Female presence at the teaching of the dentistry and medicine carrers at the national university of Córdoba

Authors

  • Mercedes L Sánchez Dagún Cátedras de Odontología Preventiva y Social 1-11-111. Facultad de Odontología. Universidad Nacional de Córdoba.
  • Esther Sánchez de Sica Cátedras de Odontología Preventiva y Social 1-11-111. Facultad de Odontología. Universidad Nacional de Córdoba.
  • Luis M Hernando Cátedras de Odontología Preventiva y Social 1-11-111. Facultad de Odontología. Universidad Nacional de Córdoba.

Keywords:

teaching, gender, women, dentistry, medicine

Abstract

Social stratification hased on gender has undouhtedly a powerful bearing en the division of labor in the arca of health. The presence of women has reached significant Ievels in the Teaching Departments at almost every Institution of Higher Education, although it has been observed that the higher the position, the fewer the women occupying such positions. The purpose of this work is lo analyze the evolution of admission and leaving of men and women students as well as the distribution of teaching positions according tú sex at the School of Dentistry and at Medical School of the National University of Cordoba. In addition, this study  amis at visualizing both the feminine role and the existence of posts in the field of education which are traditionally staffed by women, and also the factors contributing to define these positions. An analysis of the female participation in university education shows that in those programs of study where there is a predominance of female students, the proportion of women teachers is lower. It has also been noticed that the proportion of women working as teaching assistants is higher than that of women occupying leading posltions in the management of the Schools. By the year 2003, at theUniversltv of Cordoba, 43% of the teachers and 58% of the students enrolled were women. At the School of Dentistry there is a higher percentage( 10%) of female teachers, while at the School of Medicine the mate teaching staff is 19.3% higher. These data aliows us to infer that most probably, the differences observed in our analysis are the result of a heid belief that considers that Medicine helongs to men's domain and consequently, women medical doctors find it difficult to gain prestige and reach high-level, well paid positions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Kaheer, N: Gender Development and Training: Raising Awareness in Development planning. Trabajo presentado en el Taller sobre Capacitación de Género y Desarrollo del National Labour lnstitute/ Ford Foundation, EN: GADU Newspack N° 14, Oxfam. Oxford. 1990.-
Machado, M. H: La Mujer y el Mercado de Trabajo en el Sector de la Salud en las Américas. ¿Hegemonía Femenina?. EN: Organización Panamericana de la Salud: Género, Mujer y Salud las Américas. Publicación Científica N054 1. O.PS. Washington. 1994, 277-285 .-
Zárate, C: La presencia de la mujer en la profesión médica. Ethica, 2004, 58: 1-4.
Scheifelbein, E.y Peruzzi, S: Oportunidades de educación para la mujer. El caso de América Latina y el Caribe. EN: Boletín del Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe N°40. UNESCO/OREALC 1991, 51-78.-
Sanchez Dagum, M: La mujer en la Odontología, su contribución a la construcción del Conocimiento y a la formación del Recurso Humano. Tesis de Doctorado. Fac. de Odontología, UNC Córdoba, 2003, 23.30.-
Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo: La Revolución hacia la igualdad en la condición de los sexos. EN: Informe sobre Desarrollo 1-lumano 1995. Washington D. C. 1995, 47-5 1.-
López, M: Formación profesional y sociedad de fin de siglo. EN: Fernández A. M. y Col: Instituciones Estalladas, EUDEBA. Bs. As. 1999, 27.32.-
Bonder. G: Las Mujeres y la Educación en la Argentina: realidades, ficciones y conflictos de las mujeres universitarias. EN: Giberti. E: La Mujer y la violencia Invisible, Sudamericana. Bs. As. 1997, 43-61.-
Universidad Nacional de Córdoba. Departamento de Estadísticas. Anuario Estadístico 2003. Córdoba 2004, 19,84.-
Morgade. G: La docencia para las mujeres: una alternativa contradictoria en el camino hacia los saberes legítimos. EN: Morgade, G. Mujeres en la Educación. Género y docencia en la Argentina, Miño y Dávila Ediciones, Buenos Aires. 1997, 67-115.-

Published

2019-12-09

How to Cite

1.
Sánchez Dagún ML, Sánchez de Sica E, Hernando LM. Female presence at the teaching of the dentistry and medicine carrers at the national university of Córdoba. Rev Fac Cien Med Univ Nac Cordoba [Internet]. 2019 Dec. 9 [cited 2024 Jul. 17];63(2):43-9. Available from: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/med/article/view/26815

Issue

Section

Original Papers