The Sensitive Gaze. Pedro Henríquez Ureña in the United States

Authors

  • Martín Sozzi Universidad de Buenos Aires Universidad Nacional de Hurlingham Universidad Nacional Arturo Jauretche

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n15.24842

Keywords:

Pedro Henríquez Ureña, United States, city representation, cultural landscape, Memorias

Abstract

The purpose of this work is to analyze the estranged gaze manifested by the subject of enunciation of the Memorias by Pedro Henríquez Ureña in his encounter with the United States, specifically on his arrival to the city of New York. Across the textual space of the Memorias, Ureña expresses, in an ostensible fashion, a divergence from a series of expectations that could be traced back –although not exclusively– to the perceptions by Rubén Darío in his chronicle on Edgar Allan Poe where the nicaraguan poet hears upon coming to New York “a vast soliloquy of figures” and which Ureña manages to subvert. In this way, he challenges conventions normalized by Latin American intellectuals in order to conform an alternative space in which his gaze goes beyond established prejudices and probes into the culture of a time and a city. Raymond Williams (1973) draws attention to two models cities have been associated with: on one hand, as centers of progress and erudition; on the other, as places of noise and ambition. In that sense, for Henríquez Ureña the North American world would not be affected only by great technological advances or a predominance of wealth – the second model presented by Williams – but by diverse manifestations of culture – visual arts, music, literature – which turn it into an auspicious realm for high culture.

Author Biography

  • Martín Sozzi, Universidad de Buenos Aires Universidad Nacional de Hurlingham Universidad Nacional Arturo Jauretche
    Profesor y Licenciado en Letras (UBA) y Especialista en lectura, escritura y educación (Flacso). Cursó la maestría en Estudios Literarios Latinoamericanos (Untref) y es doctorando del programa de doctorado en Teoría Comparada de las Artes de la misma universidad. Profesor de la cátedra de Literatura Latinoamericana I en la Universidad de Buenos Aires, de Introducción a los estudios literarios en la Universidad Nacional de Hurlingham y del Taller de Lectura y Escritura en la Universidad Nacional Arturo Jauretche.

References

Caresani, Rodrigo (2013) “Prólogo”. En Darío, Rubén (2013). Crónicas viajeras. Derroteros de una poética. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Buenos Aires.

Colombi, Beatriz (2012) “Edgar Allan Poe, de Rubén Darío a Andrés Caicedo”. En Hernán Biscayart (ed.) Lecturas de travesía. Literatura latinoamericana. NJ editor, Buenos Aires.

Darío, Rubén (2013) Crónicas viajeras. Derroteros de una poética. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Buenos Aires.

Henríquez Ureña, Pedro (2000) Memorias. Diario. Notas de viaje. Fondo de Cultura Económica. Buenos Aires.

------------------------------ (2004) Desde Washington. Fondo de Cultura Económica, México.

Henríquez Ureña, Pedro; Reyes, Alfonso (1983) Epistolario íntimo (1906-1946). Universidad Naciona Pedro Henríquez Ureña, Santo Domingo.

Martí, José (2010) Escenas norteamericanas y otros textos. Corregidor, Buenos Aires.

Roggiano, Alfredo (1961) Pedro Henríquez Ureña en los Estados Unidos. State University of Iowa, México.

Salinas, Pedro (1948) La poesía de Rubén Darío. Losada, Buenos Aires.

Todorov, Tzvetan (2000) “Viajeros modernos”. En Nosotros y los otros. Reflexión sobre la diversidad humana. Siglo XXI, México, pp. 383-396.

Williams, Raymond (2001) El campo y la ciudad. Paidós, Buenos Aires.

Zuleta Álvarez, Enrique (1987) “Pedro Henríquez Ureña y los Estados Unidos”. En Cuadernos Hispanoamericanos. N° 442, pp.93-108.

Published

2019-07-04

How to Cite

The Sensitive Gaze. Pedro Henríquez Ureña in the United States. (2019). Recial, 10(15). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v10.n15.24842

Similar Articles

21-30 of 481

You may also start an advanced similarity search for this article.