Análisis de una propuesta para el cambio de paradigma educacional en Bacteriología y Virología médicas, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba
DOI:
https://doi.org/10.31053/1853.0605.v57.n1.37285Keywords:
Medical Education, Cognitive OCSSS in basic scicncesAbstract
The productivc character of the scienti fic thought pi nts out a niethodological means that mclude the demand of the students'
job about the information and not bis mere reception and reproduetion. It is essential to —¡ve the students the opportunity of discovering the cogniti ve processes used ¡ti the production of the scientitic knowledge. In this work, wc present the result oí the Starting of a workshop dynamic in a basic subject, the students' answers, and the analysis of the suhject. In the Chair of Medical Bacteriology and Vuology of the School of Medical Sciences. the National Lniversity of Córdoba 1700 students attencled classes in 1997. The subject was developecl with the aetivitics that worked the sanie contenis from two different learning conceptions: (1)
workshop activity, non obligatory, construct i ve. and (IT) theorico-practical activity. ohl i gatory and traditional .Tvv'o voluntary and anonymous interviews were done about the valuation that the student gaye to these two acti vities and their basis, one in the middle and the other at the end of the course. 90,55% classi fied dic traditional activity as positi ve. and 9,457 as negative. Regarcling the workshop activity, the 60,571 classified it as positive and the 39,5% as negative The same developed content with two activities made possible the analysis of the irnpact that the two di fferent inethodologies produced on the students . The student's ans\ver to the traditional activity was hetter than the workshop activity (p <0.001 ). The differences in (he student's acceptance between the two option revealed the niajor difficulty of an alternativc rnethodological strategy in the current educational niode].
Downloads
References
Ander-Egg E: El taller, una alternativa de renovación pedagógica. Buenos Aires: Ed. Magisterio Río de la Plata, 1993.
Carusso M, Dussel 1: De Sarmiento a los Simpsons. Cinco conceptos para pensar la educación contemporánea. Buenos Aires: Ed.Kapelusz, 1996.
Catan vas V, Navarro A, Fiol de Cuneo M. y col.: Iníorme autoevaluación de la Carrera de Medicina. Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba, 1997.
Clark E: La búsqueda de un nuevo modelo educacional. En: Educación Alternativa Holística, Santiago de Chile: Edit Cuatro Vientos; 1990.
Flexncr A: Medical Education in ihe United States and Canada. New York: Carncgie Foundation for thc Advancernent of Teaching, 1990.
Foucault M: Saber y verdad. España: Editorial Las Ediciones de la Piqueta, 1991.
Foucault M: Vigilar y castigar. España Editorial Siglo veintiuno, 1996.
S. Freire P: La naturaleza política de la educación. España : Edit. Paidós, 1990.
Freire P, Quiroga A: El proceso educativo según Paulo Freire y Enrique PichonRiviere San Pablo Brasil: Editorial Ediciones Cinco, 1985. GuiherNT: Ciencia un camino entre continuidades y rupturas. Buenos Aires: Editorial Biblos, 1996.
Hinshaw VS: Teaching Microbiology vs Learning Microbiology. lnfectious Agents and Disease . 3 : 275-8, 1994.
Klimovsky G: Las desventuras del conocimiento científico. Una introducción a la epistemología. Buenos Aires: AZ editora, 1997.
Klimovsky (1, Hidalgo C: La inexplicable sociedad. Cuestiones de epistemología de las ciencias sociales. Buenos Aires: A-Z editora, 1998.
Kuhn TS: La estructura de las revoluciones científicas. México: Editorial Fondo de Cultura Económica, 1996.
Perkins D: La escuela inteligente. España: Gedisa, 1995.
Piaget J: Psicología y Pedagogía. Buenos Aires: Editorial Ariel, 1988.
Pichon-Riviere : El proceso grupa¡ . Buenos Aires: Nueva Visión, 1992.
Quiroga AP: Matrices de Aprendizaje. Buenos Aires: Ficha Ediciones Cinco, 1985. Sanjurjo LO, Vera MT: Aprendizaje significativo y enseñanza en los niveles medio y superior. Rosario: Homo Sapiens, 1994.
Saracho Cornet P, Traversaro M: Tendencias modernas en la educación médica. Argentina: Reun, 1995.
Schaechter M: Teaching Microbiology to Medical Students. Infectious Agents and Discase. 2 : 394-97, 1994.
Splitter L, Sharp A: La otra educación. Buenos Aires: Manantial, 1996.
Tamayo Perez R: ¿Existe el método científico? Historia y realidad. México: Fondo de Cultura Económica, 1990.
Tonucci F: ¿Enseñar o aprender?. Buenos Aires: Editorial Losada, 1996.
Vygotski LS: El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Ed. Crítica, 1988
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Universidad Nacional de Córdoba
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The Faculty of Medical Sciences Journal (RFCM) subscribes to the Open Access policy and does not charge authors fees for publishing, nor does it charge readers fees for accessing published articles (APC).