Comparative study of the performance of different cohorts evaluating wheter they have entered university with or without admissibility course

Authors

  • Enrique Pérez Albizú Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional de La Plata
  • María I Urrutia Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional de La Plata

Keywords:

entrance exam, academic performance, average mark, course of studies duration

Abstract

Background: The prcsent paper analyses the overall performance of different cohorts which gradluated the sanie year, taking into account whether or not they had an adniissibility course to the School of Medicine. Objective: To evaluate that with the implementation of the eiitrance exam, the following two variables improved considcrably: average mark during the course of studies and duration of the course of studies. Materials and Methods: The graduation rates corresponding to the years 1999-2003 were analyzed. diffcrentiating those students entering university before the ycar 1991 - without entrance exam - and those entering it as from 1992 - with entrance exam. Results: Analyzing the graduation years corresponcling to the periods 1999-2003 for those students who entered university in the vear 1991 and the previous years (without entrance sciection) ve havc found thai the average mark during the course of studies (includingfailed e.xams) is 5.64. If we apply the same analysis to those students who entered university in the year 1992 - when the Admissihility Course tu lhe Course of Studies begins - and the foliowing years, and with the sanie years of graduation. we found that the average mark (including failed exams) is 7,09. lii the case of the students entering university in the year 1991 and the previous years. the duration of the coursc of studies is 13,22 years. lo the case of the students entering university ¡o (lic years 1992 and the foliowing years this figure goes down to 7.95 years. Conclusions: Wc can say that hoth the average marks in the final exanis of each subjcct in the course of studies and the attendance to elasses improves considerably when the aclnussibilitv course has been attended..

Downloads

Download data is not yet available.

References

O.PS./O.M.S.- Facultad de Medicina de la República del Uruguay. Encuentro Continental de Educación Médica. Punta del Este. Uruguay. 1994.
Stenhouse L. La Investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata. 3ra. Edición. 1998.
Actas del Seminario Internacional "Sistemas deAdmisión a la Universidad". Buenos Aires 13 y 14 de Agosto d 1998. Ministerio de Educación de la Nación.
Harvard Medies School. Course Catalogue.Boston. Estados Unidos. 1978- 1979.
Programa de Evaluación Externa de la Facultad de Ciencias Médicas de La Plata de la T. Jefferson University, Filadelfia. Pensilvania, Estados Unidos. 1994-1996.
Cumbre Mundial de Decanos y Expertos en Salud y Educación Médica. Actas y Conferencia. Buenos Aires. 3 al 7 de Septiembre de 1996.
Enseñanza de las Ciencias de la Salud en América Latina, OPS, 1990.
Annuaire de la Université de Montréal. Canadá. 1977-1978
Medical Collcge Aclmission Test. Editorial Association of American Medical Colleges. Washington. 1995.
Cóler. José, de Guzmá. Miguel. Selectividad C.O.U. Editorial Amava. Madrid 1996.
Cárdenas. Cardeño. Prueba de actitud académica: Matemática II. III y IV. Ediciones Madrigal. Santiago de Chile. Año 1999.
Dalmau Flres, J. Satoca. J Selectividad C .O.U. Editorial Amaya. Madrid 1998.
Revista Universidades, de Elvira Martín Sabina. docente de la Universidad de La Habana. Cuba. N° 17. Enero - Junio 1999.
Espinosa. Roberto. Pruebas de conocimientos específicos : Biología 1 y II. Ediciones Madrigal. Santiago de Chile. Año 1999.
Pérez Albizú. E.: Manes. L.: Narcluzzi, A.: Searpinelli, P; Arronclo. G.: Estudio comparativo entre el rendimiento de los alumnos cursantes en el cielo 1987 y el resultado de los exámenes parciales'. XXV Congreso de la Asociación Rioplatense de Anatomía. Rosario. Argentina. Año 1988.
Pérez Albizú. E.: Manes, L.: Scarpinelli, P: Arrondo, G.; Drago, A. Estudio comparativo entre el rendimiento de los alumnos cursantes en el ciclo 1988 y el resultado promedio de los exámenes parciales". XXVI Congreso de la Asociación Rioplatense de Anatomía. La Plata. Argentina. Año 1989.
Pérez Albizú, E.: Urrutia. M.I. "Encuesta efectuada a los Profesores en los meses de Marzo y Abril de 1997 sobre la Reforma Curricular". Publicada en la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional de La Plata. Año 1998.
Roa. Cecilia. Prueba (le actitud académica: Matemática 1 y IV. Ediciones Madrigal. Santiago de Chile. Año 1999. Satoca, J. Rius, J. Selectividad C.O.U. Editorial Amaya. Madrid 1996.
Stoiehevich. F.; Urrutia. M. 1. "Encuesta de opinión efectuada a los Egresados en el año 1997, sobre la formación recibida durante la carrera y sobre su formación inmediata". Publicada en la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional de La Plata. Año 1998.
Morera. M. 1. y Brissón M. E.-Carreras de Riesgo". El caso de Medicina. Metodología. Procesos y Productos en la formulación de los patrones y estándares previstos por la Ley de Educación Superior. Editorial La Prensa Médica Argentina. Año 1998.
Sokal Robert: James Rohlf. Biometría. Principios y métodos estadísticos en la investigación biológica. H Blume Ediciones. Madrid. España 1979.
Daniel, Wayne W Biestaclistica. Grupo Noriega Editores. México D.F. 1996.

Published

2019-12-11

How to Cite

1.
Pérez Albizú E, Urrutia MI. Comparative study of the performance of different cohorts evaluating wheter they have entered university with or without admissibility course. Rev Fac Cien Med Univ Nac Cordoba [Internet]. 2019 Dec. 11 [cited 2024 May 17];63(1):26-30. Available from: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/med/article/view/26870

Issue

Section

Educación Medica