Opciones enunciativas y configuración del policial en Crímenes imperceptibles, de Guillermo Martínez
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v2.n2.7920Keywords:
author’s position, discursive options, efficient use, crime fiction genre, conjecturesAbstract
The present work tries to relate the novel “Crímenes Imperceptibles”, by Guillermo Martínez, with the position of the autor as a social subject within the system of relations from which he writes, especially within the litherary field, with the intention of making his discursive options comprehensible and understandable. Starting with the fact that there is a conditioning relationship between the social place from which the discursive practice is done and the options the autor analyses in his discourse, we believe the writer has accomplished and efficient use of the resources he has picked up throughout his trajectory as a social subject, taking into account the limitations and possibilities he had at the moment he wrote it. From this perspective, we pretend to identify in the novel, the discourse operations the autor has chosen as the most plausible for the construction of the statement, within the crime fiction genre, supporting its use in reasons inferred from objective conditions, taking into consideration the skills gathered by the autor during his profesional career and the possibilities of acceptance.References
Barthes Roland (1983) Ensayos críticos. Buenos Aires: Seix Barral.
Kerbrat Orecchioni, Catherine (1993) La enunciación. De la subjetividad en el lenguaje. Buenos Aires, Edicial.
Filinich, María Isabel (1997) La voz y la mirada. Teoría y análisis de la enunciación literaria. México, Plaza y Janés.
James, Henry (2008) La lección del maestro y otros relatos Buenos Aires, El cuenco de plata.
Link, Daniel (compilador) (2003).El juego de los cautos. Buenos Aires, La marca editora.
Martínez, Guillermo (2009) Infierno grande. Buenos Aires, Planeta.
(1996) Acerca de Roderer. Buenos Aires, Planeta.
(1998) La mujer del maestro. Buenos Aires, Planeta
(2003) Crímenes imperceptibles. Buenos Aires, Planeta.
(2003) Borges y la matemática. Buenos Aires, Seix Barral.
(2005) La fórmula de la inmortalidad. Buenos Aires, Seix Barral.
(2007) La muerte lenta de Luciana B. Buenos Aires, Planeta
(2011) Yo también tuve una novia bisexual. Buenos Aires, Planeta
Mozejko, Danuta Teresa y Ricardo Lionel Costa (2002) Lugares del decir I. Competencia social y estrategias discursivas. Rosario, Homo Sapiens
(2007) Lugares del decir II. Competencia social y estrategias discursivas. Rosario, Homo sapiens.
(2009) Gestión de las prácticas: opciones discursivas. Rosario, Homo Sapiens.
Sitio oficial del escritor: www guillermomartinezweb.blogspot.com
El imperio de las conjeturas, entrevista a Guillermo Martínez para LaNación.com (2010)
Henry James. Gaceta. Universidad veracruzana, 2006.
Entrevista a Guillermo Martínez. Río Negro on line, 2010.
Una mirada sobre la literatura argentina. El canon argentino. Por Eloy Martínez para el suplemento Cultura de La Nación ( 1996)
Verdades apenas perceptibles. Entre los pliegues de lo real. Por Sergio Colautti.
El ambiguo mundo de Guillermo Martínez. El País.com.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).