Normas categoriales para una muestra de hablantes adultos del español de Argentina

Authors

  • Julieta Fumagalli Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Laboratorio de Investigaciones del Lenguaje (LILEN), Fundación Ineco (FINECO). Instituto de Neurología Cognitiva (INECO). Author https://orcid.org/0000-0002-9532-5777
  • Diego Shalóm Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, Universidad de Buenos Aires. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Author https://orcid.org/0000-0002-1648-149X
  • Federico Soriano Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. Laboratorio de Investigaciones del Lenguaje (LILEN), Fundación Ineco (FINECO). Author https://orcid.org/0000-0002-0771-5864
  • Julia Carden Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. Author https://orcid.org/0000-0002-0690-8963
  • Paula Cabañas Fale Universidad Favaloro, Buenos Aires, Argentina Author
  • Ailín Tomio Departamento de Psicología. Universidad de Nueva York. Nueva York, Estados Unidos Author https://orcid.org/0000-0002-5809-2986
  • Geraldine Borovinsky Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. Laboratorio de Investigaciones del Lenguaje (LILEN), Fundación Ineco (FINECO). Instituto de Neurología Cognitiva (INECO). Author
  • Macarena Martínez-Cuitiño Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Laboratorio de Investigaciones del Lenguaje (LILEN), Fundación Ineco (FINECO). Author https://orcid.org/0000-0002-4912-1626

DOI:

https://doi.org/10.35670/1667-4545.v15.n1.14907

Keywords:

category norms, semantic categories, semantic fluency, normative data

Abstract

In  this  paper  we  present the  first  category  norms  for  the  Spanish  of  Argentina.  Undergraduate  students  were
assessed  in  a  written  fluency  task  in  20  semantic  categories:  animals,  fruits,  vegetables,  body  parts,  trees,  flowers,
professions, tools, kitchen utensils, musical instruments, vehicles, furniture, clothing, appliances, school supplies, sports,
parts of the house, games, countries and gemstones. We obtained data for the total number of members produced in each
semantic category, average per category,  the frequency of earlier activated members in each category, the first item for each
category and a range of presentation for each member. No previous work for the Spanish -speaking population of Argentina
was found, although there are some category norms  for the Spanish-speaking population of other regions. We expect this
data to be useful for research in the field of Psycholinguistics and Neurolinguistics, and also to provide suitable selection  of
stimuli for assessment and treatment of patients with brai n injuries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barr, A., & Brandt, J. (1996). Word-list generation deficits in dementia. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 18, 810-822. doi: http://dx.doi.org/10.1080/01688639608408304

Battig, W. F., & Montague, W. E. (1969). Category norms for verbal items in 56 categories: a replication and extension of the Connecticut category norms. Journal of Experimental Psychology, 80(3), 1-46.

Binetti, G., Magni, E., Cappa, S. F., Padovani, A., Bianchetti, A., & Trabucchi, M. (1995). Semantic memory in Alzheimer’s disease: An analysis of category fluency. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 17, 82-89.

Brown, W. P., & Davies, G. M. (1976). Studies in word listing: Testing for group differences in category norms. Irish Journal of Psychology, 3, 87-120.

Brucki, S.M.D., & Rocha, M.S.G. (2004). Category fluency test: effects of age,gender and education on total scores, clustering and switching in Brazilian Portuguese-speaking subjects. Brazilian Journal of Medical and Biological Research, 37, 1771-1777.

Butman, J., Allegri, R., Harris, P., & Drake, M. (2000). Fluencia verbal en español. Datos normativos en Argentina. Medicina, 60, 561-564.

Capitani, E., Laiacona, M., Mahon, B., & Caramazza, A. (2003). What are the facts of semantic category-specific deficits?: a critical review of the clinical evidence. Cognitive Neuropsychology, 20, 213-261. doi: http://dx.doi.org/10.1080/02643290244000266

Capitani, E., Laiacona, M., & Barbarotto, R. (1999). Gender affects Word retrieval of certain categories in semantic fluency tasks. Cortex, 35, 273-278. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0010-9452(08)70800-1

Casals-Coll, M., Sánchez-Benavides, G.,Quintana, M., Manero, R.M., Rognoni, T., Calvo, L., Palomo, R., Aranciva, F., Tamayo, F., & Peña-Casanova, J. (2013). Estudios normativos españoles en población adulta joven (proyecto NEURONORMA jóvenes): normas para los test de fluencia verbal. Neurología, 28(1), 33-40.

Collins, A., & Loftus, E. F. (1975). A spreading-activation theory of semantic processing. Psychological Review, 82, 407-428. doi: http://dx.doi.org/10.1037//0033-295X.82.6.407

Collins, A., & Quillian, R. (1969). Retrieval time from semantic memory. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 8, 240-247. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0022-5371(69)80069-1

CuetosVega, F. (1998). Evaluación y rehabilitación de las afasias. Aproximación cognitiva. Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Epker, M. O., Lacritz, L. H., & Cullum, C. M. (1999). Comparative analysis of qualitative verbal fluency performance in normal elderly and demented populations. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 21, 425-434.

Fernández, A. L., Marino, J. C., & Alderete, A. M. (2004). Valores normativos en la prueba de Fluidez Verbal-Animales sobre una muestra de 251 adultos argentinos. Revista Argentina de Neuropsicología, 4, 12-22.

Hernández-Muñoz, N., Izura, C., & Ellis, A. W. (2005). Cognitive aspects of lexical availability. Behavior Research Methods, 37(3), 385-397.

Hernández Muñoz, N., & Izura, C. (2010). ¿Perro o musaraña? La recuperación léxica en las categorías semánticas. Ciencia Cognitiva, 4(1), 1-3.

Hernández Muñoz, N., Izura, C., & Ellis, A. (2006). Cognitive Aspects of lexical availability. European Journal of Cognitive Psychology, 18, 734-755.

Hirshorn, E., & Thompson-Schill, S. (2006). Role of the left inferior frontal gyrus in covert word retrieval: Neural correlates of switching during verbal fluency. Neuropsychologia, 44, 2547-2557. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2006.03.035

Howard, D. V. (1980). Category Norms: a Comparison of the Battigand Montague (1969) Norms with the Responses of Adults between the Ages of 20 and 80. Journal of Gerontology, 35(2), 225-231.

Kantner, J., & Lindsay, D.S. (2014). Category exemplars normed in Canada. Canadian Journal of Experimental Psychology/Revue canadienne de psychologie expérimentale, 68(3), 163-165.

Laws, K. R. (2004). Sex differences in lexical size across semantic categories. Personality and invidual differences, 36, 23-32. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00048-5

Laws, K. R. (1999). Gender afects latencies for naming living and nonliving things: implications for familiarity. Cortex, 35, 729–733.

Kempler, D., Teng, E. L., Dick, M., Taussig, I. M., & Davis, D. S. (1998). The effects of age, education, and ethnicity on verbal fluency. Journal of the International Neuropsychological Society, 4, 531-538.

Lezak, M. D., Howieson, D. B., & Loring, D. W. (2004).Neuropsychological assessment New York: Oxford University Press.

Lezak, M. D. (1995). Neuropsychological assessment. New York: Oxford.

Lozano Gutiérrez, A., & Ostrosky-Solís, F. (2006). Efecto de la edad y la escolaridad en la fluidez verbal semántica: Datos normativos en población hispanohablante. Revista Mexicana de Psicología, 23(1), 37-44.

Marful, A., Díez, E., & Fernández, A. (2015). Normative data for the 56 categories of Battig and Montague (1969) in Spanish. Behavior Research Methods. http://dx.doi.org/10.3758/s13428-014-0513-8

Marino, J., & Alderete, A.M. (2010). Valores Normativos de Pruebas de Fluidez Verbal Categoriales, Fonológicas, Gramaticales y Combinadas y Análisis Comparativo de la Capacidad de Iniciación. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 10(1), 79-93.

Marra, C., Ferraccioli, M., & Gainotti, G. (2007). Gender-Related Dissociations of Categorical Fluency in Normal Subjects and in Subjects With Alzheimer's Disease. Neuropsychology, 21(2), 207-211. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0894-4105.21.2.207

McKenna, P., & Parry, R. (1994). Category-specificity in the naming of natural and man-made objects. Neuropsychological Rehabilitation, 4, 255-281. doi:10.1080/09602019408401461

Oldfield, R.C., & Wingfield, A. (1965). Response latencies in naming objects. Quart J Exp Psychol, 17, 273-281.

Ollari, A., & Diez, S. (2005). Neurobiología del envejecimiento. En O. Mangone, R. Allegri, R. Arizaga, & J. Ollari (Eds.), Demencia: Enfoque multidisciplinario(pp. 1-22). Buenos Aires: Polemos.

Pascual, J. (1980). Interrelación entre Categorías. Psicológica, 1, (25-34). Pascual, J., & Musitu, G. (1981). Normas Categoriales. Psicológica, 1(2), 154-174.

Pekkala, S., Goral, M., Hyun, J., Obler, L.K, Erkinjuntti, T., & Albert, M. (2009). Semantic verbal fluency in two contrasting languages. Clin Linguist Phon.,23(6), 431–445. doi:10.1080/02699200902839800

Pérez Sánchez, M. A., Campoy Menéndez, G., & NavalónVila, C. (2001). Índice de estudios normativos en idioma español. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 6(2), 85-105.

Ramírez, M., Ostrosky-Solís, F., Fernández, A., & Ardila-Ardila, A. (2005). Fluidez verbal semántica en hispanohablantes: un análisis comparativo. Revista de Neurología, 41, 463-468.

Ramírez Sarmiento, A. M. A., & Pardo García, N. A. (2010). Norma categorial para el español de Bogotá, Colombia. Folios, 32, 89-110.

Rosch, E. H. (1973). Natural categories. Cognitive Psychology, 4, 328-350. doi: http://dx.doi.org/10.1016/0010-0285(73)90017-0

Rosch, E. H. (1975). Cognitive representations of semantic categories. Journal of Experimental Psychology: General, 104, 192-233. doi: http://dx.doi.org/10.1037//0096-3445.104.3.192

Rosser, A., & Hodges, J. R. (1994). Initial letter and semantic category fluency in Alzheimer’s disease, Huntington’s disease, and progressive supranuclear palsy. Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry, 57, 1389-1394.

Shapiro, S. I., & Palermo, D. S. (1970). Conceptual organization and class membership: normative data for representation of 100 categories. Psychonomic Monographs, 3(11), 107-127.

Smith, E. E., Shoben, E. J., & Rips, L. J. (1974). Structure and process in semantic memory: A featural model for semantic decisions. Psychological Review, 1, 214-241. doi: http://dx.doi.org/10.1037/h0036351

Soriano, F.; Fumagalli, J., Shalóm, D., Carden, J., Borovinsky, G., Manes, F. & Martínez-Cuitiño, M. (2015). Sex differences in a semantic fluency task. East European Journal of Psycholinguistic,2(1), 134-140.

Soto, P., Sebastián, M. V., García, E., & del Amo, T. (1982). Categorización y datos normativos en España [Categorization and normative data in Spain]. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Stuss, D. T., Alexander, M. P., Hamer, L., Palumbo, C., Dempster, R., Binns, M., ... Izukawa, D. (1998). The effects of focal anterior and posterior brain lesions on verbal fluency. Journal of the International Neuropsychological Society, 4, 265-278.

Toglia, M. P., & Battig, W. F. (1978). Handbook of semantic word norms. New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Troyer, A., Moscovitch, M., Winocur, G., Alexander, M. P., & Stuss, D. T. (1998). Clustering and switching on verbal fluency: The effects of focal frontal and temporal lobes lesions. Neuropsychologia, 36(6), 499-504.

Downloads

Published

2015-06-01

Issue

Section

Investigaciones originales

How to Cite

Normas categoriales para una muestra de hablantes adultos del español de Argentina. (2015). Revista Evaluar, 15(1). https://doi.org/10.35670/1667-4545.v15.n1.14907