Havana in the 21st century: a city readed, generated and overflowed
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v14.n23.41704Keywords:
Zero Generation, city, canon, Cuban literatureAbstract
This paper sets out to investigate the readings, referents, patterns and springs of the Cuban literary canon that some Generation Zero narrators have made/used/identified to configure Havana in their works. It is based on the hypothesis that those referents and readings are updated, retaken and deconstructed by this generation at the moment of expressing their personal relationship with/interpretation of the city and although a group of recent writings produced in Cuba wants to set fire to the archive, many of them still continue to nourish from the tradition. Thus, this text dedicates a first part to make visible the negotiations with the canon and a second part that describes the design traced by some authors of the XXI century of their cities from the experience, readings and affectivity.
References
Abreu Arcia, A. (2007). Los juegos de la Escritura o la (re)escritura de la Historia. La Habana: Casa de las Américas.
Aínsa, F. (2010). Fragmentos para una poética de la extranjería. En C. Chantraine-Braillon, G. Dei Cas, N. e I. Fatiha (Eds.), El escritor y el intelectual entre dos mundos. Lugares y figuras del desplazamiento (pp 23-44). Madrid: Iberoamericana.
Álvarez-Tabío, E. (2000). Invención de La Habana. Barcelona: Casiopea.
Basile, T. (2009). La vigilia cubana: sobre Antonio José Ponte Rosario. Rosario: Beatriz Viterbo Editora
Bhabha, H. (2007). El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial.
Birkenmaier, A. y Whitfield, E. (2011). Havana beyond the Ruins. Cultural Mappings after 1989. Duke University Press.
Bourriaud, N. (2009). Radicante. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Camejo, A. (2017). Ciudad de palabras. Estrategias discursivas y modalidades textuales de la representación urbana en la novelística de Leonardo Padura, Pedro Juan Gutiérrez y Ena Lucía Portela [Tesis de Doctorado, Universidad de La Habana, Cuba].
Casamayor Cisneros, O. (2013). Utopía, distopía e ingravidez: reconfiguraciones cosmológicas en la narrativa postsoviética cubana. Madrid: Iberoamericana.
De Ferrari, G. (2014). Community and Culture in Post-Soviet Cuba. New York: Routledge.
De la Nuez, I. (2020). Cubantropía. Cáceres: Editorial Periférica.
Deleuze, G. y Guattari. F. (2004). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Barcelona: PreTextos.
García Canclini, N. (2014). El mundo entero como lugar extraño. Buenos Aires: Gedisa.
Granados, O. (2017). ¿Ha surgido una literatura post-dictatorial en Cuba?, Revista Letral, 18, 23-36.
Magazine (2017) www.hypermediamagazine.com/critica/los-diez-libros-cubanos-xiii-2/
Novak, D. Habanapordentro. https://habanapordentro.wordpress.com/
Pardo Lazo, O. L. (2006). El evangelio según Arnaldo (decálogo de canonización). La Jiribilla, 4, 1. http://www.lajiribilla.co.cu/2006/n259_04/ellibro.html
Quesada Gómez, C. (2016). Arqueologías globales de la literatura cubana: de las ruinas al chicle. Cuadernos de Literatura, 301-312.
Rojas, R. (2018). La generación flotante. Apuntes sobre la nueva literatura cubana. Revista de la Universidad de México, 1, 140-148.
Rojas, R. (2016). Cenizas del archivo. Hypermedia Magazine. https://hypermediamagazine.com/2016/09/05/rafael-rojas-cenizas-del-archivo/
Rojas, R. (2014). Hacia una ficción global. Libros del crepúsculo. http://www.librosdelcrepusculo.net/2014/04/hacia-la-ficcion-global.html
Rojas, R. (2013). El realismo como régimen. Libros del crepúsculo. http://www.librosdelcrepusculo.net/2013/10/el-realismo-como-regimen.html
Sklodowska, E. (2016). Invento, luego resisto: El Período Especial en Cuba como experiencia y metáfora (1990-2015). Santiago de Chile: Cuarto Propio.
Viera, K. (2022). La Habana en escrituras recientes producidas en Cuba. Dazra Novak, Ahmel Echevarría y Jorge Enrique Lage [Tesis de Doctorado, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina].
Viera, K. (2021) Talleres literarios en Cuba. Conversando sobre los espacios de Jorge Alberto Aguiar Díaz (JAAD), Recial, 12 (20), 303-313. https://doi.org/10.53971/2718.658x.v12.n20.35743
Whitfield, E. (2008). Cuban Currency. The dollar and Special Period Fiction. University of Minnesota Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).