Use of screens, sedentary lifestyle, and physical activity in children under six years of age, during the period of preventive and compulsory social isolation in AMBA

online survey

Authors

  • Sandra Viviana García Universidad Nacional de La Matanza
  • María Celeste Velazquez Universidad Nacional de La Matanza
  • Alberto Emiliano D´Agostino Universidad Nacional de La Matanza
  • Diego Julián Salto Universidad Nacional de La Matanza
  • Fernanda Melina Lardies Arenas Universidad Nacional de La Matanza
  • Sílvia Veronica Cuozzo Universidad Nacional de La Matanza
  • Ladislao Pablo Matias Diaz Ballve Universidad Nacional de La Matanza
  • Tatiana Dias de Carvalho Universidad Nacional de La Matanza

DOI:

https://doi.org/10.31053/1853.0605.v80.n4.40343

Keywords:

surveys and questionnaires, pandemics, preschool, screen time, public health

Abstract

Introduction: Within the context of the COVID-19 pandemic, children were confined to their homes. The Buenos Aires Metropolitan Area (AMBA) region has the highest urban density in Argentina and has been the epicenter of COVID-19 infections and deaths. The objectives of this study are to characterize the habits of screen use, sedentary lifestyle and physical activity and describe their associations, in children under six years of age from AMBA, Argentina.

Methods: analytical and cross-sectional study, in which data from the online survey (Google Forms®) were used. Through a non-probabilistic convenience sampling, fathers, mothers, legal guardians, and caregivers of children under six years of age were invited to participate. The survey was available during four months of the quarantine period and was made up of 32 questions about screen use, physical activity, and sedentary lifestyle of children.

Results: 256 surveys were answered, the majority (79.6%) were female and 50.8% in the age range of 31-40 years.

Conclusion: The television is the most used and children begin to use touch screens from one year. The play time of adults with children and the time that they usually carry out activities such as reading a book or drawing is one to two hours per day. There was an association between owning the screen and using it for more hours. The lower the income level, the more time adults play with their children.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Viviana García, Universidad Nacional de La Matanza

  • Kinesiologa Fisiatra, (UBA, 2001)
  • Especialista en Kinesiología y Fisiatría Pediátrica y Neonatal (COKIBA-UBA, 2009)
  • Especialista en Docencia de Educación Superior (UNLaM, 2017)
  • Maestrando en Salud Pública (UNLaM, cohorte 2018. Proyecto de tesis en elaboración)
  • Docente (JTP) en Atención Primaria de la Salud y Educación para la Salud, carrera de Kinesiología, UNLaM

María Celeste Velazquez, Universidad Nacional de La Matanza

  • Kinesiologa Fisiatra, Universidad de Buenos Aires (2004).
  • Profesora Universitaria, Universidad Maimonides (2021).
  • Tutora de Campo en Atención Comunitaria I y Kinefisiatría Neurológica de la Universidad Nacional de La Matanza.
  • Tutora de Campo en Prácticas Kinésicas I y Prácticas Comunitarias en Kinesiología de la Universidad Nacional de Hurlingham.

Alberto Emiliano D´Agostino, Universidad Nacional de La Matanza

  • Licenciado en Kinesiología y Fisiatría - Universidad Nacional de la Matanza (Unlam)
  • Licenciado en Educación Física - Universidad Nacional de la Matanza (Unlam) 
  • Docente en el Profesorado Universitario de Educación Física (PUEF) y en la carrera de Medicina de la Universidad Nacional de Jose C. Paz (Unpaz) 

Diego Julián Salto, Universidad Nacional de La Matanza

  • Licenciado en Kinesiología y Fisiatría - Universidad Nacional de la Matanza (UNLaM, 2021)
  • Campos de interes, Pediatria y Kinefisiatria Neurologica.
  • Actualmente, atención de pacientes en domicilio y en Hospital Dr Equiza.

Fernanda Melina Lardies Arenas, Universidad Nacional de La Matanza

  • Lic. en Educación Física (Universidad Nacional de La Matanza 2012).
  • Estudiante de Lic. en Kinesiología y Fisiatría (Universidad Nacional de La Matanza)
  • Profesora de Educación Física en el Colegio San Judas Tadeo (nivel inicial y primario) y en el Instituto Nuestra Señora del Pilar (nivel secundario).

Sílvia Veronica Cuozzo, Universidad Nacional de La Matanza

  • Kinesiologa Fisiatra Silvia Verónica Cuozzo, graduada en la Universidad de Buenos Aires (UBA, 1998).
  • Docente de la Universidad Nacional de La Matanza (Buenos Aires, Argentina) Dpto Salud.
  • Cursando la Especialización en Educación Superior en la UNLaM.

Ladislao Pablo Matias Diaz Ballve, Universidad Nacional de La Matanza

  • Kinesiologo Fisiatra, Universidad de Buenos Aires.
  • Especialista en kinefisiatría crítica y terapia intensiva, Universidad nacional de San Martin.
  • Especialista en metodología de la investigación científica, Universidad Nacional de Lanús.
  • Coordinador de la unidad de conocimiento traslacional hospitalaria (UCTH), Hospital de la Cuenca Alta Néstor Kirchner.
  • Editor asociado en la Revista Argentina de Terapia Intensiva y de la Argentian Journal of Respiratory and Physical Therapy.
  • Jefe de Trabajos en Catedra de Metodología de la investigación científica, Carrera de Licenciatura en Kinesiología de la Universidad Nacional de La Matanza.

Tatiana Dias de Carvalho, Universidad Nacional de La Matanza

  • Doctorado en Medicina (Cardiología) por la Universidad Federal de São Paulo.
  • Magister en Fisioterapia por la Universidad Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho.
  • Fisioterapeuta por la Universidad Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho.
  • Profesora Adjunta en Universidad Nacional de La Matanza.
  • Editora asociada en la Argentian Journal of Respiratory and Physical Therapy y de la Revista del Departamento de Salud.

References

Prensky M. Nativos e Inmigrantes Digitales. [Internet]. Distribuidora SEK, 2010. [Citado: 16 de octubre de 2022]. Disponible en: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky-NATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20(SEK).pdf

Waisman I, Hidalgo E, Rossi ML. Screen use among young children in a city of Argentina. Arch Argent Pediatr. 2018 Apr 1;116(2):e186-e195. English, Spanish. doi: 10.5546/aap.2018.eng.e186.

Osorio E, Torres-Sánchez L, Hernández Mdel C, López-Carrillo L, Schnaas L. Estimulación en el hogar y desarrollo motor en niños mexicanos de 36 meses [Stimulation at home and motor development among 36-month-old Mexican children]. Salud Publica Mex. 2010 Jan-Feb;52(1):14-22. Spanish. doi: 10.1590/s0036-36342010000100004.

Canadian Paediatric Society, Digital Health Task Force, Ottawa, Ontario. Screen time and young children: Promoting health and development in a digital world. Paediatr Child Health. 2017 Nov;22(8):461-477. doi: 10.1093/pch/pxx123. Epub 2017 Oct 9. Erratum in: Paediatr Child Health. 2018 Feb;23 (1):83.

Melamud A, Waisman I. Pantallas: discordancias entre las recomendaciones y el uso real [Screens: discrepancy between recommendations and actual use]. Arch Argent Pediatr. 2019 Oct 1;117(5):349-351. Spanish. doi: 10.5546/aap.2019.349.

Capossielo P. ¿De qué hablamos cuando hablamos de AMBA?. [Internet] Fundación Metropolitana. Planificación y participación para la Gran Buenos Aires. 2020 Jul. [Citado: 16 de octubre de 2022]. Disponible en: https://metropolitana.org.ar/idm/de-que-hablamos-cuando-hablamos-de-amba/

Decreto 875/2020. DECNU-2020-875-APN-PTE. Aislamiento Social, Preventivo y Obligatorio y Distanciamiento Social, Preventivo y Obligatorio. Ciudad de Buenos Aires: Boletín Oficial de la República Argentina; 2020. [Citado: 16 de octubre de 2022]. Disponible en: https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/237062/20201107

Cerisola A. Impacto negativo de los medios tecnológicos en el neurodesarrollo infantil. Pediátr Panamá. 2017 Ag-Set; 46(2):126-131. Disponible en: http://docs.bvsalud.org/biblioref/2017/08/848347/126-131.pdf

Li C, Cheng G, Sha T, Cheng W, Yan Y. The Relationships between Screen Use and Health Indicators among Infants, Toddlers, and Preschoolers: A Meta-Analysis and Systematic Review. Int J Environ Res Public Health. 2020 Oct 7;17(19):7324. doi: 10.3390/ijerph17197324.

Gavoto L. Asociación entre el tiempo de exposición a pantallas y rendimiento en una prueba de tamizaje de desarrollo infantil. Evid Actual Pract Ambul. 2020 Mar; 23(1):e002025. Disponible en: http://www.evidencia.org/index.php/Evidencia/article/view/4276

García SV, Dias de Carvalho T. Screen use among toddlers and preschool children. Arch Argent Pediatr. 2022 Oct;120(5):340-345. English, Spanish. doi: 10.5546/aap.2022.eng.340.

Ministerio de Salud. Resolución 1480/2011. Guía para Investigaciones con Seres Humanos. Buenos Aires: Boletín Oficial de la República Argentina; 2011. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/resoluci%C3%B3n-1480-2011-187206/texto

Ley 25.326. Protección de los Datos Personales. Buenos Aires: Boletín Oficial de la República Argentina; 2000. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-25326-64790/texto

Organización Panamericana de la Salud. Directrices sobre la actividad física, el comportamiento sedentario y el sueño para menores de 5 años. Washington, D.C.: Organización Panamericana de la Salud; 2019. doi: 10.37774/9789275321836 Disponible en: https://iris.paho.org/handle/10665.2/51805

Ponce Mancilla T, Vielma Hurtado C, Bellei Carvacho C. Experiencias educativas de niñas, niños y adolescentes chilenos confinados por la pandemia COVID-19. Revista Iberoamericana de educación, 2021 Jun; 86(1):97-115. doi: 10.35362/rie8614415.

Waisburg H. La tecnología virtual y el niño. Med infant, 2018 Set; 25(3):277-278. Disponible en: http://www.medicinainfantil.org.ar/images/stories/volumen/2018/xxv_3_277.pdf

Council on communications and media. Media and Young Minds. Pediatrics. 2016 Nov;138(5):e20162591. doi: 10.1542/peds.2016-2591.

Okely T, Reilly JJ, Tremblay MS, Kariippanon KE, Draper CE, El Hamdouchi A, Florindo AA, Green JP, Guan H, Katzmarzyk PT, Lubree H, Pham BN, Suesse T, Willumsen J, Basheer M, Calleia R, Chong KH, Cross PL, Nacher M, Smeets L, Taylor E, Abdeta C, Aguilar-Farias N, Baig A, Bayasgalan J, Chan CHS, Chathurangana PWP, Chia M, Ghofranipour F, Ha AS, Hossain MS, Janssen X, Jáuregui A, Katewongsa P, Kim DH, Kim TV, Koh D, Kontsevaya A, Leyna GH, Löf M, Munambah N, Mwase-Vuma T, Nusurupia J, Oluwayomi A, Del Pozo-Cruz B, Del Pozo-Cruz J, Roos E, Shirazi A, Singh P, Staiano A, Suherman A, Tanaka C, Tang HK, Teo WP, Tiongco MM, Tladi D, Turab A, Veldman SLC, Webster EK, Wickramasinghe P, Widyastari DA. Cross-sectional examination of 24-hour movement behaviours among 3- and 4-year-old children in urban and rural settings in low-income, middle-income and high-income countries: the SUNRISE study protocol. BMJ Open. 2021 Oct 25;11(10):e049267. doi: 10.1136/bmjopen-2021-049267.

Pedrouzo SB, Peskins V, Garbocci AM, Sastre SG, Wasserman J. Screen use among young children and parental concern. Arch Argent Pediatr. 2020 Dec;118(6):393-398. English, Spanish. doi: 10.5546/aap.2020.eng.393.

Kabali HK, Irigoyen MM, Nunez-Davis R, Budacki JG, Mohanty SH, Leister KP, Bonner RL Jr. Exposure and Use of Mobile Media Devices by Young Children. Pediatrics. 2015 Dec;136(6):1044-50. doi: 10.1542/peds.2015-2151.

Subcomisión de Tecnologías de Información y Comunicación. Bebés, niños, adolescentes y pantallas: ¿qué hay de nuevo? Arch Argent Pediatr. 2017 Aug 1;115(4):404-405. doi: 10.5546/aap.2017.404.

Bergmann C, Dimitrova N, Alaslani K, Almohammadi A, Alroqi H, Aussems S, Barokova M, Davies C, Gonzalez-Gomez N, Gibson SP, Havron N, Horowitz-Kraus T, Kanero J, Kartushina N, Keller C, Mayor J, Mundry R, Shinskey J, Mani N. Young children's screen time during the first COVID-19 lockdown in 12 countries. Sci Rep. 2022 Feb 7;12(1):2015. doi: 10.1038/s41598-022-05840-5

Guan H, Okely AD, Aguilar-Farias N, Del Pozo Cruz B, Draper CE, El Hamdouchi A, Florindo AA, Jáuregui A, Katzmarzyk PT, Kontsevaya A, Löf M, Park W, Reilly JJ, Sharma D, Tremblay MS, Veldman SLC. Promoting healthy movement behaviours among children during the COVID-19 pandemic. Lancet Child Adolesc Health. 2020 Jun;4(6):416-418. doi: 10.1016/S2352-4642(20)30131-0.

Roman-Viñas B, Chaput JP, Katzmarzyk PT, Fogelholm M, Lambert EV, Maher C, Maia J, Olds T, Onywera V, Sarmiento OL, Standage M, Tudor-Locke C, Tremblay MS; ISCOLE Research Group. Proportion of children meeting recommendations for 24-hour movement guidelines and associations with adiposity in a 12-country study. Int J Behav Nutr Phys Act. 2016 Nov 25;13(1):123. doi: 10.1186/s12966-016-0449-8.

Poitras VJ, Gray CE, Borghese MM, Carson V, Chaput JP, Janssen I, Katzmarzyk PT, Pate RR, Connor Gorber S, Kho ME, Sampson M, Tremblay MS. Systematic review of the relationships between objectively measured physical activity and health indicators in school-aged children and youth. Appl Physiol Nutr Metab. 2016 Jun;41(6 Suppl 3):S197-239. doi: 10.1139/apnm-2015-0663.

Published

2023-12-26

How to Cite

1.
García SV, Velazquez MC, D´Agostino AE, Salto DJ, Lardies Arenas FM, Cuozzo SV, Diaz Ballve LPM, Dias de Carvalho T. Use of screens, sedentary lifestyle, and physical activity in children under six years of age, during the period of preventive and compulsory social isolation in AMBA: online survey. Rev Fac Cien Med Univ Nac Cordoba [Internet]. 2023 Dec. 26 [cited 2024 May 13];80(4):456-75. Available from: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/med/article/view/40343