Histología y embriología oral clínicamente integradas como herramienta didáctica en un curso de grado de la carrera de Odontología

Authors

  • María Samar Universidad Nacional de Córdoba - Facultad de Ciencias Médicas- Facultad de Odontología
  • Rodolfo Ávila Universidad Nacional de Córdoba - Facultad de Ciencias Médicas- Facultad de Odontología
  • Javier Fernández Universidad Nacional de Córdoba- Facultad de Ciencias Médicas - Facultad de Odontología
  • René Fernández Universidad Nacional de Córdoba- Facultad de Ciencias Médicas - Facultad de Odontología
  • Luis Olmedo Universidad Nacional Córdoba - Facultad de Ciencias Médicas- Fadultad de Odontología
  • juana Bozzatello Universidad Nacional de Córdoba - Facultad de Ciencias Médicas- Facultad de odontología
  • Nelson Rugani Universidad Nacional de Córdoba- Facultad de Ciencias Médicas- Facultad de Odontología

DOI:

https://doi.org/10.31053/1853.0605.v61.n2.33305

Keywords:

Dentystry, Histology, Embryology, Integrated teaching, Basic sciences, Clinical sciences

Abstract

The teaching of Oral Histology aocI Embryology clinically integrated was designed as a pilot experience to be clevelopecl during the 2005 academic year at the Divisiori of [listology and Embryology (Chair "A") of the National University of Cordoha School of Dentistry.This experience, in which the rnembers of the faculty of the Department of Clinical and Basic Sciences have an active participation, is hased on a systcmic conception of the learning-teaching process and on the recommendations marie by the OPS/OMS. This approach will allow us to optimize the quality of our undlergraduate programs through bctter teacher training and the gradual integration of basic and clinical scienees.Our aim is to provide a hetter education with clinical relevance in basic sciences and scientific hasis in clinical assistanee

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Samar, Universidad Nacional de Córdoba - Facultad de Ciencias Médicas- Facultad de Odontología

Departamento de Biología Bucal . II Cátedra de Biología Celular, Histología y Embriología


 

Rodolfo Ávila, Universidad Nacional de Córdoba - Facultad de Ciencias Médicas- Facultad de Odontología

Departamento de  Biología Bucal. II Cátedra de  Biología Celular, Histología y Embriología

 

Javier Fernández, Universidad Nacional de Córdoba- Facultad de Ciencias Médicas - Facultad de Odontología

Departamento de  Biología Bucal. II Cátedra de Biología  Celular, Histología y Embriología


René Fernández, Universidad Nacional de Córdoba- Facultad de Ciencias Médicas - Facultad de Odontología

Departamento de Biología Bucal. II Cátedra de Biología Celular, Histología y Embriología

 

Luis Olmedo, Universidad Nacional Córdoba - Facultad de Ciencias Médicas- Fadultad de Odontología

Departamento de Biología Bucal. II Cátedra de Biología, HIstología y Embriología

juana Bozzatello, Universidad Nacional de Córdoba - Facultad de Ciencias Médicas- Facultad de odontología

Departamento de Biología  Bucal. II Cátedra de Biología Celular, Histología y Embriología


Nelson Rugani, Universidad Nacional de Córdoba- Facultad de Ciencias Médicas- Facultad de Odontología

Departamento de Biología Bucal.  II Cátedra de Biología Celular, Histología y Embriología


 

References

Caballero E: Hacia la enseñanza integrada de la Morfología en Medicina. Visión Morfol. 1998: 1/1: 7-8.

Serie Paltex para ejecutores de programas de salud N° 21: Enseñanza de las Ciencias de la Salud cii América Latina. OPS/OMS. Washington DC. 1990. Bachá Rigal Y, Companioni Landín F A, Santos Rodríguez P E: Integración de las Ciencias Morfológicas cii Estomatología. Rey, Cubana Edue Méci Sup 2001; 38/3:212-216.

Rosell Puig W: La enseñanza integrada en las Ciencias Médicas. Rey Cubana Educ Méd Sup 1998; 12/2: 45-48. ...

Rosell Puig W. Más Gracía M. Domínguez hernández L: La enseñanza integrada: necesidad histórica de la educación en Ciencias Médicas. Rey Cubana Educ Mécl Sup 2002; 16/3: 13-19.

Roscll Puig W, Dovale Borjas C, González Fano B: La enseñanza de las Ciencias Morfológicas mediante la integración interdisciplinaria. Rey. Cubana Edue Mécl Sup 2004: 18/ 1.

Disponible en IJRL: http://bvs.sld.cu/revistas/ems/ vol 18 104/enis03 104.htm. Fernández Hernández J. M., Me.stre Góniez U: Un modelo clidáci ico para la sistematización de los contenidos morfológicos durante la formación del médico veterinario. Disponible en URL: http://www.ult.edu.cu/innoed/2003/

Published

2004-06-09

How to Cite

1.
Samar M, Ávila R, Fernández J, Fernández R, Olmedo L, Bozzatello juana, Rugani N. Histología y embriología oral clínicamente integradas como herramienta didáctica en un curso de grado de la carrera de Odontología. Rev Fac Cien Med Univ Nac Cordoba [Internet]. 2004 Jun. 9 [cited 2024 May 13];61(2):40-5. Available from: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/med/article/view/33305

Issue

Section

Educación Medica