009). Language proficiency and executive control in proactive interference: Evidence from monolingual and bilingual children and adults. Brain and Language, 109(2-3), 93-100. doi: 10.1016/j.bandl.2008.09.001

Blair, C. (2016). Developmental science and executive function. Current Directions in Psychological Science, 25(1), 3-7. doi: 10.1177/0963721415622634

Borella, E., Carretti, B., & Lanfranchi, S. (2013). Inhibitory mechanisms in Down syndrome: Is there a specific or general deficit? Research in Developmental Disabilities, 34(1), 65-71. doi: 10.1016/j.ridd.2012.07.017

Borella, E., Carretti, B., & Pelegrina, S. (2010). The specific role of inhibition in reading comprehension in good and poor comprehenders. Journal of Learning Disabilities, 43(6), 541-552. doi: 10.1177/0022219410371676

Brown, J. (1958). Some tests of the decay theory of immediate memory. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 10(1), 12-21. doi:

10.1080/17470215808416249

Cartoceti, R., Sampedro, B., Abusamra, V., & Ferreres, A. (2009). Evaluación de la iniciación y supresión de respuesta verbal en niños. Revista Fonoaudiológica, 52(2), 9-24.

Comesaña, A., Stelzer, F., & Introzzi, I. (2017). Inhibición de borrado en adultos mayores: Aportes para la validación de una tarea. Revista Evaluar, 17(2). doi: 10.35670/1667-4545.v17.n2.18727

Conway, A. R. A., Jarrold, C., Kane, M. J., Miyake, A., & Towse, J. N. (2008). Variation in working memory. An introduction. En A. R. A. Conway, C. Jarrold, M. J. Kane, A. Miyake & J. N. Towse (Eds.), Variation in Working Memory (pp. 3-18). doi: 10.1093/acprof:oso/9780195168648.003.0001

Cragg, L. (2016). The development of stimulus and response interference control in midchildhood. Developmental Psychology, 52(2), 242-252. doi: 10.1037/dev0000074

Cragg, L., Keeble, S., Richardson, S., Roome, H. E., & Gilmore, C. (2017). Direct and indirect influences of executive functions on mathematics achievement. Cognition, 162, 12-26. doi: 10.1016/j.cognition.2017.01.014

Christ, S. E., Kester, L. E., Bodner, K. E., & Miles, J. H. (2011). Evidence for selective inhibitory impairment in individuals with autism spectrum disorder. Neuropsychology, 25(6), 690-701. doi: 10.1037/a0024256

Cycowicz, Y. M., Friedman, D., Rothstein, M., & Snodgrass, J. G. (1997). Picture naming by young children: Norms for name agreement, familiarity, and visual complexity. Journal of Experimental Child Psychology, 65(2), 171-237. doi: 10.1006/jecp.1996.2356

De Visscher, A., & Noël, M. P. (2014). Arithmetic facts storage deficit: The hypersensitivity to interference in memory hypothesis. Developmental Science, 17(3), 434-442. doi: 10.1111/desc.12135

Demagistri, M. S. (2017). Comprensión lectora, memoria de trabajo, procesos inhibitorios y flexibilidad cognitiva en adolescentes de 12 a 17 años de edad (Tesis Doctoral). Universidad Nacional de Mar del Plata. Recuperado de http://www.mdp.edu.ar/psicologia/psico/posgrado/doctorado/tesis_defendidas.php

Demagistri, M. S., Canet, L., Naveira, L., & Richard’s, M. (2012). Memoria de trabajo, mecanismos inhibitorios y rendimiento lecto-comprensivo en grupos de comprendedores de secundaria básica. Revista Chilena de Neuropsicología, 7(2), 72-78. doi: 10.5839/rcnp.2012.0702.06

Dempster, F. N. (1992). The rise and fall of the inhibitory mechanism: Toward a unified theory of cognitive development and aging. Developmental Review, 12(1), 45-75. doi: 10.1016/0273-2297(92)90003-K

Diamond, A. (2012). Activities and programs that improve children’s executive functions. Current Directions in Psychological Science, 21(5), 335-341. doi: 10.1177/0963721412453722

Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64(1), 135-168. doi: 10.1146/annurev-psych-113011-143750

Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires (2018). Diseño curricular para la educación primaria: Primer ciclo y segundo ciclo. La Plata: Dirección General de Cultura y Educación de la Provincia de Buenos Aires. Recuperado de

http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares

Friedman, N. P., & Miyake, A. (2004). The relations among inhibition and interference control functions: A latent-variable analysis. Journal of Experimental Psychology: General, 133(1), 101-135. doi: 10.1037/0096-3445.133.1.101

Friedman, N. P., & Miyake, A. (2017). Unity and diversity of executive functions: Individual differences as a window on cognitive structure. Cortex, 86, 186-204. doi: 10.1016/j.cortex.2016.04.023

Gandolfi, E., Viterbori, P., Traverso, L., & Usai, M. C. (2014). Inhibitory processes in toddlers: A latent-variable approach. Frontiers in Psychology, 5. doi: 10.3389/fpsyg.2014.00381

Gardner, R. C. (2003). Estadística para Psicología usando SPSS para Windows. México: Pearson Educación.

Gay, P., Rochat, L., Billieux, J., d’Acremont, M., & Van der Linden, M. (2008). Heterogeneous inhibition processes involved in different facets of self-reported impulsivity: Evidence from a community sample. Acta Psychologica, 129(3), 332-339. doi: 10.1016/j.actpsy.2008.08.010

Geary, D. C. (2011). Cognitive predictors of achievement growth in mathematics: A 5-year longitudinal study. Developmental Psychology, 47(6), 1539-1552. doi: 10.1037/a0025510

Geurts, H. M., Corbett, B., & Solomon, M. (2009). The paradox of cognitive flexibility in autism. Trends in Cognitive Sciences, 13(2), 74-82. doi: 10.1016/j.tics.2008.11.006

Goikoetxea, E. (2000). Frecuencia de producción de las respuestas a 52 categorías verbales en niños de primaria. Psicológica, 21(1), 61-89. Recuperado de http://uag.redalyc.org/articulo.oa?id=16921104

Goodwin, C. J. (2010). Research in psychology: Methods and design (6a ed.). Toronto: John Wiley & Sons.

Harnishfeger, K. K., & Pope, R. S. (1996). Intending to forget: The development of cognitive inhibition in directed forgetting. Journal of Experimental Child Psychology, 62(2), 292-315. doi: 10.1006/jecp.1996.0032

Hasher, L., Lustig, C., & Zacks, R. T. (2007). Inhibitory mechanisms and the control of attention. En A. Conway, C. Jarrold, M. Kane, A. Miyake, A., & J. Towse (Eds.), Variation in Working Memory (pp. 227-249). New York: Oxford University Press. doi: 10.1093/acprof:oso/9780195168648.003.0009

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. P. (2015). Metodología de la Investigación (6a ed.). México: Mc Graw Hill.

Hollingshead, A. B. (2011). Four factor index of social status. Yale Journal of Sociology, 8, 21-52. Recuperado de https://sociology.yale.edu

Howard, S. J., Johnson, J., & Pascual-Leone, J. (2014). Clarifying inhibitory control: Diversity and development of attentional inhibition. Cognitive Development, 31(1), 1-21. doi: 10.1016/j.cogdev.2014.03.001

Introzzi, I., & Canet-Juric, L. (2012). TAC: Tareas de Autorregulación Cognitiva [Software y manual de usuario]. (Solicitud de depósito en custodia de obra inédita en Dirección Nacional del derecho de autor. Expediente N° 5068904).

Introzzi, I. M., Canet-Juric, L., Aydmune, Y., & Stelzer, F. (2016). Perspectivas teóricas y evidencia empírica sobre la estructura de la inhibición. Revista Colombiana de Psicología, 25(2). doi: 10.15446/rcp.v25n2.52011

Introzzi, I., Canet-Juric, L., Montes, S., López, S., & Mascarello, G. (2015). Procesos inhibitorios y flexibilidad cognitiva: Evidencia a favor de la teoría de la inercia atencional. International Journal of Psychological Research, 8(2), 61-75. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5134734.pdf

Ipiña, M. J., Molina, L., & Reyna, C. (2011). Propiedades psicométricas de la Escala MESSY (versión autoinforme) en niños argentinos. Revista de Psicología (PUCP), 29(2), 245-264. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/psico/v29n2/a03v29n2.pdf

Ison, M. S., & Carrada, M. (2012). Tipificación argentina del Test de Percepción de Diferencias (CARAS). En L. L. Thurstone & M. Yela. Test de Percepción de Diferencias - Revisado (CARAS-R), (pp. 37-63). Madrid: Tea.

Kail, R. (2002). Developmental change in proactive interference. Child Development, 73(6), 1703-1714. doi: 10.1111/1467-8624.00500

Loewenthal, K. M., & Lewis, C. A. (2018). An Introduction to Psychological Tests and Scales (2a ed.). London: Psychology Press. doi: 10.4324/9781315782980

Mammarella, I. C., Caviola, S., Giofrè, D., & Borella, E. (2017). Separating math from anxiety: The role of inhibitory mechanisms. Applied Neuropsychology: Child, 7(4), 342-353. doi: 10.1080/21622965.2017.1341836

Mann, T., de Ridder, D., & Fujita, K. (2013). Self-regulation of health behavior: Social psychological approaches to goal setting and goal striving. Health Psychology, 32(5), 487-498. doi: 10.1037/a0028533

Marton, K., Campanelli, L., Eichorn, N., Scheuer, J., & Yoon, J. (2014). Information processing and proactive interference in children with and without specific language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 57(1), 106-119. doi: 10.1044/1092-4388(2013/12-0306)

Marton, K., Kovi, Z., & Egri, T. (2018). Is interference control in children with specific language impairment similar to that of children with autistic spectrum disorder? Research in Developmental Disabilities, 72, 179-190. doi: 10.1016/j.ridd.2017.11.007

Miyake, A., & Friedman, N. P. (2012). The nature and organization of individual differences in executive functions. Current Directions in Psychological Science, 21(1), 8-14. doi: 10.1177/0963721411429458

Moffitt, T. E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R. J., Harrington, H., Caspi, A. (2011). A gradient of childhood self-control predicts health, wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108(7), 2693-2698. doi: 10.1073/pnas.1010076108

Nin, V., Goldin, A. P., & Carboni, A. (2019). Mate Marote: Video games to stimulate the development of cognitive processes. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje, 14(1), 22-31. doi: 10.1109/rita.2019.2909958

Pascual, L., Galperín, C. Z., & Bornstein, M. H. (1993). La medición del nivel socioeconómico y la psicología evolutiva: El caso argentino. Interamerican Journal of Psychology, 27(1), 59-74. Recuperado de https://journal.sipsych.org/index.php/IJP

Peterson, L., & Peterson, M. J. (1959). Short-term retention of individual verbal items. Journal of Experimental Psychology, 58(3), 193-198. doi: 10.1037/h0049234

Pimperton, H., & Nation, K. (2010). Suppressing irrelevant information from working memory: Evidence for domain-specific deficits in poor comprehenders. Journal of Memory and Language, 62(4), 380-391. doi: 10.1016/j.jml.2010.02.005

Stahl, C., Voss, A., Schmitz, F., Nuszbaum, M., Tüscher, O., Lieb, K., & Klauer, K. C. (2014). Behavioral components of impulsivity. Journal of Experimental Psychology: General, 143(2), 850-866. doi: 10.1037/a0033981

Stelzer, F. (2014). Inteligencia, funciones ejecutivas y temperamento. Sus relaciones al inicio de la escolaridad básica (Tesis doctoral). Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Mar del Plata. Recuperado de https://www.mdp.edu.ar/psicologia/psico/posgrado/doctorado/tesis_defendidas.php

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013) Using multivariate statistics (6a ed.). Boston: Pearson.

Thurstone, L. L., & Yela, M. (2012). Test de percepción de diferencias (CARAS-R). Madrid: Tea.

Tiego, J., Testa, R., Bellgrove, M. A., Pantelis, C., & Whittle, S. (2018). A hierarchical model of inhibitory control. Frontiers in Psychology, 9. doi: 10.3389/fpsyg.2018.01339

Traverso, L., Fontana, M., Usai, M. C., & Passolunghi, M. C. (2018). Response inhibition and interference suppression in individuals with Down syndrome compared to typically developing children. Frontiers in Psychology, 9. doi: 10.3389/fpsyg.2018.00660

Vadaga, K. K., Blair, M., & Li, K. Z. H. (2015). Are age-related differences uniform across different inhibitory functions? The Journals of Gerontology, Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 71(4), 641-649. doi: 10.1093/geronb/gbv002

Vernucci, S., & Aydmune, Y. (2018). Mente en marcha: ¿Es posible entrenar las funciones ejecutivas en el aula? En L. Canet-Juric, M. L. Andrés & S. Vernucci (Comps.). Nuevos desafíos en la escuela: Aportes de la psicología cognitiva y la neurociencia (pp. 62-72). Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata. Recuperado de https://www.mdp.edu.ar/psicologia/psico/extension/2017/autorregulacion17/libro.pdf

Zamora, E. V., Richard’s, M. M., Canet-Juric, L., Aydmune, Y., & Introzzi, I. (2020). Perceptual, cognitive and response inhibition in emotional contexts in children. Psychology & Neuroscience. Advance online publication. doi: 10.1037/pne0000202

Zamora, E., Richard’s, M. M., del Valle, M., Aydmune, Y., & Introzzi, I. (2019). Desarrollo de la inhibición perceptual en contextos emocionales y neutrales población infantil. Investigaciones en Psicología, 24(1), 58-67. Recuperado de http://www.psi.uba.ar/investigaciones/revistas/investigaciones/indice/trabajos_completos/anio24_1/zamora.pdf

Zamora, E. V., Vernucci, S., del Valle, M., Introzzi, I., & Richard’s, M. M. (2020). Assessing cognitive inhibition in emotional and neutral contexts in children. The Educational and Developmental Psychologist, 37(1), 56-66. doi: 10.1017/edp.2020.4

Zellner, M., & Baüml, K. H. (2004). Retrieval inhibition in episodic recall. En A. Mecklinger, H. Zimmer & U. Lindenberger (Eds.), Bound in memory: Insights from behavioral and neuropsychological studies (pp. 1-26). Aachen, Germany: Shaker Verlag.

Downloads

Published

2020-12-26

Issue

Section

Investigaciones originales

How to Cite

Proactive Interference Task to Measure Cognitive Inhibition in 6 to 8-year-old Children. (2020). Revista Evaluar, 20(3), 34-50. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v20.n3.31710